اخبار محرمانه
تهدید ایران علیه اروپا: از اقدامات انجام شده راضی نیستیم، گام دوم در راه است
چهارشنبه 22 خرداد 1398 - 13:30:51
اخبار محرمانه - آخرین خبر / سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی، با گلایه از اقدامات اروپا درخصوص انجام تعهدات برجام گفت: ایران معتقد است آنچه باید انجام شود تعهدات همه طرف‌های حاضر در برجام است. انتظار ما چیزی جز برجام، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر نیست. آنچه اروپایی‌ها باید انجام بدهند و انجام دادند، ما را تاکنون راضی نکرده است.
مهمترین بخش اظهارات سخنگوی وزارت خارجه به شرح زیر است:
* انتظار از اروپا و سه کشور این بود به تعهداتشان در برجام عمل کنند.
* ایران معتقد است آنچه باید انجام شود تعهدات همه طرف‌های حاضر در برجام است.
* انتظار ما چیزی جز برجام، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر نیست.
* اقدام عملی ویژه‌ای که خواسته ما را تأمین و ایران را به صورت ملموس قانع کند، شاهد نبوده‌ایم.
* امیدواریم در این مدت باقی مانده اروپایی‌ها اقدام عملی ملموس و بزرگ‌تری بردارند.
* در غیر این صورت ایران گام دوم را ان‌شاالله با قاطعیت برمی‌دارند.
* اگر قرار بود اینستکس چاره‌ساز باشد، خواسته‌های ما را تأمین می‌کرد.
* متاسفانه شاهد بودیم یا نخواستند یا نتوانستند و این جای تاسف بسیار دارد.
* اقدام عملی ویژه‌ای که خواسته‌های ما را تامین و ایران را قانع کند از سوی اروپا و اعضای اروپایی برجام شاهد نبودیم.
* آنچه اروپایی‌ها تا الان صورت دادند ما را راضی نکرده است.
* درخواستی از روسیه برای خرید «اس 400» نداشتیم.
* فعلا احساس نیازی به این سامانه نداریم.
* متخصصان ما سامانه‌هایی طراحی کردند که دست‌کمی از این سامانه‌ها ندارد.
سفر آبه به تهران
* درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد شد.
* از واژه میانجیگری استفاده نمی‌کنم ولی آماده شنیدن نقطه نظرات دوستانمان هستیم.
ادعاهای ترامپ و نتانیاهو برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
* مشکل ما با دنیا و مشکل دنیا با ما بحث انرژی هسته‌ای نیست.
* این بحث از سوی غربی‌ها به افکار عمومی تزریق شد.
* مشکل آنها با ایران بحث هسته‌ای نیست اینها دنبال فشار همزمان و تبلیغات هستند.
* اگر حسن‌نیت دارند باید جلوی تروریسم اقتصادی علیه ایران را بگیرند و روابط تجاری ایران را عادی سازی کنند.
* اگر ببینیم اقدامات عملی و ملموس صورت نگیرد و همزمان تروریسم اقتصادی ادامه یابد گام دوم با قدرت برداشته می‌شود.
مشروح اظهارات موسوی در نشست خبری با خبرنگاران را در ادامه میخوانید:
به گزارش ایرنا؛ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درخواستی از روسیه برای خرید سامانه اس 400 نداشته‌ایم، فعلاً احساس نیازی به این سامانه نداریم و دانشمندان ما سامانه‌هایی را طراحی کرده‌اند که کمتر از آنها نیست.
سید عباس موسوی صبح امروز - دوشنبه- در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره برخی از اخبار مبنی درخواست خرید ایران برای خرید اس 400 از روسیه گفت: درخواستی از روسیه برای خرید سامانه اس 400 نداشته‌ایم و فعلاً احساس نیازی به این سامانه نداریم و دانشمندان ما سامانه‌هایی را طراحی کرده‌اند که کمتر از آنها نیست.
وی در پاسخ به سوالی درباره روند عادی‌سازی روابط ایران و اروپا اظهار داشت: انتظار ما از اتحادیه اروپا این بود که به تعهداتشان عمل کنند آنها یا نخواستند یا نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند که جای تأسف بسیاری دارد.
وی ادامه داد: بسیار جای تأسف است که در جهان متمدن امروز کشوری قانونی وضع کند و آن را به شکل فراسرزمینی وضع کرده و علیه کشورها اعمال کند و اجازه ندهد کشورها روابط آزادی تجاری با یکدیگر داشته باشند. جای تأسف است که در قرن بیست و یکم شاهد یکجانبه‌گرایی‌های هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه ارزیابی وزارت امور خارجه از اقدامات طرف اروپایی در مهلت مقرر شده 60 ایران به آنها چیست؟ تصریح کرد: اقدام عملی ویژه‌ای که خواسته ما را تأمین و ایران را به صورت ملموس قانع کند، شاهد نبوده‌ایم. امیدواریم در این مدت باقی مانده اروپایی‌ها اقدام عملی ملموس و بزرگ‌تری بردارند. چون می‌دانند در غیر این صورت ایران گام دوم را ان‌شاالله با قاطعیت برمی‌دارند.
انتظار ما چیزی جز برجام، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر نیست
خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسد که آیا تعلل اروپا حاکی از تلاش آنها برای انجام مذاکرات جدید با ایران با افزودن مسائل منطقه‌ای و موشکی است که موسوی پاسخ داد: ما نیت‌خوانی نمی‌کنیم ولی آنچه اروپایی‌ها علناً مطرح کردند را جواب دادیم، مبنای ایران برجام است و به چیزی فراتر از برجام و مسائل فرابرجامی فعلاً نمی‌پردازد.
وی تصریح کرد: ایران معتقد است آنچه باید انجام شود تعهدات همه طرف‌های حاضر در برجام است و معتقدیم همه طرف‌ها باید از حاشیه‌پردازی دست بردارند و به اصل موضوع و تعهداتشان در برجام بپردازند. انتظار ما چیزی جز برجام، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر هایکو ماس و اجرایی شدن اینستکس هم تصریح کرد: آنچه اروپایی‌ها باید انجام بدهند و انجام دادند، ما را تاکنون راضی نکرده است. گام اولی که بعد از خروج آمریکا از برجام برداشتند، گام دیرهنگامی بود و همان موقع هم گفتیم این گام هرچند کورسوی امیدی را ایجاد می‌کند ولی دیرهنگام است.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه امیدی به اینستکس نبسته‌ایم، خاطرنشان کرد: اگر قرار بود اینستکس چاره‌ساز باشد، خواسته‌های ما را تأمین می‌کرد که تاکنون نکرده است مگر اینکه آقای فیشر که هم‌اکنون در تهران هستند، در رایزنی‌هایشان در تهران مذاکرات خاصی داشته باشند. باید دید در این مدت باقی مانده چه پیشنهادی ارائه داده و و گام ملموسی برمی‌دارند.
موسوی درباره تبادل نزار زاکا به لبنان هم ابراز داشت: در مورد مسائل امنیتی اظهارنظری ندارم.
وی درباره سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران و تلاش شینزو آبه برای راضی شدن روحانی برای دیدار با ترامپ هم ابراز داشت: سفر آقای آبه به ایران، مهم، تاریخی و منحصربفرد است که یک مقام ژاپنی بعد از حدود چهل سال به ایران در حد رئیس دولت انجام می‌دهد. ژاپن کشور مهمی در شرق آسیا و ایران کشور قدرتمندی در غرب آسیا است و به همین خاطر این سفر، در کانون توجه‌ها قرار گرفته‌اند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران و ژاپن دارای دیدگاه‌های خاص هستند، عنوان کرد: ما نگرانی‌هایی در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای داریم و ژاپنی‌ها هم همینطور. این سفر، سفری دوجانبه خواهد بود و توافقات خوبی برای تعمیق روابط دوجانبه انجام می‌شود. البته در کنارش، طرفین درخصوص فوری‌ترین مسائل جهانی گفت‌وگو خواهند کرد.
موسوی ادامه داد: ایران آمادگی دارد نقطه نظرات دوستان خود را در مورد مسائل منطقه‌ای و بین المللی بشنود. من از لفظ میانجیگری استفاده نمی‌کنم ولی آماده شنیدن نقطه نظرات دوستان هستیم.
وی درباره ادعای وزیر امور خارجه امارات در دیدار با همتای آلمانی خود مبنی بر ضرورت حضور کشورهای خلیج فارس در مذاکرات کشورهای عضو برجام با ایران یادآور شد: ایران آمادگی داشته و دارد که با تک تک کشورهای خلیح فارس در مورد نگرانی‌هایشان وارد گفت‌وگو شود. پیشنهاد وزیر امور خارجه برای ایجاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای و امضای پیمان منع تجاوز می‌تواند شامل این کشورها هم شود.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره دیدگاه ایران نسبت به ادعاهای ترامپ هم بیان کرد: دولت ترامپ با خروج غیرقانونی از برجام در موقعیتی نیست که برای ایران تعیین و تکلیف کند و همزمان با فشار حداکثری و اعمال تحریم‌های شکننده علیه مردم ایران، دم از مذاکره بزند. آنچه برای ایران مهم است، مبنایی به نام برجام است که جدا از آمریکا، اروپایی‌ها و کشورهای دیگر باید به تعهداتشان عمل کنند.
موسوی با بیان اینکه شاهد ادعاهای انحرافی از سوی آمریکا در جهت جنگ روانی و ایجاد اثرگذاری در افکارعمومی هستیم، گفت: مشکل ما با دنیا یا مشکل دنیا با ما، بحث فعالیت‌های هسته‌ای ما نیست بلکه این مسئله، دروغی است که از سوی برخی از کشورها به افکارعمومی تزریق شد ولی ایران با مذاکرات برجام، این فشار را خنثی کرد. مشکل اصلی آنها با ایران بحث هسته‌ای نیست و هرگونه شروطی مطرح می‌کنند، بحث‌های انحرافی است.
وی افزود: مذاکره‌ای که آنها برای انجام گفت‌وگو با ایران مطرح می‌کنند، مذاکره‌ای نیست که ایران روی آن حساب کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی هم اظهار داشت: کارها در حال جلو رفتن است که خوب هم جلو می‌رود. اقدامات سیاسی و دیپلماتیک در جریان است. اقدامات حقوقی نیز در حال پیگیری است. امیدواریم این پرونده هرچه سریع‌تر به سرانجام مطلوب برسد.
موسوی درباره بررسی عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای هم تصریح کرد: سازمان همکاری‌های شانگهای، یک سازمان مهم منطقه‌ای است که ایران با توجه به اهمیتی که به منطقه می‌دهد و همچنین توجه ایران به چندجانبه‌گرایی، ترجیح می‌دهد در این سازمان حضور داشته باشد و هم‌اکنون نیز به عنوان عضو ناظر در آن حضور دارد. بحث عضویت دائم ایران نیازمند اقدامات فنی است که در حال انجام است.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود وزیر امور خارجه آلمان در سفر به تهران خواستار کاهش آزمایش‌های موشکی ایران است، خاطرنشان کرد: نه آلمان و نه اتحادیه اروپا، در جایگاهی نیستند که بخواهند چنین درخواست‌هایی از ایران داشته باشد.
خبرنگاری پرسید که صدور ویزا چندی پیش در سفارت پرتغال متوقف شده است. آیا این سفارتخانه اقدام جدیدی انجام داده است؟ که این دیپلمات ارشد کشورمان پاسخ داد: مشکلی برای کارمندشان ایجاد شده بود که این مسئله باعث شد آنها برخی از خدمات کنسولی‌شان را متوقف کنند. من آخرین خبر را ندارم که سفارت پرتغال اکنون در چه وضعیتی قرار دارد.
موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا موضوع همسایگان از جمله افغانستان از دستورکار دیپلماسی ایران با توجه به تشدید فشارها و اعمال تحریم‌ها خارج شده است، ابراز داشت: همسایگان همیشه محور جمهوری اسلاممی ایران بوده‌اند. ما 15 همسایه داریم که همیشه برای ما مهم بودند. اینکه افغانستان از اولویت ما خارج شده‌اند من رد می‌کنم. اینکه مذاکرات صلح افغانستان نیز به نتیجه‌ای نرسیده، دلیل آن را باید در مداخله‌های کشورهای فرامنطقه‌ای جستجو کنید که مایل نیستند منطقه رنگ صلح، امنیت و ثبات به خود ببیند.
وی اضافه کرد: صلح، امنیت و توسعه افغانستان برای ما مهم است. معتقدیم هرچه کشورهای همسایه در رفاه، آرامش و ثبات و صلح بیشتری باشند، این مسئله به سود ماست.
از مواضع روسیه در برجام تشکر می‌کنیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحرکات روسیه در برجام هم بیان کرد: ما از مواضع روسیه تشکر می‌کنیم. آنها در کنار چین پایبندی خودشان را در حرف و عمل به برجام نشان داده‌اند. این کشورها البته محدودیت‌های خاص خود را دارند ولی نسبت به کشورهای دیگر، ابتکار خوبی را با ایران در میان گذاشته و اجرایی کرده‌اند. من البته معذوریت‌هایی دارم و قادر به بیان آنها نیستم.
موسوی ادامه داد: ما قدردان هستیم ولی هم از سوی دوستان و هم از سوی دیگران، ناکافی است و لازم است در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا تمامی کشورهای باقی مانده در برجام یک صدای واحدی داشته باشند و یک پیام واحدی را در برابر بازی‌های آمریکا برسانند.
وی درباره اظهارنظر وزیر امور خارجه قطر مبنی بر ایفای نقش این کشور در برابر رایزنی‌های ایران و آمریکا یادآور شد: من گمان نمی‌کنم منظور ایشان گفت‌وگو به معنای مکانیزم خاصی باشد. آنها به ایران آمدند و دیدارهایی را هم داشتند. اینکه کسی از طرف ما مأموریت داشته باشد، تأیید نمی‌کنم ولی ما شنونده نظرات و نگرانی‌ها همه دوستان هستیم ولی معتقدیم برای کاهش تنش‌ها، طرف‌ها باید به ریشه‌های اصلی بپردازند و مشخص سازنند که عامل اصلی تنش‌ها کیست.
این مقام ارشد وزارت امور خارجه در خصوص پیشنهاد مذاکره بدون شرط که از سوی ایالات متحده مطرح شده است، عنوان کرد: ما هیچ ارزشی برای لفاظی‌های آمریکا قائل نیستیم. آن چیزی که ما می‌بینیم تروریسم اقتصادی است. گام عملی می‌تواند اقداماتی برای کاهش آلام مردم ایران باشد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/115878/تهدید-ایران-علیه-اروپا--از-اقدامات-انجام-شده-راضی-نیستیم،-گام-دوم-در-راه-است
بستن   چاپ