اخبار محرمانه

آخرين مطالب

از تجربه داوری «نوید محمدزاده» تا تمجید فیلم‌های سینمای ایران فرهنگی اجتماعی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خبرآنلاین / نشست خبری داوران جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی برگزار شد که بیشتر چهره‌های خارجی از جایگاه شاخص سینمای ایران در جهان گفتند. نوید محمدزاده هم دربار تجربه داوری‌اش توضیح داد.
نشست خبری داوران سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ظهر روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه در گذر اجتماعات پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
امیر اسفندیاری معاون امور بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به مهمانان از داوران دو بخش جلوه‌گاه و بین‌الادیان دعوت به حضور در جایگاه کرد.
روسودان گلورژیدزه و خسرو معصومی از بخش جلوه گاه شرق در این نشست حاضر بودند. از جمع داوران بین الادیان هم اینیس گیل و داگلاس فالسون در این نشست شرکت کردند.
اسفندیاری درباره بخش بین الادیان اینگونه توضیح داد: «در دیگر جشنواره‌ها داوران بین الادیان جایزه کلیسای کاتولیک را به فیلم‌ها می‌دهند ولی ما تقاضا کردیم این جایزه در ایران جایزه بین‌الادیان باشد و داوران این بخش را سازمان سیگنس به ما معرفی می‌کند.»
فالسون: حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر تجربه‌ای شگفت انگیز بود
پس از صحبت‌های اسفندیاری، فالسون داور بخش بین‌الادیان نیز با تشکر از دعوتش به جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: «حضور در این جشنواره تجربه ای شگفت انگیز بود زیرا من با فستیوالی عالی رو به رو شدم. قبل از حضور در این جشنواره، پیش بینی خاصی از آن نداشتم اما امروز می‌توانم بگویم که فراتر از توقع من عمل کرد.»
داور جشنواره جهانی فیلم فجر با تاکید بر اینکه سینمای ایران سینمایی شگفت انگیز است و امیدوار است فیلم‌های بیشتری از این کشور در دنیا نمایش داده شود، توضیح داد: «من نماینده ایرلند هستم و 15 سال است در سیگنس فعال هستم. سیگنس اعضای خود را به عنوان داور به جشنواره‌ها معرفی می‌کند و اگر مسئولیتشان ارتباط با مسیحیان پروتستان باشد، نام اینترفیس دارند.»
گلورژیدزه نیز با قدردانی از دست اندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: «در این جشنواره فیلم هایی عالی دیدیم که شاید تنها می‌توان در جشنواره جهانی فیلم فجر این آثار را دید.»
خسرو معصومی نیز بیان کرد: «اولین دوره‌ای است که در جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان داور این بخش شرکت می‌کنم و پیش از این در جشنواره‌های مشابه نظیر قاهره و مونترال چنین تجربه‌ای نداشتم. جای تعجب است که امسال در جشنواره فیلم کن هیچ فیلم ایرانی به عنوان نماینده نداشتیم.»
وانگ ژیائوشوای، پیتر فلایشمان، مایک فان دایم، مظفر اوزدمیر، نرگس آبیار و نوید محمدزاده در ادامه جلسه برای توضیحاتی درباره بخش مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت) به جایگاه رفتند.
امیر اسفندیاری در پاسخ به پرسشی درباره تعداد فیلم های دیده شده در این بخش بیان کرد: «15 فیلم در این بخش شرکت داشت که سه فیلم از ایران و 12 فیلم از کشورهای دیگر بودند اما در کلِ جشنواره، 64 کشور شرکت کردند.»
میتوسکا به عنوان یکی از اعضای هیات داوران این بخش در سخنانی بیان کرد: «علاوه بر 15 فیلم بخش مسابقه بین الملل، 15 فیلم کوتاه دیدم و تعدادی فیلم خارج از این بخش را نیز در روزهای برگزاری جشنواره تماشا کردم. در اروپا این شانس را نداریم که فیلم هایی از کشورهای مختلف ببینیم. انتخاب هوشمندانه فیلم ها و داوری ها لذت بخش بود.»
فان دایم: اکثر فیلم های حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر خوب بودند
فان دایم نیز درباره نحوه شکل گیری تعامل با سایر داوران عنوان کرد: «در این بخش هفت داور با چهار زبان مختلف که با سه مترجم همکاری می‌کردند حضور داشتند که کار سختی بود ولی از نتیجه کار راضی هستیم و تلفاتی هم نداشتیم.»
این داور در پاسخ به این که آیا در این بخش تمایل داوران به انتخاب ژانرهایی خاص یا فیلم‌هایی کمتر تجاری بوده است، توضیح داد: «طبیعتا اختلاف نظرهایی بین ما وجود داشت. گاهی می‌خواهیم فیلم‌های رایج مین استریم (عامه پسند) را ببینیم گاهی فیلم‌های هنری اما اکثر فیلم‌های حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر خوب بودند و در فرآیند داوری به مشکلی برنخوردیم. اگر در یک فستیوال فیلم های بد و خوب در کنار هم نباشند، داوری معنایی ندارد.»
نرگس آبیار نیز در این باره توضیح داد: «در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم‌ها ویترین متنوعی از موضوعات مختلف نظیر محیط زیست، وحدت بین ادیان، تم نوستالژی، کودکانه و داستان هایی درباره جنگ جهانی دوم را به تصویر کشیدند که مجموعه این ژانرها انتخاب را برای داوران سخت کرد. در این شرایط اولویت موضوعی برای دنیای کنونی را مدنظر قرار دادیم. در مجموع فیلم های خوبی در جشنواره شرکت داشت و من به شخصه فیلم های کوتاه را بیشتر دوست داشتم.»
نوید محمدزاده نیز در پاسخ به این که آیا در تجربه داوری‌اش نیز شیوه سبک خاص بازیگری خود را دخالت داده است یا نه، عنوان کرد: «می‌خواهم در ابتدا از آقای میرکریمی تشکر کنم که این فرصت را برای من ایجاد کرد که در کنار این ترکیب داوری حضور داشته باشم و از آن‌ها در این چند روز بیاموزم. همانند تفکیک بین فیلم خوب و بد درباره بازیگری هم بازی خوب و بد داریم و بین بازی ها بحث می کنیم. هر کس جایزه را ببرد نوش جانش و هر کس نبرد، ان شالله در دوره بعدی آن را دریافت می کند.»
نرگس آبیار نیز به این پرسش که آیا کشور سازنده فیلم در داوری‌اش تاثیر داشته است؟ اینگونه پاسخ داد: «ملاک اصلی‌مان فیلم خوب بود اما یادم است فیلم اولی که در کشوری آسیایی ساخته شده بود برایم از فیلمی که در کشوری اروپایی ساخته شده بود اولویت داشت و نگاه مثبت‌تری به آن داشتم زیرا یک فیلم اولی تا این حد توانسته بود کارش را درست انجام بدهد.»
میتوسکا: ایران سینمای محشری دارد
لابینا میتوسکا دیگر داور مسابقه بین‌الملل نیز عنوان کرد: «پیش از آمدن به ایران می‌خواستم با خانواده‌ام به اینجا سفر کنم و همه می‌گفتند واقعا چنین تصمیمی داری؟! اما اکنون باید بگویم ایران سینمای محشری دارد و کشوری بی نظیر است. دختر شش ساله من دیروز به من گفت اگر ممکن است در ایران بمانیم. ایران مردم، سنت، سینما و تاریخ بی نظیری دارد و تنها کاری که می توانم بکنم این است که سر تعظیم فرودآورم و تشکر کنم.»
فلایشمان دیگر داور بخش سینمای سعادت نیز درباره علاقه‌مندان به سینما در ایران گفت: «تحت تاثیر شور و اشتیاق مخاطبان سینما در ایران هستم. مخاطبان سینما در ایران آنقدر پخته، هوشمند و آگاه هستند که هر فیلمی را از هر جای جهان ببینند و درک کنند.»
وانگ ژیائوشوای دیگر داور بخش مسابقه بین الملل نیز در پاسخ به این که از نگاهش مشخصه های فنی و هنری جشنواره جهانی فیلم فجر نسبت به دیگر کشورها چه بود، گفت: «همیشه دوست دارم فیلم های تکنیکی ببینم و در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر شاهد نمایش چنین فیلم هایی بودم.»
مظفر اوزدمیر دیگر داور بخش مسابقه بین الملل نیز با اشاره به بهترین فیلمی که در جشنواره دیده است، اظهار کرد: «بهترین فیلمی که در جشنواره جهانی فیلم فجر دیدم، «دونده» بود که من را به خود جذب کرد. دنیا گویی در این فیلم میان یک آتش سوزی است و امیروی دونده به سمت خنکایی می رود. ضربه ای را که او به یخ ها می زد بسیار دوست داشتم و فیلمبرداری آن صحنه شبیه یک سحر و جادو بود.»
اعجاز گل: سینمای ایران در جایگاه خوبی در جهان ایستاده است
لاتیکا پادگائونکار داور بخش نت پک نیز بیان کرد: «این که تمام عواید جشنواره جهانی فیلم فجر به سیل زدگان در ایران اهدا می شود بسیار اررزشمند است. همچنین داوطلبان این جشنواره کارشان را به خوبی انجام می دهند و از نظم جشنواره تشکر می کنم.»
اعجاز گل دیگر داور این بخش نیز گفت: «از این که من را به این فستیوال دعوت کرده اید تشکر می کنم. تجربه آشنایی من با سینمای ایران به 30 سال گذشته برمی گردد. فکر می کردم آن زمان قرار است فیلمی پروپاگاندا ببینم اما فیلم های آن سال ها نظیر «خانه دوست کجاست» این مضمون را نداشت. همچنین فیلم های «باران»، «رنگ خدا» و «بچه های آسمان» ساخته مجید مجیدی را بعدها از سینمای ایران دیدم. در ادامه سینمای ایران با فیلم هایی نظیر «جدایی نادر از سیمین» موفق تر شد. این سینما در حال حاضر در سطح بین المللی ایستاده است و از نظر بازیگری، ویژگی های فنی، کارگردانی و… در شرایط خوبی قرار دارد.»
غلامرضا موسوی داور ایرانی بخش نت پک نیز عنوان کرد: «فرصت خوبی برای همراهی با این تیم داوری در نت پک فراهم شده بود؛ افرادی حرفه ای که باعث شدند بعد از مدت ها فیلم مستند تماشا کنم و از دیدن آن ها لذت ببرم. کیفیت آثاری که دیدیم بسیار بالا بود و جا دارد از دبیر جشنواره و همکارانشان برای چنین انتخاب هایی تشکر کنم.»
سلهب: برایم مهم است که فیلمم را برای مخاطبان ایرانی نمایش دهم
غسان سلهب داور بخش فیلم‌های اول نیز با اشاره به اولین تجربه حضورش در تهران گفت: «سینمای ایران انواع مختلفی دارد و اگر اینطور نبود نمی توانست در حال حاضر به این موفقیت برسد. فیلم های ایرانی مشهورند و در کشورهای مختلف از جمله بیروت نمایش داده می شوند. من یک فیلمساز هستم و امیدوارم در دوره بعدی در این جشنواره شرکت کنم. برایم مهم نیست که حتما در بخش رقابتی شرکت کنم بلکه برایم مهم است که فیلمم را برای مخاطبان ایرانی نمایش دهم.»
بهروز شعیبی دیگر داور این بخش نیز با اشاره به دو نکته درباره بخش فیلم های اول و تجربه داوری آثار آن عنوان کرد: «در این بخش با مجموعه‌ای از فیلم های اول خوب رو به رو بودیم. 12 فیلم خوب دیدیم که قابل بحث بودند. حضور دو داور غیر ایرانی اهمیت زیادی داشت. غسان سلهب و العرادی علاوه بر فیلمسازی، سینمای ایران را می‌شناختند و در این باره با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردیم.»
نشست خبری داوران سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور داوران جایزه منتقدان بین‌المللی ادامه یافت. باربارا لوری، روبرت صافاریان و جونیت جبنویان در این بخش به دعوت امیر اسفندیاری توضیحاتی را ارائه کردند.
لوری با بیان این که در این بخش 15 فیلم تماشا کرده است، عنوان کرد: «در داوری به مشکلی برنخوردیم. جشنواره صرفا تجربه‌ای برای فیلم دیدن نیست بلکه ملاقات فیلمسازان، مردم و فضای بومی یک کشور تمام چیزی است که یک شخص می‌تواند با حضور در آن، تجربه کند.»
جبنویان نیز عنوان کرد: «با وجود این که به 45 کشور سفر کرده‌ام تاکنون به ایران نیامده بودم. هرکس از ترکیه به ایران سفر می‌کند با خاطرات خوب زیادی به کشورمان برمی‌گردد و من هم به این جمع اضافه شدم. همچنین باید بگویم از تصمیمی که در داوری آثار این بخش گرفته‌ایم راضی هستم.»
صافاریان دیگر داور این بخش نیز اظهار کرد: «جالب بود که ما داوران این بخش با یکدیگر از نظر نگاه به سینمای ایران هم‌سلیقه بودیم. شاید به این دلیل که به فرانسه از نظر فرهنگی نزدیک هستیم و ترکیه نیز کشوری همسایه است. برای من این نزدیکی دیدگاه‌ها جالب بود. شاید اگر ترکیب داوران این بخش شامل سه منتقد ایرانی بود، جمع بندی سخت می شد.»
سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از 18 تا 26 آوریل 2019 (29 فروردین تا 6 اردیبهشت 1398) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/89210/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

آخرین سامورایی‌های ژاپن در یک قاب

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی