پایگاه خبری تحلیلی اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مخالفت قطعه‌سازان با تصمیم اخیر بانک مرکزی اقتصادي

مخالفت قطعه‌سازان با تصمیم اخیر بانک مرکزی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایسنا / به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، به دنبال تخصیص تسهیلات 4000 میلیارد تومانی به قطعه‌سازان، اعلام بانک مرکزی برای پرداخت 7000 میلیارد تومان تسهیلات دیگر به صورت یورویی با بازپرداخت 9 ماهه و به قیمت روز، برای این انجمن قابل قبول نیست.
مازیار بیگلو، اظهار کرد: طبق مصوبه هیئت دولت قرار بود 11 هزار میلیارد تومان به صورت 4000 میلیارد تومان به صورت ریالی و 7000 میلیارد تومان دیگر به صورت ارزی ( 844 میلیون یورو) در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار گیرد.
به گفته وی، 4000 میلیارد تومان اولیه پرداخت شد و تاکنون 85 درصد آن توزیع شده و تا پایان امسال توزیع 100 درصدی صورت خواهد گرفت.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: اما بحث اصلی، 7000 میلیارد تومان باقی مانده است که طبق اعلام بانک مرکزی، معادل آن قرار است در قالب 844 میلیون یورو پرداخت شود. حالا بانک مرکزی اعلام کرده که این مبلغ به صورت یورو به قطعه‌سازان داده می‌شود اما بازپرداخت آن باید 9 ماهه و به قیمت روز تسویه شود.
وی تاکید کرد: چگونه می‌توانیم اجازه دهیم خودروساز و قطعه‌ساز، 9 ماه از ارزی استفاده کنند که زمان بازپرداخت مبلغ آن مشخص نیست. اگر اکنون نرخ یورو 10 هزار تومان باشد، ممکن است در زمان بازپرداخت نرخ آن به 20 هزار تومان برسد؛ لذا پیشنهاد ما این است که این مبلغ همانند 4000 میلیارد تومان اولیه به صورت ریالی در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار گیرد.
خودروهای ناقص کف کارخانه، به زودی تکمیل می‌شوند
بیگلو در رابطه با اینکه در حال حاضر نزدیک به 20 تا 25 هزار دستگاه خودروی ناقص در شرکت خودروسازی سایپا وجود دارد که بیشترین سهم آن هم به پراید و تیبا اختصاص دارد، اظهار کرد: دلایل متعددی برای توقف این 20 و چند هزار خودروی مانده در کف کارخانه‌ها وجود دارد؛ اما مهمترین علت آن مربوط به کمبود قطعات الکترونیکی و قطعات با تکنولوژی بالا همچون ایربگ است. علاوه بر این قطعه‌سازان در واردات و تأمین مواد اولیه داخلی نیز دچار مشکلات فراوان هستند.
وی افزود: تسهیلات پرداخت شده مقداری دست تأمین‌کنندگان و خودروسازان را باز کرد تا بتوانند قطعات با منشأ خارجی را به تولید داخل برسانند. پرداخت این تسهیلات سبب شد که نقدینگی به دست قطعه‌سازان و خودروسازان برسد و بتوانند قطعات را تأمین کنند. البته قطعه‌سازان منتظر بخش دوم نقدینگی نیز هستند. خودروسازان بزرگ هم اعلام کرده‌اند که در ایام عید فعال بوده و با تکمیل قطعات، آن حجم از خودروهای متوقف شده را تکمیل کرده و تحویل خواهند داد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: با توجه به اینکه بعد از گذشت چند ماه از آغاز تحریم‌ها، قطعه‌سازان راهکارها و کانال‌های خود را برای دور زدن تحریم‌ها در دست دارند، با رسیدن این نقدینگی می‌توانند مسائلی همچون دپوی خودروهای ناقص در کف کارخانه را جبران کنند. همین میزان نقدینگی رسیده به دست آنها باعث شده تیراژ بالا رفته و تولید افزایش یابد.
97، سال پر فراز و نشیب قطعه‌سازان
بیگلو سالی که پشت سر گذاشته شد را اینگونه توصیف کرد که سال 97، سال بسیار پر فراز و نشیبی برای قطعه‌سازان بوده است؛ به طوری که افت تیراژ تولید برای همه محسوس بوده است. ضمن اینکه قطعه‌سازان و خودروسازان نیز متحمل زیان‌های هنگفت از بابت افزایش قیمت مواد اولیه که البته شامل ارز هم می‌شود، شده‌اند. اما با وجود همه فراز و نشیب‌ها، اقدام مثبتی توسط انجمن قطعه‌سازان با کمک خودروسازان صورت گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شورای رقابت تعیین‌کننده قیمت‌ها به صورت دستوری بود، قطعه‌سازان نیز مجبور بودند با قیمت دستوری قطعه به خودروسازان تحویل دهند؛ در نتیجه از آنجایی که خودروسازان حاضر به افزایش قیمت‌ها نبودند، مسیر تغییر کرد و شورای رقابت از قیمت‌گذاری‌ها کنار گذاشته شد. سپس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وارد شد و مجددا قیمت‌ها را بررسی و قیمت‌های جدید را اعلام کرد.
او افزود: عملاً این مبحث را باز کردیم که اگر نرخ مواد اولیه و نرخ ارز افزایش می‌یابد، قطعه‌ساز نیز باید به ناچار قیمت کالای خود را بالا ببرد.
واردات بدون انتقال ارز باید باز هم آزاد شود
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه سال آینده نیز همین روند ادامه‌دار خواهد بود، گفت: در ابتدا تمرکز را بر خودکفایی بیشتر خواهیم گذاشت؛ چرا که هدف ما این است که مصرف ارز را کاهش داده و خود را از وابستگی به خارج رها کنیم. همچنین برنامه دوم این است که روی افزایش تیراژ تولید هم برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ چرا که وقتی تیراژ افزایش می‌یابد جلوی افزایش قیمت خودرو گرفته می‌شود.
بیگلو خاطرنشان کرد: علاوه بر این، موضوع دیگری که برای ما بسیار حائز اهمیت است و حتماً در سال جدید پیگیری خواهیم کرد، این است که واردات بدون انتقال ارز مجدداً فعال شود. قبلاً این نوع از واردات آزاد بود و ما از صرافی‌ها برای آن استفاده می‌کردیم، اما از ابتدای امسال بانک مرکزی جلوی آن را گرفت. واردات بدون انتقال ارز ابزاری در دست قطعه‌سازان و خودروسازان بود برای آنکه تحریم‌ها را دور بزنند؛ اما اکنون این ابزار از آنها گرفته شده است؛ لذا لازم است مجدداً به ما برگردانده شود تا همچون سال 1391 بازیابی تولید خودرو داشته باشیم و تیراژ تولید را بالا ببریم.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کاهش شدید بهای طلا در بازار

دل پُر تولیدکنندگان

مردم نگران کالاهای اساسی نباشند

خبرهای خوب از بازار کاغذ

واردات غذای سگ و گربه به کشور 5برابر شد!

علل تاخیر در راه اندازی بازار متشکل ارزی

افشاگری یک نماینده درباره اقدام عجیب بانک ها

افزایش حقوق کارمندان از این ماه باید پرداخت شود

صادرات فرآورده‌های نفتی به افغانستان متوقف شد

ثبت نام جدید برای دریافت سهام عدالت چگونه است؟

بالاخره صدای مستاجران شنیده شد!

دلار در آستانه سقوط به کانال 13 هزار تومان

تخریب ویلای میلیاردی بعد از یک سال

تصمیم بی‌سابقه مجلس برای خودروسازان

آیا برج های میلیاردی خالی از سکنه مشمول احتکار می شوند‌؟

زمزمه آزاد شدن واردات خودرو از مجلس

روغن موتور برای چندمین بار گران شد

تحرکات بانک مرکزی برای ایجاد تغییرات جدی در سامانه نیما

تورم مرغداری‌های صنعتی به 50 درصد رسید

تذکر شفاهی نماینده مجلس نسبت به اجرا نکردن افزایش حقوق‌ها توسط دولت

مقصد بورس تهران در اسفند 98

طلا گزینه خوبی برای سرمایه گذاری است؟

اگر زیر 3میلیون و 400 تومان درآمد دارید زیر خط فقرید

ظرفیت سازی 87 میلیون تنی صنعت سیمان درکشور

امضای تفاهم‌نامه تعمیر واحدهای مسکونی سیل‌زده

چین دلارهایش را حراج کرد

بلیت قطار بعد از ماه رمضان گران می شود

یک مالیات جدید در راه است

قیمت آزاد ارز در بازار تهران

پارکینگ هم چند نرخی شد

نفت برنت رکورد افزایش قیمت را زد

سکه و طلا ارزان‌تر شد

شرکت بی نام و نشانی که 100 میلیارد ارز دولتی گرفت!

اقدام اخیر وزارت کار، رانت را از بین می‌برد؟

بازار متشکل ارزی وعده ای تحقق نیافته

آخرین تغییرات قیمتی در بازار خودرو‌های داخلی

امروز آخرین مهلت معامله سهام بانک‌های ادغامی در بورس

یارانه برق پرمصرف‌ها 60 برابرکم مصرف‌ها

شرایط فروش فوری پژو پارس و سمند اعلام شد

بورس درجا زد

چرا کرایه تاکسی‌ها 20 درصد افزایش یافت؟

ارزهای صادراتی به جیب چه کسانی رفت؟

علت افزایش قیمت ماکارونی و تن ماهی

قیمت طلا، دلار، سکه و ارز

گرانی های نجومی زیر سر محتکران

پیش‌بینی از آینده‌ی بورس نفت

افزایش 65درصدی تسهیلات ساخت مسکن

قیمت میوه های نوبرانه در بازار

بازار آرام و متعادل طلا و سکه تا پایان هفته

خودروسازان موظف به اعلام قیمت تمام شده خودرو هنگام فروش شدند