اخبار محرمانه
ایرانی‌ها 3 برابر مردمان دنیا عسل می‌خورند
چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 00:46:24
اخبار محرمانه - رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید 13 هزار و 317 تن عسل در سال 97 در استان خبر داد و گفت: سرانه مصرف این محصول در ایران حدود یک کیلوگرم یعنی بیش از 3 برابر میانگین مصرف جهانی است.
به گزارش مشرق ، اکبر فتحی عصر امروز همزمان با روز جهانی زنبورعسل و در حاشیه جلسه تولیدات دامی در گفتگو با خبرنگاران بر افزایش کیفیت و کمیت عسل و سایر محصولات زنبورعسل در سطح استان آذربایجان شرقی تاکید و با بیان اینکه ایران یکی از 10 کشور فعال در زمینه زنبورداری، به لحاظ تعداد کلونی زنبور عسل و تولید عسل مرغوب، در جهان است اظهار داشت: کشورمان با 90 هزار تن تولید، سومین تولید کننده عسل در جهان به شمار می رود و در این راستا استان آذربایجان شرقی با تولید 14.71 درصد از عسل کشور یکی از قطب های تولید عسل در کشور به شمار می رود.
بیشتر بخوانید:
بینی‌تراشی به چه قیمتی؟!
وی با اشاره به اینکه صنعت زنبور عسل دارای ارزش افزوده بالایی است گفت: ارزش اقتصادی گرده افشانی زنبور عسل، بسیار بیشتر از عسل و موم تولید شده توسط این حشره است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه این استان با داشتن بیش از یک میلیون و 206 هزار و 99 کندوی زنبور عسل و 13 هزار و 529 هزار نیروی کار، مراتع وسیع و سرسبز، تشکل‌های توانمند و وجود کارگاه ها و کارخانه های مدرن بسته بندی، ظرفیت بالایی در زمینه تولید عسل و سایر فرآورده‌های عسل از جمله موم، گرده گل، ژل رویال و حتی زهر زنبور عسل دارد ادامه داد: مصرف عسل در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان بالاست سرانه مصرف عسل در جهان به طور متوسط بین 250 تا 300 گرم است و این در حالی است که سرانه مصرف این محصول در ایران حدود یک کیلوگرم یعنی بیش از 3 برابر میانگین مصرف جهانی است.
وی به رتبه اول استان آذربایجان شرقی در تعداد زنبوردار و تعداد و میزان تولید کندوهای بومی اشاره کرد و افزود: این استان همچنین رتبه دوم تعداد و میزان تولید کندوهای مدرن کشور را به خود اختصاص داده است.
فتحی به میانگین تولید 12.48 کیلوگرم در کندوهای مدرن و 4 کیلوگرم در کندوهای بومی اشاره نموده و افزود: در سال 97 در مقایسه با سال 96 نرخ رشد تعداد کندوهای مدرن در استان آذربایجان شرقی 21.4 درصد و در میزان تولید عسل از کندوهای مدرن نیز شاهد 14.92 درصد رشد بوده ایم.
وی با اشاره به نتایج سرشماری در حوزه زنبور عسل در سال 97 گفت: بر اساس این سرشماری آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و یک هزار و526 کلنی مدرن و 204 هزار و 573 کلنی بومی می باشد که 63.79 درصد از تعداد کلنی های بومی کشور و 58.14 درصد از تولید عسل کشور از این کندوهای بومی نیز به استان اختصاص دارد.
وی گرده افشانی را اصلی ترین نقش زنبورعسل دانست و با اشاره به اینکه گرده افشانی توسط زنبور عسل موجب تنوع زیستی و افزایش تولید در بخش کشاورزی می شود گفت: زنبور عسل یکی از مصداق های اقتصاد مقاومتی می باشد چراکه این صنعت کمترین وابستگی به واردات و بیشترین ارزش افزوده را دارد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/102103/ایرانی‌ها-3-برابر-مردمان-دنیا-عسل-می‌خورند
بستن   چاپ