اخبار محرمانه

آخرين مطالب

راهکارهای 6 گانه اسلام آباد برای تقویت امنیت مرزها سیاسی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خراسان / سفر روز گذشته نخست وزیر پاکستان به ایران که عصر دیروز از مشهد مقدس و زیارت بارگاه امام رضا (ع) توسط عمران خان آغاز شد، مورد توجه رسانه ها و تحلیل گران مسائل منطقه ای قرار گرفته است. سفری که پیش از آغاز آن وزیرخارجه پاکستان از تهیه و تدوین «راهکار شش‌گانه» برای تقویت امنیت مرزهای مشترک دو کشور و حتی «تشکیل مرکز مشترک مرزی» بین ایران و پاکستان خبرداده است. تحلیل گران سفر عمران خان به ایران را حاوی پیامی روشن برای گسترش همکاری های تجاری، امنیتی و سیاسی و همزمانی این سفر با افزایش فشارهای دولت آمریکا برای محدود کردن روابط خارجی ایران معنادار می دانند. با این حال وقوع یک حادثه تروریستی در جنوب پاکستان، در آستانه سفر عمران خان به تهران، بار دیگر ضرورت همکاری های امنیتی میان دو کشور را نیز یادآور شد که به گفته سفیر اسلام آباد در تهران در دستورکار رایزنی های دو طرف خواهد بود. به گزارش ایرنا، رفعت مسعود سفیر پاکستان در تهران توسعه روابط دوجانبه و امنیت مرزها را از محورهای رایزنی های عمران خان در تهران ذکر کرد و درباره برنامه های امروز آقای عمران خان در تهران گفت: آقای نخست وزیر روز دوشنبه با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت ا... خامنه ای، رئیس جمهوری و تجار ایرانی و پاکستانی دیدار دارند. رفعت مسعود درباره دستور کار و مسائلی که در گفت و گوهای نخست وزیر پاکستان با مقامات کشورمان مطرح می شود هم گفت: در این سفر مقام های دو کشور در خصوص امنیت مرزها و حل مشکلات در این زمینه صحبت می کنند. اگر امنیت و صلح در مرزها باشد حتما تجارت هم صورت می گیرد درغیر این صورت تاجران می ترسند و کسی تجارت نمی کند. وی با تاکید بر این که جلسات و ملاقات با رئیس جمهوری و مقام های بلند پایه ایرانی خیلی مهم است، گفت: از دیگر محورهای دیدار عمران خان و روحانی راه های افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و پاکستان است.
اشفق احمد: عمران خان به دنبال احیای روابط با ایران است
اشفق احمد، روزنامه‌نگار و معاون سردبیر گلف‌نیوز هم درباره محورهای احتمالی رایزنی ها میان ایران و پاکستان گفت: موقعیت افغانستان، شرایط خاورمیانه، مسائل امنیت مرزهای دو کشور، خطوط نفتی ایران و پاکستان، محورهای اصلی مورد بحث میان ایران و پاکستان است. وی گفت: عمران خان بعد از مشکلات اخیری که در روابط ایران و پاکستان رخ داده است، به دنبال احیای روابط با ایران و حل مشکلات و تقویت روابط سیاسی و تجاری با ایران به‌‌عنوان یک همسایه است.
دیپلمات سابق پاکستانی: با رد فشارهای آمریکا تجارت با ایران را گسترش دهیم
«آصف علی خان دُرانی» سفیر سابق اسلام آباد در تهران هم در مقاله‌ای با عنوان «عمران خان فراتر از برقراری توازن»، که در روزنامه «مورنینگ میل» پاکستان منتشر شد، خطاب به دولت عمران خان تاکید کرد ما نیز باید مانند ترکیه که با رد فشار‌های آمریکا تجارت با ایران را گسترش داده است، به تقویت مناسبات بازرگانی و اقتصادی با ایران بپردازیم. علی خان تأکید کرد: سوآپ ارزی یا استفاده از ارز محلی می‌تواند گامی موثر در گسترش همکاری‌های تجاری میان ایران و پاکستان باشد.
ظهوری: امنیت و ارتباطات منطقه ای مهم ترین پیام سفر عمران خان است
سیدوحید ظهوری کارشناس مسائل پاکستان هم درباره زمینه های مشترک همکاری دو کشور گفت: با توجه به این که پاکستان در حاشیه دریای عمان قرار دارد و این که ایران خلیج فارس را تحت پوشش خود قرار داده است، از طریق دریا فرصت‌های خوبی برای همکاری‌های دو کشور وجود دارد. وی تأکید کرد: به نظر من مهم ترین پیام سفر عمران خان به ایران بحث امنیت و ارتباطات منطقه‌ای بین دو کشور است.
اتهام زنی وزارت خارجه پاکستان به تهران
با این حال در آستانه سفر عمران خان به ایران، در جنوب پاکستان تعدادی فرد مسلح که لباس نیروهای مرزی پاکستان را بر تن داشتند با حمله به یک اتوبوس از مسافران خواستند تا پیاده شوند. آن ها سپس 14 تن را به گلوله بستند که بعدتر مشخص شد همگی از نیروهای امنیتی پاکستان و اغلب عضو نیروی دریایی بودند. در همین باره و درحالی که وزیر امورخارجه کشورمان این حادثه را به شدت محکوم کرده بود، وزارت امورخارجه پاکستان نامه‌ای اعتراضی به سفارت ایران در اسلام‌آباد فرستاد و در آن مدعی شد که این تروریست‌ها در ایران مستقر بوده‌اند. وزارت امورخارجه پاکستان در این نامه خواستار همکاری بیشتر ایران برای مبارزه با تروریسم شد. این وزارتخانه همچنین در نامه خود ادعا کرده است که پیشتر ایران را از محل استقرار این تروریست‌ها مطلع کرده اما آن ها با وجود تعامل و همکاری نظامیان دو کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
گفت و گوی تلفنی وزیران خارجه ایران و پاکستان
در همین حال محمدجواد ظریف و شاه محمود قریشی وزیران خارجه ایران و پاکستان در گفت‌وگویی تلفنی، مهم ترین موضوعات فیمابین در روابط دوجانبه از جمله سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران را مورد بررسی قرار دادند. دوطرف در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه مقابله با تروریسم را بررسی کردند.وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو بار دیگر ضمن محکومیت حمله تروریستی اخیر به نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان، این اقدام غیرانسانی را به دولت و ملت پاکستان تسلیت گفت.شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز در یک نشست خبری با اشاره به این حادثه تروریستی از تهیه و تدوین «راهکار 6 گانه» برای تقویت امنیت مرزهای مشترک دو کشور و استقبال طرف ایرانی از حصارکشی 950 کیلومتری در مرز خبر داد. وی با اشاره به سفر نخست وزیر این کشور به تهران گفت: ما معتقدیم این بازدید علاوه بر تقویت روابط میان دو کشور دوست و برادر، همکاری های ایران و پاکستان برای مراقبت از مرزهای مشترک را گسترش می دهد. وی با تاکید مجدد بر این که ایران کشور برادر و همسایه ماست و روابط محکمی میان دو کشور برقرار است، گفت: پاکستان برای تقویت بیش از پیش مرزهای مشترک با ایران و جلوگیری از سوء استفاده از این مناطق، راهکار شش گانه ای را اتخاذ کرده است. وزیر امور خارجه پاکستان این راهکارها را این گونه برشمرد ؛ تاسیس مقر جدید فرماندهی نیروهای ارتش در شهر «تربت» ایالت بلوچستان؛ تشکیل یگان جدید در نیروهای سپاه مرزی که وظیفه اصلی آن ها حفاظت از مناطق مرزی این کشور با ایران است؛ تشکیل مرکز مشترک مرزی پس از رایزنی های پیاپی میان دو کشور با هدف مبارزه با اشرار و تروریست های مناطق مرزی؛ گشت مشترک مرزبانان دو کشور و نظارت مرزهای مشترک با استفاده از بالگرد. قریشی گفت : اجرای طرح حصارکشی مرزهای پاکستان که با استقبال کامل طرف ایرانی روبه رو بوده است در طول تقریبا 950 کیلومتر خواهد بود.
ظریف: تروریست ها از روابط نزدیک کشورهای مسلمان وحشت زده اند
محمدجواد ظریف در پیام خود با محکومیت قاطع حمله تروریستی اخیر در پاکستان تصریح کرد: حمله تروریستی اخیر در پاکستان، همزمان با اولین سفر عمران خان به ایران را که سفری تاریخی است به شدت محکوم می‌کنیم. تروریست‌ها، افراطیون و پشتیبانان آن ها از روابط نزدیک کشورهای مسلمان وحشت‌ زده‌اند. ایران در کنار مردم و دولت پاکستان ایستاده است. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز این حادثه را به شدت محکوم و با دولت، مردم و ارتش این کشور ابراز همدردی کرد. موسوی تاکید کرد: تروریسم پدیده شومی است که جز با همکاری همه جانبه کشورهایی که قربانی آن هستند از بین نخواهد رفت. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با دولت برادر و همسایه پاکستان در تمام عرصه‌های اطلاعاتی، امنیتی و عملیاتی برای مبارزه با تروریسم اعلام می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/87568/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کره برای ترغیب جوانان به ازدواج

تصاویری از خودسوزی یک نفر مقابل دادگاه ترامپ

شولتس: جنگ اوکراین احتمالا چندین سال طول می‌کشد

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی