اخبار محرمانه
تبادل زندانیان ایران و امریکا همچنان در ابهام
يکشنبه 5 خرداد 1398 - 12:31:53
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
تبادل زندانیان ایران و امریکا همچنان در ابهام
١٣٩
٠
ایران / متن پیش رو در ایران منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پیشنهاد مبادله زندانیان ایرانی و امریکایی در حالی چند وقت پیش در خلال سفر وزیر امور خارجه ایران به نیویورک و در پاسخ به پیشنهاد چند ماه گذشته دولت امریکا مطرح شد که به نظر نمی‌رسد دولتمردان این کشور برای پیگیری چنین اقدامی عزمی جدی داشته باشند. از جدیدترین تحولات در این زمینه استرداد جلال روح‌الله نژاد، مهندس ایرانی زندانی در فرانسه به امریکاست که باعث شده این موضوع هم به حیطه اختلافی تهران و واشنگتن درخصوص زندانیان ایرانی در امریکا افزوده شود.
چه تعمیق این اختلافات و دستگیری چهره‌هایی که با هدف تأمین منافع جمهوری اسلامی و در چارچوب تبادلات اقتصادی و فناوری کشورمان تلاش می‌کنند در قالب کارزاری معنادار می‌شود که این روزها از سوی جبهه امریکایی – اسرائیلی با هدف در تنگنا قرار دادن ایران راه افتاده است. روح الله نژاد، مهندس 41 ساله‌ای است که بهمن ماه سال گذشته هنگام ورود به فرانسه به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران و انتقال فناوری‌های پیشرفته با قابلیت نظامی به ایران در فرودگاه نیس بازداشت شد. مقام‌های قضایی امریکا مدعی‌اند او می‌خواسته یکسری از سیستم‌های مایکروویو صنعتی را از امریکا به ایران منتقل کند که قابلیت استفاده‌های نظامی داشته‌اند. روح‌الله ‌نژاد مظنون به همکاری با شرکت «رایان رشدافزار» است که احتمال می‌رود با سپاه پاسداران در ارتباط باشد.
چنانچه این اتهامات ادعایی اثبات شود امکان حبس او به 60 سال زندان وجود دارد. روح الله نژاد فروردین ماه گذشته برای شرکت در یک کنفرانس به شهر نیس فرانسه سفر کرده بود که در همان جا بازداشت شد و حالا مقامات فرانسوی حکم استرداد او به امریکا را تأیید کرده‌اند.
زندان به دلیل خرید هورمون رشد انسان
اما حکم استرداد روح الله نژاد از فرانسه به امریکا در حالی صادر شده است که پرونده زندانی ایرانی دیگری به نام مسعود سلیمانی، رئیس انجمن هماتولوژی ایران و پژوهشگر سلول‌های بنیادی نیز روی میز اختلافات ایران و امریکا باز شده است.
سلیمانی محقق 49 ساله ایرانی از 8 ماه پیش به اتهام نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران در امریکا بازداشت شده است. این دانشمند ایرانی سال گذشته با هدف گذراندن فرصت مطالعاتی راهی ایالت مینه‌سوتای امریکا بوده است اما پلیس فدرال امریکا در اکتبر 2018 (هشت ماه پیش) بلافاصله بعد از رسیدن به خاک امریکا او را بازداشت می‌کند و به زندانی در آتلانتا می‌فرستد. این در حالی است که به گفته وکلای سلیمانی او از آن زمان در همین ایالت بدون تعیین وثیقه زندانی است. دلیل بازداشت او خرید شیشه کوچکی حاوی هورمون رشد انسان بوده که بنا به ادعای مقام‌های امریکا جزو مواد تحریمی بوده است. در واکنش به این دستگیری بود که شماری از دانشگاهیان، محققان و دانشجویان ایرانی با تهیه طوماری اینترنتی از مقام‌های کشورمان خواسته‌اند برای آزادی سلیمانی تلاش کنند.
در این نامه که خطاب به سه وزیر خارجه، علوم و بهداشت ایران نوشته شده، آمده است: «دکتر مسعود سلیمانی یکی از محققان برتر در حوزه هماتولوژی (خون‌شناسی)، سلول‌های بنیادی و نانو بوده و تحقیقات ایشان کاملاً در راستای علوم زیستی و علوم پزشکی بوده و هیچ ارتباطی با سایر حوزه‌ها ندارد.»
این در حالی است که مسئولان کشورمان دستگیری‌های هدفمندانه اتهامات محققان و دانشمندان ایرانی را ساختگی دانسته‌اند. پیش‌تر وزیر امور خارجه ایران در خلال سفر به نیویورک پیشنهاد مذاکره تبادل زندانیان ایران و امریکا را مطرح کرده و گفته بود: «6 ماه پیش به امریکایی‌ها گفتیم آماده تبادل زندانیان امریکایی در ایران با ایرانیانی که به خاطر قوانین تحریم در امریکا یا به خواست امریکا در کشورهایی دیگر حبس شدند، هستیم. هیچ پاسخی نیامد.
اگر حرفی غیر از این به شما بزنند دروغ می‌گویند.» اگرچه یکی از سخنگویان وزارت خارجه امریکا مدعی شده دولتش به دفعات خواهان آزادی زندانیان امریکایی در ایران شده و به صحبت‌های ظریف توجه می‌کند اما عملاً با طرح درخواست یکجانبه آزادی زندانیان امریکایی در ایران عملاً راه مذاکره پیرامون این مسأله را بسته است تا این طور به نظر برسد که واشنگتن برای پیگیری سیاست حداکثری خود از سوء استفاده از این مسأله نیز صرفنظر نخواهد کرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/104671/تبادل-زندانیان-ایران-و-امریکا-همچنان-در-ابهام
بستن   چاپ