اخبار محرمانه
رژیم سعودی روحانی شیعه را آزاد کرد
يکشنبه 29 ارديبهشت 1398 - 19:40:54
اخبار محرمانه - فارس / شیخ «توفیق العامر» روحانی شیعه عربستانی که هم‌زمان با انقلاب‌های عربی به جرم درخواست اجرای اصلاحات به زندان افتاد، پس از هشت سال آزاد شد و مورد استقبال مردم منطقه الشرقیه قرار گرفت.
شیخ «توفیق العامر» که در سال 2011 به زندان افتاده بود، شب گذشته (شنبه) آزاد شد و مورد استقبال مردم منطقه «الشرقیه» عربستان قرار گرفت.
جرم این روحانی شیعه، درخواست برای تدوین قانون اساسی برای عربستان بود. در حکم دادگاه جنایی، بخشی از اتهام توفیق العامر «تهمت به ولی‌امر و عدم اطاعت‌پذیری از وی» عنوان شده بود.
او در ماه رمضان سال 2011 به زندان افتاد و آگوست 2014 و پس از گذراندن سه سال زندان، به پنج سال دیگر محکوم شد و به گزارش نهادهای حقوق بشری در این مدت در معرض انواع آزار و اذیت و شکنجه‌ها هم قرار گرفته است.
سازمان «عفو بین‌الملل» در بیانیه خود در سال 2015، دستگیری این روحانی معارض را به عملیات «آدم‌ربایی» تشبیه کرد. پس از دستگیری وی تا هفته‌ها کسی دلیل ناپدید شدن او را نمی‌دانست تا اینکه برخی به خانواده او خبر دادهند که شیخ را در زندان «الدمام» دیده‌اند.
به نوشته پایگاه خبری شبکه تلویزیونی «نبأ» نزدیک به شیعیان عربستان، با وجود آزادی از زندان، او حق مسافرت و هرگونه سخنرانی به مدت ده سال دیگر را نیز ندارد.
«محمد العامر» فرزند این روحانی شیعه، به سازمان عفو بین‌الملل گفته است که پدرش در زندان «الدمام» در معرض انواع شکنجه‌ها و اقدامات غیر انسانی قرار داشته به طوریکه یک بار بینی و فک پایینی او شکسته و چهار عدد از دندان‌هایش بی‌حس شده است و در این مدت نیروهای امنیتی مانع دسترسی وی به پزشک می‌شدند.
استقبال از
آغاز اعتصاب غذای جدید در زندان
همزمان با آزادی این روحانی شیعه، حساب توئیتری «معتقل الرأی» که به امور فعالان حقوق بشر زندانی در عربستان سعودی می‌پردازد، از اعتصاب غذای سه تن از زندانیان خبر داده است.
بنا بر این گزارش، «عبدالعزیز الشبیلی» فعال عربستانی عضو جمعیت حقوق بشری «حسم» به همراه دو تن دیگر به علت شرایط وخیم و ممنوعیت هرگونه ارتباط با خارج از زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/100661/رژیم-سعودی-روحانی-شیعه-را-آزاد-کرد
بستن   چاپ