اخبار محرمانه

آخرين مطالب

شبکه های اجتماعی و پدیده ای نو ظهور به نام کودک آزاری مجازی سیاسی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - امروزه موارد استفاده از آلبوم عکس تنها به آلبوم عکس‌های عروسی زوج‌های جوان و گاهی هم کودکان دبستانی و پیش دبستانی محدود شده است و از آن دوربین‌های قدیمی عکاسی در خانه‌ها و عکاس باشی‌های دوره گردی که در شهرها می‌چرخیدند، دیگر خبری نیست و اگر اعضای خانواده‌ای هم به گرفتن عکس یادگاری با هم اقدام کنند، تنها در حافظه تلفن همراه یا رایانه‌ها ذخیره می‌کنند و کسی به دنبال انتشار و چاپ عکس‌ها و چیدن آن‌ها در آلبوم عکس نیست.
تولد فرزند به عنوان یکی از شیرین‌ترین لحظات زندگی برای هر پدر و مادری است. والدین در گذشته سعی می‌کردند که از نخستین روزهای تولد نوزادشان چند عکس یادگاری بگیرند و در آلبوم خود نگهداری کنند تا وقتی فرزند بزرگ شد عکس‌های کودکی او را با هم تماشا کرده و خاطراتشان را مرور کنند. امروزه اما موضوع عکاسی از کودکان تنها به دلیل ثبت عکس برای یادگاری نیست و نوزادان و کودکان به ابزار تبلیغات و گاهی هم تفریح پدر و مادر خود تبدیل شده‌اند.
کودکان برای پدر و مادرها به ابزار تبلیغات و کسب درآمد و انتشار تصاویر از کودکان و نوزادان در حالت‌های مختلف و گاهی نامتعارف برای افراد در فضای مجازی به کاری طبیعی تبدیل شده است و به عقیده جامعه شناسان نوعی کودک آزاری نوین به شمار می‌رود.
انتشار عکس از حالات مختلف کودکان، تجاوز به حریم خصوصی آن‌ها
اغلب والدین بدون آنکه از عواقب و پیامدهای روانی انتشار عکس کودک خود در شبکه‌های اجتماعی مطلع باشند به این کار دست می‌زنند و از کودکان خود، سلبریتی‌های کوچک و به ظاهر قهرمانی می‌سازند که نقشی در این کارها ندارند.
امان الله قرارئی مقدم جامعه شناس و رفتار شناس در ارن رابطه اظهار کرد: معضل «کودک آزاری» مصادیق فراوانی دارد و انواع اذیت و آزارها با ماهیت گوناگون را شامل می‌شود. شکنجه جسمی و روحی کودکان و عدم رعایت آن‌ها یکی از مهمترین نوع کودک آزاری به شمار می‌آید و بیشترین زمان با هم بودن‌های والدین و کودکان به عکاسی از آن‌ها و انتشار تصاویر در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌شود.
قرائی مقدم افزود: اغلب والدین بدون آگاهی از عواقب و پیامدهای روانی انتشار عکس کودک خود در شبکه‌های اجتماعی به این کار اقدام می‌کنند و در برخی از موارد نیز دریافت لایک و بازدید هر چه بیشتر از صفحه مجازی والدین کودک، تنها عاملی است که به انتشار تصاویر کودکان در شبکه‎های اجتماعی منجر می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: زمانی که پدر یا مادر تصمیم به انتشار تصاویری از خصوصی‌ترین لحظات زندگی فرزند خود در صفحات مجازی اقدام می‌کنند فارغ از اینکه کودک به سنی نرسیده که بتواند نظر خود را درباره این موضوع مطلب اعلام کند و در واقع حق انتخاب داشته باشد، اینکار را می‌دهند و این عمل از مصادیق نقض حقوق کودکان به شمار می‌رود.
این رفتار شناس همچنین تاکید کرد: علاوه بر نقض و تعرض به حریم خصوصی کودک با انتشار عکس‌های مذکور از او در شبکه‌های اجتماعی، اینترنت گردی و تب حضور و فعالیت در فضای مجازی به انزوا و گوشه گیری کودک، پرخاشگری و خشونت طلبی، تمایل به تنهایی و پرهیز از حضور در جمع، به ویژه جمع گروه همسالان منجر خواهد شد.
قرائی مقدم اضافه کرد: همه کودکان نیازمند دست نوازشی هستند تا خلأ آنان در زمینه‌های مختلف را پر کند و مهر و محبت بی دریغ والدین بهترین چیزی است که می‌تواند علاوه بر جلوگیری از ایجاد هرگونه خلأ عاطفی، مشکلات پیش آمده قدیمی در این رابطه را نیز مرتفع کند و در شکل گیری هر چه بهتر هویت کودکان را یاری بدهد.
رفتار شناسان باور نسبتا مشترکی درباره موضوع انتشار عکس کودکان در حالت‌های مختلف و غیر متعارف دارند و بر این عقیده هستند که والدین نباید با کودکان مثل کالای و ابزار تبلیغاتی برخورد کنند.

ویدیو کودکان کار مجازی
شبکه‌های اجتماعی، زندان آنلاین کودکان جامعه امروز
انتشار تصاویر کودکان در صفحات مجازی مختلف موضوعی است که اغلب ما از طرف مخاطبان صفحاتی که دنبال می‌کنیم با آن روبرو هستیم و این معضل تنها به فرد یا گروه خاصی اختصاص ندارد. گشت و گذاری کوتاه در شبکه‎های اجتماعی به ویژه در صفحاتی چون اینستاگرام و تلگرام کودکستان مجازی کودکان اسیر در زندانی آنلاین را به چشم می‌آورد و والدینی که بدون داشتن اطلاعات کافی تصاویر کودکان خود را به نمایش گذاشته‌اند.
همانگونه که گفته شد اقدام والدین در انتشار تصاویر کودکان خود نوعی از کودک آزاری محسوب می‌شود و جامعه شناسان و حامیان حقوق نگران تضییع حقوق کودکانی هستند که تصاویر خصوصی آن‌ها توسط پدر یا مادرشان، به نوعی در شبکه‎های اجتماعی منتشر شده است.
علاوه بر مضرات فوق، کودکی که والدین او از انتشار تصاویر وی در فضای مجازی ابایی ندارند، از رفتا آن‌ها اینگونه برداشت می‌کند که بدون اینکه والدین خود را در جریان بگذارد می‌تواند خصوصی‌ترین تصاویر آن‌ها را در صفحات مجازی با دوستان و مخاطبان صفحه به ظاهر شخصی خود به اشتراک بگذارد.
کودک آزاری این روزها تنها به ضرب و شتم و رساندن آزار جسمی و روحی به کودک که آثار آن در ظاهر و به سرعت مشهود باشد، منتهی نمی‌شود و رفتارهای نسنجیده و تصمیمات غلط والدین در فرزند پروری و عدم رعایت حقوق کودکان را هم در برمی‌گیرد و افراد در جوامع مختلف نسبت به این مسئله تا حدود زیادی اتفاق نظر دارند.
نقش تربیتی والدین و تلاش برای تربیت هر چه بهتر کودک، وقتی با حضور گسترده آن‌ها در فضای مجازی و صرف وقت قابل توجهی در این خصوص تلفیق می‌شود زیر سوأل می‌رود و احساس حقارت کودکانی که ابزار تبلیغاتی پدر و مادر خود در کودکی شده‌اند، از دیگر پیامدهای انتشار تصاویر کودکان با حالت‌ها و ژست‌های خاص در فضای مجاز است و والدین باید نسبت به اصلاح چنین رفتارهایی تلاش کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/48766/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی