اخبار محرمانه

آخرين مطالب

اتهامات سنگین گازی به زنگنه در مجلس اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اقتصاد آنلاین / درحالی 112 نماینده مجلس از پاسخ های زنگنه نسبت به دلایل از دست رفتن سهم ایران در تجارت جهانی گاز قانع شدند که در پاسخ های وزیر نفت اشاره ای به این دلایل نداشت.
در نشست علنی امروز عصر مجلس شورای اسلامی، وزیر نفت برای پاسخگویی به سوال نماینده ایذه در خصوص اینکه چرا سیاست های گاز کشور چه در بخش خدمات گازرسانی به روستاها و بخش های مختلف کشور و چه در گرفتن سهم بازار گاز دنیا غیرعادلانه و ضد منافع ملی بوده است حاضر شد.
در ابتدا خادمی نماینده ایذه این طور شروع کرد که مطابق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی تجارت گاز از سال 2017 تا سال 2040 با رشد 70 درصدی مواجه خواهدشد. همچنین گاز در این میان به عنوان دومین منبع تامین انرژی شناخته خواهد شد. از این رو اگر ایران بخواهد از اهرم انرژی برای ارتقای امنیت ملی خود استفاده کند باید در بازار جهانی رو به رشد گاز حضوری فعال داشته باشد.
وی ادامه داد: ایران با برخورداری از 33 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز، حدود 18 درصد از سهم کل گاز دنیا را به خود اختصاص داده است که این رقم برابر با سهم روسیه است. این درحالی است که تنها 2 درصد از سهم صادرات گاز دنیا به کشورمان تعلق دارد و این نشان می دهد وضعیت نامطلوبی در تجارت گاز جهانی داریم.
خادمی گفت: ما می توانستیم همچون روسیه، مشتریان گازی را به خود وابسته کنیم و مطابق با سند چشم انداز 1404، سهم 10 درصدی از تجارت جهانی گاز را به خود اختصاص دهیم ولی نخواستیم و نخواهد شد. وی تاکید کرد: راهبرد اصلی اروپا و آمریکا، حذف و کاهش وابستگی کشورهای منطقه به گاز روسیه و ایران بود که در مورد روسیه موفق نشدند اما در مورد ایران خودمان به آن ها کمک کردیم. در نتیجه هم خودمان را از بازار گاز منطقه حذف کردیم و هم بازار را به رقبایی همچون روسیه و قطر تقدیم کردیم.
خادمی در ادامه از زنگنه خواست تا با عدد و رقم و به صورت کمی اعلام کند تا با بازار گاز چه کرده است. نیاز بازار گاز منطقه چقدر است و چه میزان از ان را ما تامین می کنیم. وی همچنین از زنگنه خواست تا توضیح دهد چرا قرارداد گاز با پاکستان را اجرایی نکرده و چرا قرارداد گاز با ترکمنستان را متوقف کردید و چرا قرارداد گاز با عمان را رها کردید؟ وی همچنین از زنگنه خواست تا در مورد موضوع کرسنت و خروج توتال توضیح دهد.
وی با بیان اینکه روزانه 45 میلیون متر مکعب گاز سوزانده می‌شود گفت: عربستان با تولید 10 میلیون متر مکعب هشت میلیون متر مکعب گاز می‌سوزاند ولی ما 45 میلیون متر مکعب گاز را می‌سوزانیم. در این شرایط هنوز وزارت نفت عوارض آلایندگی را نپرداخته است که نمونه آن عدم پرداخت عوارض آلایندگی به خوزستان می‌باشد که نتیجه آن ظلم به مردم محروم خوزستان است.
خادمی همچنین گفت: وقتی نمایندگان بعد از اتمام دوره‌شان به وزارت نفت می‌روند این به معنای ایجاد رانت دو طرفه است. قرار بود این موضوع در مجلس پیگیری شود که این اتفاق هم رخ نداد.
وی با بیان اینکه صادرات گاز به عراق کمتر از 25 میلیون متر مکعب است گفت: باید صادرات معادل 60 میلیون متر مکعب باشد که این اتفاق رخ نداده است آن هم در شرایطی که عربستان به دنبال تأمین برق عراق است تا عراق از گاز ایران بی نیاز شود.
خادمی با بیان اینکه نباید بی جهت روابط دوستانه ایران و ترکمنستان مخدوش شود گفت: ترکمنستان با هدف دسترسی به اروپا خط لوله از بستر دریای خزر را شروع کرد که روسیه هم چراغ سبز نشان داد ولی هنوز قرارداد ترکمنستان اجرایی نشده است. وعده اجرایی شدن قرارداد گازی با عمان تا پایان سال 97 داده شد اما آن هم اجرا نشد.
وی در پایان در واکنش به بخشی از صحبت‌های وزیر نفت مبنی بر اینکه 280 رفیق در مجلس دارد گفت: آقای زنگنه فکر نکن که در مجلس برای پاسخ به سوالی می‌آیی اما بعد سراغ موضوعات دیگر می‌روی و در آخر هم می‌گویی که 280 نماینده رفیق داری و اینکه با خود فکر می‌کنی که هر جور بخواهی به سوالات نمایندگان پاسخ دهید.
اما زنگنه در پاسخ به سوال خادمی، موضوع را نه با میزان صادرات بلکه با مقدار تولید گاز شروع کرد. وی گفت: در سال 91 متوسط تولید گاز 620 میلیون مترمکعب بوده که در سال 97 به 750 میلیون مترمکعب یعنی 30 درصد افزایش رسیده است.
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال 91، 241 میلیون مترمکعب بوده که در سال97 به532 میلیون مترمکعب رسیده، عنوان کرد: این میزان 2.2 برابر شده و از 39 درصد به 62 درصد رسیده است. همچنین پوشش گاز روستایی از 54 درصد در سال 92 به 79 درصد در سال 97 رسیده است.
زنگنه در خصوص قراردادها نیز گفت: یک قرارداد با ترکیه تا سال 2026 داریم، دو قرارداد با کشور عراق داریم که به میزان صادرات روزانه 60 میلیون مترمکعب است، یک قرارداد با ارمنستان و یک قرارداد نیز با آذربایجان داریم، همچنین یک قرارداد با پاکستان داریم که آنها به مفاد خود عمل نمی‌کنند و تخلف قراردادی دارند و روز گذشته نیز به عمران خان در این باره گفتیم و آنها اعلام کردند که تحت فشار سیاسی آمریکا، عربستان و امارات قرار دارند.
وزیر نفت ادامه داد: قراردادی با عمان داریم که جدی است و به هم نخورده است فقط زمان تحریم‌ها باید خطی بکشیم که عمق این خط در مناطقی بالای هزار متر است و آن را دو شرکت در دنیا می‌تواند اجرا کند که باید این موضوعات را حل کنیم. همچنین درباره قرارداد با ترکمنستان روزی که در منطقه با این کشور با مشکل روبرو شدیم، می‌خواست به ما فشار غیرعادی بیاورد و من زیر بار نرفتم و ایستادگی کردم و با پذیرش ریسک آن باعث سربلندی کشور شدم و هم گاز تأمین شد و هم زیر بار فشار افزایش 9 برابری قیمت گاز نرفتیم لذا آنها باید به قراردادها احترام بگذارند.
زنگنه همچنین درباره کرسنت اظهار داشت: این پرونده در مرحله داوری است و تاکنون چند بار آن را خارج کرده‌اند تا حکم صادر نشود.
اما در نهایت به دلیل اینکه وزیر نفتی هیچ پاسخ روشنی در خصوص دلایل از دست رفتن بازار تجارت جهانی گاز و به نتیجه نرسیدن قراردادهای گازی با کشورهای همسایه نداد، نماینده سوال کننده بیان داشت که از توضیحات وزیر قانع نشده است. به همین دلیل پاسخ‌های وزیر به رأی مجلس گذاشته شد که نمایندگان با 112 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در مجلس از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/88354/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی