اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مجرمانی که مجری صحنه می‌شوند فرهنگی اجتماعی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خبرآنلاین / «خط باریک قرمز» در قالب رویکرد مستند داستانی، با اتخاذ یک الگوی روایی آشنا اما موثر و بهره‌گیری از مایه‌های ملودراماتیکِ موضوعش، می‌کوشد مضمون رهایی و تقابل آزادی/حبس را این‌بار از زاویه‌ای تازه و درآمیختن با مقوله هنر و نمایش و بازیگری به تصویر بکشد.
سوژه جذابِ گروهی از بزهکارانِ نوجوانِ کانون اصلاح و تربیت که برای اجرای نمایش در جشنواره تئاتر فجر انتخاب می‌شوند و از مسیر اجرای این نمایش قرار است شکل‌های مختلفی از آزادی و اخلاقیات و جور دیگر بودن را تجربه کنند، با گزینش شخصیت‌های جذاب و پروسه آشنایی‌شان با بازیگری و دنیای نمایش آغاز می‌شود و تا انتها با تمرکز بر این انتخاب جلو می‌رود و پا به‌پای کاراکترهای واقعی‌اش در جستجوی لحظه‌ها و وضعیت‌هایی است که بشود واقعیتِ زندگی تلخ و بزهکارانه و اعتراف‌های تکان‌دهنده هر یک از این چند شخصیت را با دنیای نمایش تلفیق کرد و از تقابل این تز و آنتی‌تز به رویکردی تازه در مواجهه با این مضمون و آدم‌ها رسید.
روایت‌های عجیب کاراکترها از زندگی و بازسازی صحنه‌های منجر به دستگیری‌شان به عنوان زیر متن تاثیرگذار به این مسیر کمک کرده و اجرای دقیق و شکیل فیلمساز در این لوکیشنِ پر دردسر، فیلم را تا انتها سرپا نگه می‌دارد. «خط باریک قرمز» با این رویکرد، تعمدا در بخش‌هایی از رئالیسمِ آشنای فضای کانون و زندگی در آن شرایط فاصله می‌گیرد و موقعیت‌های از پیش فکر شده را در کنار اتفاق‌های بداهه به شکل موازی جلو می‌برد. استفاده از بازیگرهای آشنا و مطرح در بخش‌های مختلف، بر این تقابل و تلاش برای آشتی دادن این نوجوان‌های مجرم با دوگانه بازی/زندگی تاکید می‌کند و تلفیق متن و تمرین‌های تئاتری با واقعیتِ زندگیِ عجیب و خشنِ آنها به شکلی از تراپی با درام و نمایش تبدیل می‌شود که این یکی ظاهرا از انگیزه‌ها و الگوهای اساسی ساخت فیلم بوده است.
فیلمسازی در فضای کانون اصلاح و تربیت و جلب اعتماد متولیان و بزهکاران برای مجوزهای لازم و حضورشان مقابل دوربین، کاری دشوار و پیچیده است که از مهمترین امتیازهای فیلم محسوب می‌شود. جذابیت و تاثیر دراماتیک این حضورِ راحت مقابل دوربین باعث شده تا فیلم فرصت لازم برای ورود به درونیات کاراکترهایش را پیدا کند. فیلم می‌توانست سویه ملودرام ماجرا را متعادل‌تر نگه دارد و تاکیدش بر مولفه‌های آشنا و کلیشه‌هایی مثل تقابل حبس و آزادی با نماهای مختلف از نیروهای انتظامی، دیوار و سیم خاردار و نمادپردازی‌هایی از جنس پرنده و قفس و الخ، امکانِ مواجهه بی‌واسطه تماشاگر با موضوع را به قیمتِ اطمینان از تاثیرگذار بودن رها می‌کند، ولی در مقابل موفق می‌شود لحظه‌های موثری از خلوت یا حضور و کنش این کاراکترها را شکار و در قاب‌های چشم‌نواز مرتضی پورصمدی ثبت و ضبط کند.
فرزاد خوشدست (کارگردان) و دری رضایی (مجری طرح فیلم) پس از تجربه قبلی در ساخت مستند موفق «در زندان زنان»، حالا با فیلم تازه نشان می‌دهند که دغدغه‌های مشخصی دارند و با تجربه و آگاهی از دشواری‌های تولیدشان سراغ موضوع می‌روند. در روزگار تنبلی و سهل انگاری، این تعهد و جدیت و پیگیری امتیاز است و تماشای نتیجه کار هم تماشاگر را پشیمان نخواهد کرد. فیلم می‌کوشد و در بخش‌هایی موفق می‌شود مخاطب را تحت تاثیر موضوع و نگاه و پرداختِ سازنده قرار دهد و مجرمان خطرناکِ صحنه زندگی را - گیرم برای چند روز و ساعت حتی - به مجریان توانایی برای نمایش و صحنه تبدیل کند.
نیما حسنی‌نسب

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/87374/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی