اخبار محرمانه

آخرين مطالب

لاریجانی: القای یأس در کشور واقعی نیست سیاسی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خانه ملت / رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وجه عقلایی برای تیره و تار نشان دادن سال آینده وجود ندارد، گفت: نباید برای سال آینده تفأل بد بزنیم.
دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب در گفت و گو با صداوسیمای استان قم درباره مهمترین ویژگی های بودجه سال 98 گفت: بودجه سال 98 دارای کش و قوس های بسیاری بود و این لایحه چندین بار میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تبادل شد و سرانجام این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که اعضای مجمع در نهایت دو ایراد را تصویب کرده و یک ایراد را تصویب نکردند. از طرف دیگر با توجه به مجموعه شرایط کشور از جمله سقف درآمدها، نیازهای مردم و مضیقه های اعتباری تلاش شد که بودجه سمت و جهت پیدا کند.
بودجه سال 98 و موضوع افزایش حقوق کارکنان و حقوق بگیران
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در بودجه سال 98 موضوع افزایش حقوق کارکنان و حقوق بگیران بود. تصمیم دولت در لایحه بودجه این بود که حقوق تمام کارکنان حدود 20 درصد افزایش یابد، اما در مجلس این موضوع بحث شد که یا حقوق به صورت مساوی افزایش یابد، یا با توجه به شرایط کشور طبقات پایین جامعه از افزایش حقوق بیشتر بهره مند شده و حقوق طبقات بالا کمتر افزایش یابد. همچنین این موضوع مطرح شد که اگر افزایش 20 درصدی حقوق برای همه باشد، به کسی که یک میلیون تومان حقوق می گیرد، 200 هزار تومان و کسی که 10 میلیون تومان حقوق می گیرد، 2 میلیون تومان اضافه خواهد شد، از این رو در مجلس روش های مختلفی برای کمک به سطوح پایین تر حقوق بگیر مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت این تصویب شد که ما ضریب افزایش حقوق را طوری تعیین کنیم که به همه 400 هزار تومان داده شده و مابقی با رشد 10 درصد افزایش حقوق داده شود، یعنی کسی که یک میلیون تومان حقوق می گرفت، در سال 98 حقوقش به یک میلیون و 600 هزار تومان افزایش خواهد یافت.
تخصیص اعتبار قابل قبول در بودجه سال 98 برای اشتغالزایی
وی تصریح کرد: از طرف دیگر در لایحه بودجه سال 98 تلاش کردیم که قانون هدفمند کردن یارانه ها دارای سمت و هدف باشد، از این رو در مجلس مقرر کردیم که به سه دهک بالای جامعه، یارانه پرداخت نشود و درآمدهای حاصله به نفع دهک پایین هزینه شود. از طرف دیگر در قانون بودجه سال آینده، اعتباری حدود 7 هزار میلیارد تومان برای دو بخش کمیته امداد و بهزیستی جهت حمایت از مددجویان در نظر گرفته شد. همچنین برای قالیبافان، رانندگان و کامیون داران مقرر شد که از محل درآمدهای یارانه مبلغی برای پرداخت سهم دولت به تامین اجتماعی در نظر گرفته شود تا نگرانی آنها برطرف گردد. از سوی دیگر اعتبار قابل قبولی در بودجه سال 98 برای اشتغالزایی در کشور در نظر گرفته شده است.
توجه ویژه به نیازمندان و مددجویان کمیته امداد
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائلی که در رابطه با کمیته امداد و بهزیستی مطرح بود، این بود که ما به نیازمندان و مددجویان کمک می کنیم ولی مهمتر این است که آنها شغل پیدا کرده و با کرامت زندگی کنند، البته در سال گذشته اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات به مددجویان این دو نهاد داده شد تا آنها شغل ایجاد کرده و لازم نباشد مواجب بگیر باشند که این اقدام و استراتژی نتیجه بخش بود و 90 درصد اعتبارات به درستی مصرف شد، البته سازمان بسیج هم با کمک بانک ها این اقدام را اجرایی کرد که خوشبختانه نتیجه بخش بود، از این رو در بودجه سال 98 اعتباری حدود 5 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد تا به مددجویان برای اشتغالزایی تسهیلات قرض الحسنه داده شود، به همین میزان اعتبار نیز برای سازمان بسیج در نظر گرفته شد تا از تسیهلات قرض الحسنه برای کمک به افراد به ویژه در روستاها استفاده کنند. البته این مصوبه به معنای استفاده این نهادها از تسهیلات مربوطه نیست، بلکه این نهاد متقاضیان را به بانک معرفی کرده و بانک بعد از بررسی به مددجویان تسهیلات ارائه می کند.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه در شرایط کنونی ایجاد اشتغال خرد در کشور بسیار مهم است، افزود: این نوع اشتغالزایی به سرعت نتیجه داده و سرمایه کمتری می خواهد و می تواند تحول ایجاد کند.
افزایش 35 هزار برابر نقدینگی در 45 سال گذشته
وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اهمیت و ضرورت کوچک سازی دولت افزود: در شرایط کنونی دو موضوع مهم در کشور وجود دارد که جزو چالش های بزرگ است؛ یکی از این دو موضوع حجم بالای نقدینگی در کشور بوده به طوری که براساس آمارها هر 3 سال حجم نقدی دو برابر می شود که این مسئله برای کشور بسیار مضر خواهد بود. همچنین ظرف 45 سال گذشته حجم نقدینگی در کشور 35 هزار برابر شده که این یک هشدار جدی برای کشور است، زیرا این میزان اعتبار هر روز به سمت بازار رفته و موجب تلاطم در آن بخش می شود، یعنی یک روز بازار سکه و ارز خراب می شود و یک روز این میزان اعتبار به بازارهای دیگر مانند گوشت می شود، از این رو اگر برای این مسئله راه حل فنی و اعتباری طراحی نشود، قعطا این مسئله مشکلاتی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.
دولت فربه است و همه درآمدها را می بلعد
دکتر لاریجانی با اشاره به حجم بزرگ و گسترده دولت افزود: دولت در شرایط کنونی فربه است و تمام درآمدها را می برد، به طوری که امروز تمام درآمدها راصرف 5 میلیون نفر حقوق بگیر، بازنشسته و مستمری بگیر می کنیم و در آخر نیز رضایت آنها جلی نمی شود، حق هم دارد، زیرا یک معلم با یک و نیم میلیون تومان حقوق نمی تواند راحت زندگی کند. حال در شرایط کنونی دولت نیز منابعی برای افزایش این بخش ندارد، البته در بودجه سال 98 اعتبارات قابل توجهی برای تعدیل حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد، اما این اقدامات راه حل های کوتاه مدت است و عملاً 90 درصد بودجه کشور صرف امور جاری، حقوق ها و مستمری ها می شود.
وی ادامه داد: از 450 هزار میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه دولت تقریباً 310 هزار میلیارد تومان برای حقوق و منابع پرداختی مرتبط در نظر گرفته شد، بنابراین با این شرایط بودجه ای برای سایر امور باقی نمی ماند و عملاً برای بخشی مانند عمران کشور، رقم اعتبار بسیار کمی اختصاص داده می شود.
ساختار بودجه ای کشور نیازمند برنامه ریزی است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای رفع این کسری های اعتباری، اوراق مشارکت نیز منتشر می شود، تصریح کرد: انتشار اوراق به معنای آن است که دولت در آینده باید به عنوان بدهی آنها را بپردازد و عملا اوراق برای دولت تعهد ایجاد می کند که این مسیر درستی نیست، از طرف دیگر اینکه رهبر معظم انقلاب فرموند که سران قوا در 4 ماهه نخست امسال ، چالش های مهم را از نظر ساختار بودجه اصلاح کنند، به خاطر آن است که بودجه نیازمند جراحی است.
وی افزود: در مورد نقدینگی راه های مختلفی وجود دارد، اما اگر مردم احساس کنند که سرمایه شان ضمن کمک به تولید کشور به سود می نشیند، قطعا از آن استقبال خواهند کرد.
دکتر لاریجانی در پاسخ به سوالی درخصوص عملکرد بانک ها و نگاه آنها به مسئله بنگاه داری، افزود: این یک مشکل است و نمی توان آن را رد کرد و بانک ها مقداری بنگاه داری می کنند، ولی مشکل اصلی بانک ها خیلی عمق تر از این مسائل است. در شرایط کنونی بانک ها مقدار زیادی معوقه دارند که این معوقات بازنمی گردد. حال براساس بررسی های صورت گرفته حجم زیادی از این معوقات بانکی از نظر تعداد مربوط به کسانی است که زیر 4 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند. به طور مثال فردی یک میلیارد تومان برای کارهای کشاورزی تسهیلات دریافت کرده ، اما به دلیل بروز خسارات نتوانسته اقساط خود را پرداخت کند. حال بانکها طبق قرار قبلی از افراد وجه التزام دریافت می کنند، این به معنای آن است که بانک ها یک ربح مرکب ایجاد می کنند، یعنی تمام پولی که داده شده را به همراه سودش با هم جمع زده و از آن بار دیگر سود می گیرند. نتیجه این رویکرد آن است که فردی که 4 میلیارد تومان وام گرفته، باید آن را به میزان 14 میلیارد تومان باز گرداند و باز هم به بانک بدهکار خواهد بود که این مسئله نفس تولید را می گیرد.
وی ادامه داد: حال ما در جریان بررسی بودجه سال 98 در مجلس سقفی را قرار دادیم که بر اساس ان افرادی که زیر 3 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند، اگر تا آذرماه سال 98 معوقات خود را پرداخت کنند، دیگر لازم به پرداخت آن ربح مرکب نبوده، تنها باید سود اولیه را پرداخت کنند، از این رو این مصوبه برای بانک ها بسیار خوب بود، زیرا معوقات آنها به سادگی وصول نمی شود اما در نهایت شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت و تصمیم گیری در خصوص آن به مجمع تشخیص سپرده شد. اما در مجمع نیز مصوبه رأی کافی نیاورد، بنابراین به نظر من این مصوبه در شرایط فعلی برای کشور خوب و مفید بود و اگر مجمع وقت بیشتری می گذاشت، این مسئله به نفع کشور تمام می شد. حال در شرایط کنونی نیز باید برای این مسئله و مشکلات راهی پیدا کرد.
50 درصد از حجم تسهیلات به 15 هزار نفر واگذار شده است
دکتر لاریجانی با اعلام اینکه میزان معوقات و تسهیلات معوقه در کشور حدود 28 میلیون مورد است، گفت: براساس آمارها از میان این تسهیلات گیرندگان 98 درصد زیر 4 میلیارد تومان بوده اما از نظر رقمی آنهایی که بالای 50 درصد تسهیلات گرفته اند حدود 15 هزار نفر هستند، حال می شد از این 15 هزار نفر، ربح مرکب دریافت کرد و آن 28 میلیون مورد را تشویق کرد تا پول ها را برگردانند. از سوی دیگر تجربه نشان داده بانک هایی که تسهیلات قرض الحسنه با سود پایین ارائه می کنند، معمولاً معوقه ندارند، از این رو سود زیاد و ربح بانکی هم برای بانک ها و هم برای مردم مشکل ایجاد کرده است و مجلس برای علاج آن راهکاری پیدا کرد اما به نتیجه نهایی نرسید، ولی در آینده باید راهی برای آن یافت.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطعاً اگر نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم، این مشکلات در کشور حل خواهد شد. امروز مردم برای دریافت سود پول خود را در بانک ها می گذارند، حال اگر مردم احساس کنند که می توانند با سرمایه گذاری در بخش دیگر سود بیشتری به دست آورند، قطعا استقال از این حوزه خواهد گرفت و لیلی ندارد در آن زمان مردم با پولشان خودرو یا جنس دیگری بخرند، از این رو آنقدر باشد طرح های نیمه تمام را از نظر صرفه اقتصادی مطلوب و سهل کنیم که مردم به سمت آن بیایند. البته کارها و امور دیوانی مشکلاتی را را در این رابطه ایجاد می کند که عملا مردم و سرمایه گذاران خسته می شوند، از این رو باید این امور تسهیل شده و برخی مقررات از جلوی پای سرمایه گذاران برداشته شود، البته در شرایط کنونی مقداری از موانع برداشته شده است.
سیاست ایران نباید معطل اروپا شود
رئیس قوه مقننه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره رویکرد و عملکرد اروپایی ها در عمل به تعهداتشان در اجرای برجام گفت: قطعاً سیاست کشور ما نباید معطل اروپا شود، از این رو به نظر من مجلس و دولت طبق فرمایشات رهبری باید جهت گیری روشنی را داشته باشند که آن تکیه بر توان و ظرفیت های داخل کشور است. از این رو ما ظرفیت های بسیاری از جمله نسل جوان و نیروهای متخصص داریم که از این ظرفیت ها باید برای تقویت بخش تولید استفاده کنیم. حال دلیل اینکه اروپایی ها دست دست می کنند، این است که آنها بهانه گرفته اند و می گویند که شرکت های ما وقتی به سمت ایران می آیند، مورد تحریم آمریکا قرار خواهند گرفتف البته یک مقدار از این مسائل درست است و آمریکایی ها لشگری را برای این مسئله ایجاد کرده اند، اما به نظر من اروپایی ها به این مسئله توجه خواهند کرد که راه ها برای ایران تنها اروپا نیست، یعنی جمهوری اسلامی می تواند با کشورهای دیگر راه های دیگری را پیدا کند، زیرا ایران کشور کوچکی نیست و ظرفیت های بالایی دارد، از این رو آنها اگر به دنبال منافعشان هستند می توانند در زمینه های مختلف در ایران سرمایه گذاری کنند و قطعا در صورت ورودن نکردن آنها، دیگر کشورها وارد می شوند. بنابراین اینطور نیست که ما انحصاری به اروپایی ها داشته باشیم، کما اینکه در شرایط کنونی ایران با برخی کشورها کار می کند و این جنس هایی که وارد کشور می شود، از کره مریخ نمی آیند بلکه از همان کشورها وارد ایران می شود، لذا اروپایی ها باید بفهمند که با این مسیر منابعشان لطمه می خورد.
دکتر لاریجانی ادامه داد: البته اروپایی ها اقداماتی را صورت داده و موسساتی را به وجود آورده اند تا این موسسات با ایران کار تجاری کنند و اینها زیر ضربه تحریم قرار نگیرند. از این رو مدل حقوقی این برنامه ایجاد شده و مسئول آن انتخاب و ثبت نیز شده است. حال باید دید که این مدل، برای حرکت جان و قدرت دارد؟ لذا برای ایران تنها مهم این است که ببینند که این مدل و رویکرد می تواند کاری کند و نقل و انتقالی صورت دهد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی ها با اقداماتشان مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده اند، اما تردید نکنید که شرایط در آینده متفاوت خواهد شد، از این رو آمریکا از ابتدای سال 97 تحریم های اولیه را ایجاد کرد و پس از آن تحریم های بعدی را در آبان عملاتی کرده و اعلام کردند که ایران 22 بهمن را نخواهد دید و فروش نفت به صفر خواهد رسید، اما 22 بهمن باشکوه تر از گذشته برگزار شد و نیات کثیف آنها هیچ وقت تحقق پیدا نکرد و امور ما نفت مان را خوب می فروشیم. این مسئله نشان داد که این گونه نیست که اگر آنها اراده کردند، آن مسئله محقق شود، از این رو به نظر من در سال آینده علی رغم اظهارات آنها می تواند راه هایی را برای سرمایه گذاری فراهم کرد و اطلاع دارم در این عرصه تحرکاتی به وجود آمده و انشاالله کشور از این مرحله عبور خواهد کرد.
دکتر لاریجانی در پاسخ به سوالی در رابطه با رویکرد اسلام هراسانه برخی از کشورهای اروپایی گفت: اصولاً این کشورها علی رغم ادعاهایشان درباره حمایت از حقوق بشر، خارج از دین و مذهب افراد، عملاً نسبت به آیین خودشان توجه بسیاری دارند. مثلا کشور ترکیه بیش از 25 سال است که به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا بوده، از این رو اروپایی ها در گام نخست گفتند که ترکیه باید ضوابط اقتصادی ما را رعایت کند که این امر محقق شد، اما پس از تمام این اقدامات عضویت ترکیه پذیرفته نشده است، زیرا بافت ترکیه مسلمان بوده و آنها نمی خواهند هویت خویش را تغییر دهند. اروپایی ها حتی نسبت به ورود مهاجران به کشورهایشان نیز حساس هستند، از این رو این کشورها به دنبال آن هستند که هراسی نسبت به مسائل اسلامی ایجاد کنند تا به اهدافشان برسند، وگرنه چطور می خواهند میان مردم خود را برای ممانعت از مهاجران مسلمان توجیه کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر این اقدامات و مسائل در منطقه ما نیز ایران هراسی را ایجاد کرده اند تا از این طریق دزدی و چپاول اموال این کشورها صورت گیرد. این بدان معناست که آنها یک نگرانی و نزاع تصنعی در منطقه ایجاد می کنند تا از کشورها پول گرفته و سلاح بفروشند و تاکنون نیز خوب چپاول کرده و کشورهای منطقه نیز فریب خورده اند، حال این سوال مطرح است که آیا می توانند در آینده نیز این مسیر را ادامه دهند؟ در پاسخ باید گفت که به دلایل مختلف مشخص نیست که بتوانند به این نحو ادامه دهند، زیرا شرایط تغییر کرده است. به طور مثال شرایط امروز کشور فرانسه چالش بسیار عمیقی است و مردم نسبت به تبعیض ها اعتراض دارند، در شرایط کنونی مردم با یکدیگر ارتباط داشته و دستگاه های دولتی دیگر آنقدر تسلط ندارند، بنابراین نوع تبعیض دیگر خیلی مورد پسند نیست، بنابراین این مسیر راه همواری برای آنها نیست و قطعا به تدریج اذهان عمومی روشن می شوند.
نرخ ارز باید پایین تر از قیمت فعلی باشد/ وضع وجود محل مستقری نیست
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در سال 97 شاهد حضور کمتر شما در قم بوده ایم، آیا این مسئله علتی داشت؟، گفت: من به شهر قم تردد داشتم ولی قبول دارم که به حجم گذشته نبوده و از این جهت از مردم عذرخواهی می کنم، علت این مسئله آن بود که از ابتدای سال 97 گرفتاری هایی در عرصه کشور پشت سر هم ایجاد شد، به طوری که در اردیبهشت ماه رئیس جمهور آمریکا کاری کرد که یک مقداری چالش اقتصادی در کشور ایجاد شد که بعد از آن هم ناآرامی هایی به وجود آمد، از این رو این مسائل مقداری زمان برد تا کشور سازمان یابد، زیرا کشور آمادگی برای چنین شوکی نداشت. در این رابطه حجم بسیار زیادی جلسه و نشست برگزار شد تا امور ساماندهی شده و مشخص شود که در بحث ارز بانک ها چگونه می توانند این حوزه را مدیریت کنند. در آن دوران، دولت پیشنهاد اختصاص ارز 4200 تومانی را ارائه کرد که بعداً مشخص شد این استراتژی ممکن نیست. مجلس نیز در این رابطه نظراتی داشت و پس از آن نیز رهبر معظم انقلاب هیات سران قوا را تعیین کردند و در این مدت جلسات بسیاری برگزار شد تا بازار ارز مقداری سکون یابد. البته به نظر من هنوز نرخ ارز باید پایین تر بیاید و وضع موجود هم محل مستقری نیست.
دکتر لاریجانی ادامه داد: بررسی این مسائل زمان بسیاری برد، تا تعیین شود که سیستم بانکی چگونه نظارت هایی داشته باشد و چگونه با دلالان ارز برخورد کند و در نهایت مجموعه ای از اقدامات تصمیم گیری شد، از طرف دیگر در آن ایام ناآرامی هایی به وجود آمد که خود آنها نیز مقداری وقت برد. در آبان ماه سال جاری نیز اقدامات دیگری از سوی آمریکایی ها صورت گرفت، البته ما آماده بودیم و آمادگی ما مانع از بروز شوک در بازار شد و قطعاً این مسئله نتیجه برگزاری جلسات متعدد بود. همچنین در ایام 22 بهمن نیز مراقبت هایی نیاز بود و همه اینها دست به دست هم داد تا نتوانم به محضر ملت شریف قم شرفیاب شوم و عرض ارادت کنم. لکن من افرادی را در مجلس گذاشته بودم که اختصاصاً مسائل و مشکلات قم را پیگیری کنند و مستمراً می گفتم که مثلاً شهردار قم این مشکل را در سازمان برنامه دارد و این افراد مسائل را پیگیری می کردند و اگر لازم بود من با سازمان مربوطه صحبت می کردم.
نباید برای سال آینده تفال بد بزنیم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی می بینم که روزنامه ها، رادیو و تلویزیون یک مقدار نگرانی در جامعه ایجاد می کنند که مثلا سال آینده سال سختی است، حال من خودم که با افراد صاحب نظر دولتی در ارتباط هستم و اطلاعاتم از آنها کمتر نیست؛ وجه عقلایی برای اینکه سال آینده را تیره و تار نشان می دهند، نمی بینم.
وی ادامه داد: نمی خواهم بلاجهت مسئله ای را با مردم درمیان بگذارم، البته ممکن است سختی هایی وجود داشته باشد، ولی فکر می کنم که ظرفیت ایران برای کار زیاد است.
دکتر لاریجانی اظهار داشت: چرا برای سال آینده تفعل بد می زنید؟ زیرا سازمانمان بهتر از گذشته شده و قوی تر عمل می کند. من فکر می کنم که ایرانی ها انسان های باهوش و سختکوشی هستند و از این مسائل عبور می کنند و در این عرصه رهبر معظم انقلاب نیز فرموده اند که این موضوع یک مصافی است که آمریکا نمی تواند آن را به تنهایی جلو ببرد.
القای یأس در کشور واقعی نیست
رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: من چون سابقه کار با کشورهای غربی در مسائل هسته ای را دارم، می دانم که آنها گاهی یک ژست می گیرند تا روحیات را برهم بریزند، از این رو ما باید این را بفهمیم، البته مقابله با این مسئله کار و آرایش دیگری می خواهد.
وی تصریح کرد: نمی گوییم نقایصی در این رابطه نیست، ولی یکی از موضوعات مهم در مجلس این بود که آیا منبع 14 میلیارد دلاری در قالب ارز 4200 تومانی درست به دست مردم می رسد؟ حال این سوال پیش می آید که چرا این مکانیزم نباید تغییر کند؟ از این رو می توان به تدریج و آرام آرام این ساختارها را تغییر داد، لذا القای یأس در کشور واقعی نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما در کشور بی مشکل نیستیم، اما آیا این مشکلات راه حلی ندارد؟ من می گویم که این موضوعات کاملا راه حل دارد، اما باید ساماندهی کرد و آن را به نتیجه رساند، لذا سال آینده سال حل این مشکلات خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/78124/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

پیام دیگر شاخه نظامی حماس به خانواده‌های اسرای صهیونیستی

دو گزینه کاخ سفید در مقابل اعتراضات دانشجویی

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

سوژه داغ هفته؛ از بیماری عجیب ترانه علیدوستی تا ضرر سنگین لژیونر استقلال پس از طلاق همسرش

‌هنرمند اگر رنج نکشیده باشد اثرش عمیق نیست

وقتی دختر شاهرخ استخری مامانش رو سر کار میزاره!

واقعا کی لوبیا پلو بدون برنج سفارش میده؟

گوگل کارمندان حامی فلسطین خود را نقره‌داغ کرد

لحظه واژگون شدن خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز

طعنه سنگین آقای بازیگر به مهران رجبی

‌ مصطفی مستور: در هنرهای روایی مثل داستان و سینما، به ابتذال رسیدیم

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

المسیره: عربستان مناطق مرزی یمن را هدف حمله موشکی و توپخانه‌ای قرار داد

چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است

هنرمندان ما غالبا جهان‌بینی و تفکر نظام‌مند منسجم ندارند

خبری از سلامتی زهره حمیدی

جوانه دلشاد از حواشی مهاجرتش می گوید

اردوغان: رادار ناتو در ترکیه نقشی در رهگیری موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل نداشت

امیر آشتیانی در دیدار با وزیر دفاع قزاقستان: ایران آماده گسترش همکاری‌های دو جانبه دفاعی است

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

برخورد خشونت‌آمیز پلیس آلمان با دانشجویان حامی فلسطین

لایو سارا و نیکا در مورد سریال پایتخت

واکنش جمیله علم‌الهدی درباره اخبار مربوط به برخورد بد با زنان در ایران

وزیر خارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است

اینجوری چتری مدل کره ای ها بزن

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای وزیر تندروی رژیم صهیونیستی؛ «بن گویر» راهی بیمارستان شد

حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس

لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد آمریکایی MQ-9

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

تسلط صهبا شرافتی بازیگر نون خ به زبان کره ای

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

ریمارامین فر در بیست و شش سالگی

آقای مجری من کی ازدواج میکنم؟

چهره ها/ چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال "نون خ" بدون گریم

واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی

دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی: کسی اعتراضی ندارد

شهادت 2 تن در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

پشت صحنه سریال گناه فرشته

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی قالیباف

هدیه نفیس آمریکا به اوکراین

وقوع حادثه امنیتی در جنوب یمن

چهره ها/ مجیدواشقانی و امیرعلی نبویان در یک قاب

پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی