اخبار محرمانه
سازمان جاسوسی انگلیس به جمع‌آوری غیرقانونی اطلاعات متهم شد
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 22:40:57
اخبار محرمانه - ایرنا / نهاد ناظر بر ذخیره و نحوه پردازش اطلاعات فله‌ای و یک‌ نهاد حقوق بشری در انگلیس، سازمان جاسوسی داخلی این کشور (ام.آی.5) را به جمع‌آوری غیرقانونی اطلاعات شهروندان متهم کرد.
در نشستی که امروز سه‌شنبه در دادگاه عالی انگلیس برگزار شد، کمیسیونر قدرت‌های تحقیقاتی تأکید کرد آم. آی 5 در ذخیره و پاک کردن اطلاعات مطابق با قانون عمل نکرده است.
سازمان جاسوسی داخلی انگلیس ادعا کرد: این اطلاعات در فرایند عملیات ضد تروریستی و طبق حکمی که دادگاه مطابق با قانون قدرت‌های تحقیقاتی صادر کرد جمع‌آوری شده است، اما نهاد حقوق بشری «لیبرتی» به‌عنوان طرف دیگر این دعوا تصریح کرد: حکم اولیه دادگاه «احتمالاً غیرقانونی» و خلاف واقعیت صادر شده است.
در جلسه امروز دادگاه اعلام شد که ام. آی .5 از طریق نرم‌افزارهای جاسوسی داخل رایانه افراد نفوذ و به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا می‌کند. این سازمان همچنین به طیف وسیعی از مکالمات تلفنی، اطلاعات گوشی همراه، ایمیل و سایر ارتباطات افراد دسترسی دارد.
ام. آی .5 طبق قانون موظف است تا اطمینان حاصل کند که این اطلاعات بیشتر از مهلت قانونی نگهداری و نسخه‌ای از آن حفظ نشود. با این‌حال «بن جافی» وکیل سازمان لیبرتی می‌گوید: ام. آی .5 در محدوده بی‌قانونی سیر می‌کند.
ام. آی .5 امروز ادعا کرد که نسبت به حجم اطلاعات ذخیره شده اطلاع دقیق ندارد، اما اسناد ارائه شده به دادگاه نشان می‌دهد که مدیران ارشد این سازمان نسبت به سو مدیریت اطلاعات، آگاهی کامل داشته‌اند.
براساس قانونی «قدرت‌های تحقیقاتی» انگلیس، دستگاه‌های جاسوسی این کشور اعم از «ام ای 5»، «ام آی 6» و «جی سی اچ کیو» قادر خواهند بود تا به اطلاعات اختصاصی بیشتری از طریق جاسوسی و هک کردن دستگاه الکترونیکی شهروندان دسترسی پیدا کنند.
با این حال منتقدین بر این باورند که اختیارات داده شده به دستگاه‌های اطلاعاتی دسترسی بیش از اندازه ای را برای جاسوسی از حریم خصوصی شهروندان فراهم کرده است.
دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ سال گذشته با صدور حکمی اعلام کرد که اقدام یکی دیگر از سازمان‌های جاسوسی انگلیس (ستاد ارتباطات دولت) درباره استراق سمع و جمع‌آوری اطلاعات فله‌ای مردم این کشور ناقض قوانین حقوق بشر است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/115757/سازمان-جاسوسی-انگلیس-به-جمع‌آوری-غیرقانونی-اطلاعات-متهم-شد
بستن   چاپ