اخبار محرمانه

آخرين مطالب

دکان رسانه ای یا منطق رسانه ای ؟ فرهنگی اجتماعی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: رضا گنجی/کارشناس ارشد رسانه:
سرمایه گذاری صحیح، هدفمند و هوشمندانه کشورها در امر رسانه، صرف هزینه برای امری مطلوب است. هیچ نظام سیاسی و یا مکتبی خردمند خود را از چنین ابزاری محروم نمی کند. جمهوری اسلامی ایران هم در طول چهار دهه گذشته با کیفیت و کمیت های مختلف از این امکان بهره برده و توانسته است در حد بضاعت مالی و نیروی انسانی اش بخشی از عملیات های رسانه ای اش را در راستای اهداف نظام پیش ببرد. اتفاقا اینهمه ضدیت و دشمنی بعضی از مخالفان داخلی و خارجی با نظام رسانه ای ایران گواهی است بر کارکرد دیپلماسی رسانه ای نظام حاکم در جهت اقناع مخاطبین، چرا که صرف اینهمه انرژی برای خصومت با مجموعه ای رسانه ای که فاقد هرگونه برد و یا نفوذ باشد اصلا معنی ندارد. این روزها بخشی از هزینه های هنگفت دستگاه تبلیغاتی غرب را می توان در راستای خنثی سازی دیپلماسی رسانه ای ایران تعبیر کرد و این یعنی اینکه دستگاه رسانه ای کشور در طول همه این سالها خیلی هم دست بسته و بی اثر نبوده است.
این مقدمه الزاما دلیلی بر درستی همه ی رفتارهای رسانه ای ایران نیست و بی شک اشکالات فراونی را می توان برای آن بر شمرد. نمونه ی اخیر حرکت غلط رسانه ای کشور را شاید بتوان در راه اندازی خبرگزاری " ایران پرس" دانست. مطمئنا راه اندازی یک خبرگزاری با هدف تصویرسازی درست از وضعیت یک کشور به ذات نمی تواند غلط باشد. نه تنها این حرکت خطا نیست بلکه باید دست همه ی کسانی که با چنین هدفی وارد کار رسانه ای می شوند را به گرمی فشرد و برای پیشبرد هدف شان به یاری شان شتافت. معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما گویا با هدف تصحیح یافته های مخاطبین خارجی از اوضاع ایران و خنثی سازی خباثت های رسانه ای دشمنان، چنین مجموعه ای را راه اندازی کرده است. سازمان در این نقطه و در گفته ها، بدنبال بالا بردن سهم کشورهای مستقل از تولیدات خبری است. این مطلب درستی است که در جهان حاضر، انحصار رسانه ای وجود دارد و سهم شمال در خبرگیری، خبرسازی و خبرپراکنی همواره از جنوب بیشتر بوده است اما اشکال ما به راه اندازی این خبرگزاری، فرای این دست از گفته ها و شعارها و ادعاهاست چرا که ما هیچ نظام رسانه ای را در ایران نمی شناسیم که بدون این قبیل از ادعاها خلق و یا زائیده شده باشند. مهم خروجی است.
مقرر شده بود که سازمان صدا و سیما فربه تر از این نشود و هزینه های آن بدون منطق رسانه ای افزایش نیابد. "ایران پرس" یعنی فربه تر و پر هزینه تر کردن سازمان بدون منطق رسانه ای است. با یک مدیریت صحیح، سازمان می توانست از ظرفیت نیروی انسانی و ابزارهای موجود برای این مقصود استفاده نماید. اگر سازمان تاکنون نتوانسته با آنهمه شبکه و سایت و نیروی انسانی نتیجه ی مطلوبی بگیرد، صرف اضافه کردن سایتی جدید هم نمی تواند مشکل اش را حل کند. اگر هم چنین حرکتی را در این مقطع لازم و ضروری می دانستند، می توانستند با راه اندازی این سایت اما با استفاده بهینه از ابزار، تولیدات و نیروی انسانی درون سازمانی بدون فربه تر کردن آن به هدف شان نائل شوند. اگر آقایان به نیروی انسانی موجود در صدا و سیما ایمان ندارند و آنها را در حد و اندازه تعریف این خبرگزاری نمی دانند، چرا آنها را اخراج و مبادرت به بکارگیری نیروهای کیفی تر برای چنین مقاصدی نمی کنند؟ مدیر این مجموعه مدعی است که بخشی از این نیروها از داخل مجموعه و بخشی دیگر فراخور هدف بزرگ این خبرگزاری به اجبار از بیرون بکارگیری شده است. لطفا آن بخش غیر کیفی سازمان را اخراج و برای چنین اهداف بزرگ تان نیروهای متخصص استخدام نمایید. راه حل فربه تر کردن یک سازمان با این قماش از بهانه ها نیست. ما ضد فربگی هر سازمان و نهادی دیگر هم هستیم و این حساسیت ما تنها مربوط به نهادهای رسانه ای کشور نیست.
سازمان صدا و سیما دارای دفاتری متعدد در کشورهای مختلف است. مطمئنا تعداد دفاتر بخاطر ملاحظات سیاسی و مالی، مقبول نظام رسانه ای کشوری به بزرگی ایران نیست اما هرگز از همین ظرفیت دفاتر خارجی به درستی و هوشمندانه استفاده نشده است. اضافه کردن هزینه ای بر هزینه های کشور بدون توجیه و خروجی مطلوب خواست کیست؟ اگر یحتمل هوس سفر و ماموریت و درآمد ارزی کرده اید اما تاکنون فرمولی برایش نیافته بودید و اکنون دارید به هوش خود برای ایجاد این خبرگزاری می بالید باید به عرض گوش هر قلب بیماری برسانیم که لطفا با جیب مردم پز ندهید.
آقایان فرمودند که عرصه، عرصه ی جنگ "روایت ها" ست و ما بدنبال ارائه روایت صحیح خود از اوضاع کشور هستیم. این حرف مقبولی است اما فراموش نکنیم که تعریف و ماموریت شبکه هایی چون پرس تی وی و العالم و هیسپان تی وی و دیگر شبکه های انگلیسی و عرب زبان ساخت وطن هم همین بوده و هست و باید باشد. یعنی ارائه روایت صحیح از مجموعه اتفاقات داخلی و خارجی. اینکه امتداد بخشی به روایت ها در فرمت های جدید و یا ایجاد رسانه های متعدد خود بخشی از بازی رسانه ای است هم برای ما قابل فهم است اما فکر نمی کنید که قدرت بخشی به همین رسانه ها ی موجود باید در اولویت باشد؟ مهمتر اینکه کاری که شما می خواهید با صرف هزینه جدید انجام دهید، هم اکنون در شکم رسانه هایی چون پرس تی وی و العالم ممکن است. اگر نمی دانید و یا نمی خواهید بدانید که فرمول توانمند سازی این شبکه ها بدون اعمال هزینه ی بیشتر چگونه است لااقل بپرسید.
چهل سال نظام دیوانی کشور، با این بهانه که ما بدنبال ارائه طرحی نو و خدمتی نو برای مملکت هستیم روز به روز چاق تر شده است. هر کسی که دستش به مقامی و مدیری رسید و نفوذی داشت، با همین بانگ، مخارج نظام را بالا برده است. آقایان مدعی هستند که ما علاوه بر بسط واقعیات و زبان گویای نظام بودن در ادامه بدنبال درآمدزایی هم هستیم !!!. شما اگر توان داشتید با ظرفیت موجود هم می توانستید درآمدزایی کنید. چرا نکردید؟ شاید بتوانید در دراز مدت با سیاست " انحصار رسانه ای" دیگرانی را مجبور به خرید خدمات خود کنید و به خود ببالید که از این طریق دارید درآمدزایی می کنید اما من به همین یافته ی شما هم مشکوکم و این شک محصول نزدیک به سه دهه تجربه ی فعالیت در این حرفه است. در طول سه دهه شاهد دهها قرارداد خواهر و برادر و عمه و خاله خواندگی شما با رسانه های آن طرف آبی بوده ایم که اغلب آنها هرگز ختم به هیچ نتیجه مطلوبی نشده است.
دوستان شما مدعی اند که بدنبال ارائه تصاویر زنده رویدادهای مهم و یا بسته های خبری تصویری مطلوب نظام، با هزینه ی پایین و کیفیت مقبول برای رسانه های بزرگی چون سی ان ان و رویترز و ای پی و ای اف پی و راشاتو دی و ای بی سی و بی بی سی و الجزیره و غیره هستند!!!. برادر من، در کدام مکتب رسانه ای آموخته اید که این دست از رسانه ها الزاما روایت شما از یک رویداد را همانگونه که شما می پسندید و بسته بندی کرده اید، بازنشر خواهند داد ؟ آنها حتما از متریال های شما استقبال می کنند و پولش را هم می دهند اما هیچ اطمینانی به باز نشر "روایت شما" نیست. شما شاید بتوانید پسته و زعفران اعلایی را برایشان تولید کنید اما هرگز لیبل برند شما بر روی آن نخواهد خورد. یعنی اصلا قرار نیست رسانه های خارجی برای شما چنین کنند. لطفا اطلاعات غلط به مافوق ندهید... راستی چرا اخیرا ما شاهد گرایش و استقبال زیاد بعضی از رسانه های اصولگرا، دولتی و خصولتی با رسانه های خارجی ای هستیم که تا دیروز منفور بودند و هرگونه همکاری و ارتباط گیری رسانه های اصلاح طلب و مستقل وطنی در هر سطحی با این قبیل رسانه ها می توانست برای آنها هزینه وحشتناکی را به همراه داشته باشد؟ لطفا این سوالم را دوبار بخوانید. این شوق شما برای ارائه سرویس به رسانه های بزرگ دنیا که به تعبیر خودتان غایت هدف شان ایران هراسی و قلب واقعیت ها و غیره است در چیست؟ می گویم شوق چون مطلع تر از شما از این اشتیاق پنهانم.
معاونت برون مرزی سازمان نباید فراموش بکند که یک دنیا سوال درباره درآمد بخش هایی که پیشتر در شکم اش خلق کرده است وجود دارد. برای مثال آیا حاضر است درباره میزان درآمد های ارزی از بخش ''راد مدیا'' و ریز هزینه کردهای درآمدش توضیحاتی را به ملت و دولت ارائه دهد؟ آیا می تواند سندی را ارائه کند که همه ی آن درآمدهای ارزی مستقیما به حساب رسمی سازمان واریز شده و اینکه برای چه کارهایی هزینه شده است؟ ما قصد نداریم شما را متهم به عملی خلاف رفتار سازمانی و منافع سازمان کنیم اما محق به پرسش که هستیم؟ سوال مهمتر اینجاست که نظام مالی مجموعه جدید " ایران پرس" چگونه تعریف و شفاف سازی شده است؟ مشخصا'' این هزینه ها از کدام ردیف بودجه تامین و در ادامه، درآمدها به کدام حساب رسمی واریز خواهد شد؟ چه بخشی بر اثرگذاری کمی و کیفی این مجموعه با تعریفی که در روز نخست ارائه داده اند نظارت خواهد کرد و با چه خط کش و سنجشی؟
مدیران بخش برون مرزی سازمان، سالها قبل هم بدنبال راه اندازی خبرگزاری تصویری بودند و حتما نظر مخالف بنده بخاطر وجود "واحد مرکزی خبر " و دیگر واحدهای مشابه و پرهیز از دوباره کاری با صرف هزینه های غیر ضروری را به یاد دارند. همان زمان هم معتقد به چابک سازی و مدیریت صحیح قابلیت ها بجای اعمال مخارج بیشتر بودیم. چرا همه ی این سالها چنین نکردند؟ چرا هنوز با آن همه برو و بیا و دفتر و دستک و دسترسی لنگ نیروی انسانی هستید؟
ما می توانیم بعضا قربانی مشورت های غیر کارشناسی اطرافیان در قالب شعارها و ادعاها و اطلاعات ناصحیح و غیر واقعی باشیم و بی شک مجموعه مدیران و متولیان سیاست رسانه ای کشور هم از این آسیب مبرا نیستند. خیلی ها می توانند با نیت خیرخواهانه و وطن پرستانه و حفظ حاکمیت و بسط نهضت و خلق موج جدید و هزار وعده ی تهی به مدیری نزدیک شوند و شغل و منصب و درآمدی را به جیب بزنند. مدیر باید مدیر باشد تا خام این جماعت و بار ملت نشود. باور بفرمایید از صمیم قلب دوست داریم که به زایش جدید شما افتخار کنیم اما فقط یک نگاه به کیفیت همین سایت موجود " ایران پرس" چه در شکل و چه در محتوا ما را شدیدا ناامید می کند. بخشی از اطلاعات ارائه شده در روز افتتاح با واقعیت همخوانی ندارد. نکته ها بسیار است. امید که به وقتش به اهلش گفته شود.
بی شک هر رسانه ی قدرتمند وطنی، خالق موجی از غرور و بالندگی برای ایرانیان است. ما از راه اندازی هر رسانه ی جدید که دارای منطقی قوی باشد حمایت می کنیم اما لطفا آرزوها و امیال خود را با شعارهای زیبا به ما تحمیل نکنید. مدیران و کارکنان رسانه ی ملی نباید فراموش کنند که "کارمندان حقیقت" و "خادمان ملت" شان هستند و هر پرسشی الزاما نباید تعبیر به بدخواهی شود. از شما باید بیشتر پرسید و بیشتر مطالبه کرد چون بودجه ی بیشتری از جیب ملت سهم شماست و تجهیزات و دسترسی ها و نیروهای انسانی افزون تری نسبت به دیگر رسانه های وطنی در اختیار دارید.
مثلث : چنانچه سازمان صدا و سیما و یا دیگر صاحبنظران ، پاسخ و دیدگاهی درباره این نوشتار داشته باشند سایت مثلث آمادگی دارد تا ضمن درج این نظرات باب بحث در مورد این موضوع بسیار مهم را بیشتر باز کند .

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/86103/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی