اخبار محرمانه
انتقاد نخست وزیر بنگلادش از میانمار برای نپذیرفتن مسلمانان روهینگیا
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 22:41:02
اخبار محرمانه - ایرنا / «شیخ حسینه» نخست وزیر بنگلادش اعلام کرد که مسئولیت تاخیر در بازگشت روهینگیایی ها برعهده دولت میانمار است و این کشور قصد ندارد بار دیگر از این آوارگان استقبال کند.
نشریه «تایمز او ایندیا» نوشت: شیخ حسینه در یک کنفرانس مطبوعاتی در داکا گفت: مشکل مربوط به میانمار است زیرا این کشور (بنگلادش) قصد ندارد مسلمانان روهینگیا را دوباره بپذیرد.
او همچنین از آژانس‌های بین المللی بشردوستانه که در اردوگاه‌های آوارگان در منطقه کاگس بازار واقع در جنوب شرق کشور مستقر هستند به علت اینکه مخالف هرگونه جابجایی اجباری هستند انتقاد کرد و افزود: این سازمان‌ها به طور واقعی به دنبال پایان دادن به این بحران نیستند.
نخست‌وزیر بنگلادش اظهار داشت: مشکلی که در حال حاضر من مشاهده می‌کنم این است که آژانس‌های بین المللی مختلف هرگز نمی‌خواهند این پناهجویان به کشورشان باز گردند. اما بنگلادش تایید کرده که نمی‌خواهد مسلمانان روهینگیا را مجبور کند به میانمار بازگردند.
با وجود این، شیخ حسینه خواستار آن شد تا در خصوص سازمان دهندگانی که مخالف بازگرداندن آوارگان روهینگیایی به میانمار هستند تحقیق صورت گیرد.
بنگلادش و میانمار در 25 ماه نوامبر (4 آذر 1396) یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند.
بر اساس این توافق، روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.
اما این توافق به دلیل فراهم نشدن شرایط مناسب از سوی دولت میانمار اجرایی نشده است.
مسلمانان روهینگیا خواهان بازگرداندن دارایی های خود و مجازات عاملان کشتار خانواده های خود توسط دولت میانمار هستند.
در همین حال کشورهای غربی از دولت میانمار به دلیل تاخیر در پذیرش مسلمانان روهینگیا انتقاد کرده اند.
بسیاری از مردم میانمار، روهینگیایی‌ها را مهاجرینی غیرقانونی می‌دانند و لذا این مردمان از تبعیض‌هایی که علیه‌شان روا می‌رود در رنج هستند. دولت میانمار با روهینگیایی‌ها همانند مردمانی فاقد ملّیت و بی‌خانمان برخورد می‌کند و به آنها تابعیت نمی‌دهد. روهینگیایی‌ها با محدودیت‌های سفت و سختی د؛ از جمله محدودیت در جابجایی، دسترسی به امکانات پزشکی و آموزشی مواجه هستند.
به گفته مقامات بنگلادشی، از ماه اوت (مرداد) سال 2017 نزدیک به 700 هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند درحالی که پیش از این حدود 400 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می کردند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/115759/انتقاد-نخست-وزیر-بنگلادش-از-میانمار-برای-نپذیرفتن-مسلمانان-روهینگیا
بستن   چاپ