اخبار محرمانه
موریانه اختلاف بر جان اصلاحات
چهارشنبه 22 خرداد 1398 - 14:47:02
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
موریانه اختلاف بر جان اصلاحات
k ١.٩
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ماجرای قتل همسر دوم محمدعلی نجفی، به مسأله‌ای اساسی برای جریان اصلاحات تبدیل شده و هرروز یکی از چهره‌های جریان اصلاح‌طلب درباره این مسأله اظهارنظر می‌کند. این اظهارنظرها نه درباره خودِ قتل، بلکه درباره نقش اصلاح‌طلبان در شهردارشدن نجفی در شهریور96 است. روند دعوای درگرفته میان سران جناح‌های مختلف جریان اصلاحات به‌گونه‌ای است که گویا پایانی بر آن تصور نمی‌شود.
اصلاح‌طلبان برای شهرداری نجفی به رییس‌جمهوری فشار آوردند
با وجود آنکه نجفی از چهره‌های مطرح جریان اصلاحات به‌شمار می‌رود، دعوای میان اصلاح‌طلبان امروز مشخصا بر سر این است که برائت جریان متبوع خود از نجفی و شیوه شهردارشدن او را اعلام کنند. فقط چند ساعت از جنایت برج سعادت‌آباد گذشته بود که کرباسچی در مطلبی، از نقش برخی جریان‌های اصلاح‌طلب در ایجاد «چاه ویل» برای اصلاح‌طلبان گلایه کرد. او در یادداشتی در ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران، اعلام کرد اعضای شورای شهر تهران در زمان انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار، از پرونده شخصی او مطلع بودند و صرفا به‌دلیل مخالفت با انتخاب آقای محسن هاشمی بر انتخاب نجفی اصرار می‌کردند.
کرباسچی همچنین ابتدای هفته جاری در یادداشتی، پشت‌پرده فشار اصلاح‌طلبان روی دکترروحانی، رییس‌جمهوری، برای گرفتن حکم شهرداری نجفی را افشا کرد. کرباسچی در‌این‌باره به جلسه‌ای در نیمه دوم مرداد96 اشاره کرد که میان تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب برگزار شد. دبیرکل حزب کارگزاران گفت: در 25مرداد1396 در جلسه‌ای با حضور سران همه احزابی که در شورای شهر تهران نماینده دارند و حضور دوسه نفر از اعضای شورای شهر، یکی از دوستان اعلام کرد عالی‌ترین نهادهای سیاسی کشور با شهرداری دکترنجفی مخالف‌اند. همچنین در همان جلسه، یکی از اعضای شورای شهر مخالفت یکی از دستگاه‌های امنیتی با شهرداری ایشان را اعلام می‌کند.
کرباسچی در‌این‌باره به پافشاری برخی اصلاح‌طلبان برای شهردارشدن نجفی با وجود مخالفت نهادهای امنیتی سخن گفت. وی بیان کرد: پس‌از‌آن در جلسه دیگری در 8شهریور1396، همان عضو شورای شهر تهران از مخالفت وزیر کشور با شهرداری دکترنجفی براساس گزارش و استعلام نهادهای امنیتی دولتی خبر داد. باوجوداین با پیگیری برخی بزرگان اصلاحات و اعمال فشار بر رییس‌جمهوری، دکترروحانی به وزیر کشور دستور می‌دهد حکم شهرداری دکترنجفی صادر شود.
سابقه درگیری اصلاح‌طلبان
در انتخاب محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران، دو جناح در جریان اصلاحات مشخصا رو‌درروی هم قرار گرفتند: حزب کارگزاران که طرفدار شهرداری محسن هاشمی بود و حزب اتحاد ملت که از شهرداری نجفی حمایت کرد. این درگیری در انتخاب جانشین نجفی دامنه بیشتری به‌خود گرفت. در فروردین و اردیبهشت‌97، ستیزش و تخاصم دو حزب کارگزاران و اتحاد ملت به‌اوج خود رسید؛ به‌گونه‌ای که آقای عبدالله نوری، از چهره‌های بنام اصلاح‌طلب، مجبور شد با هدف پایان‌دادن به غائله، با برگزاری جلسه‌ای میان سران دو حزب، نقش ریش‌سفیدی ایفا کند. در آن جریان‌ها، حزب کارگزاران باردیگر از شهرداری محسن هاشمی حمایت کرد؛ اما حزب اتحاد ملت، به بهانه پایبندی منتخبان شورای شهر تهران به میثاق پیشاانتخاباتیِ اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه هیچ فردی حق خروج از شورای شهر را ندارد، از در مخالفت با شهرداری هاشمی وارد شد.
حزب کارگزاران که به‌واسطه منع اصلاح‌طلبان بر سر شهرداری محسن هاشمی، خود را به‌نوعی زخم‌خورده و ذی‌حق می‌پندارد، زودتر و بی‌محاباتر از بقیه اصلاحاتی‌ها، برائتش از نجفی را به‌طور عمومی اعلام کرد. در‌این‌میان، آقای علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت، چند روز پیش در مطلبی، دربرابر هجمه کارگزارانی‌ها سپر انداخت و تلویحا خواستار پایان‌دادن به موضوع چگونگی انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار تهران شد.
شکوری‌راد در‌این‌باره گفت: معتقدم به‌هیچ‌وجه نباید اجازه داد اختلافات گذشته اصلاح‌طلبان بر سر انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار تهران، برجسته و کانون بحث شود. وی درادامه با تأکید بر اینکه هرگز برای نجفی حکم برائت صادر نمی‌کند، نوشت: زبان ما به‌خاطر خطا و لغزش بارز وی، در دفاع از او کوتاه است؛ به‌ویژه حالا که به قتل همسر دومش اعتراف کرده و بار این جنایت نیز برعهده اوست. با‌این‌حال، لزومی ندارد چاقوی کسانی را تیز کنیم که می‌خواهند ریشه او را قطع کنند.
شادمانه به نجفی که زمین خورده، لگد می‌زنی
شکوری‌راد، تنها چهره سابقا مشارکتی نبود که وارد منازعه با کرباسچی شد؛ بلکه آقای محسن میردامادی، دبیرکل پیشین جبهه منحل‌شده مشارکت، نیز با حمله به اظهارات دبیرکل حزب کارگزاران درباره نحوه انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار تهران گفت: آقای کرباسچی پس از مسائل اخیر درباره آقای نجفی، رضایتمندانه و شادمانه از سرنوشتی که برای وی رقم خورده، به‌طورمکرر به دیگران و اخیرا به آقای جهانگیری و دوستان حزب اتحاد و مشارکت حمله می‌کند که باعث شدند نجفی به‌عنوان شهردار تعیین شود؛ در‌حالی‌که او چنین عاقبتی را پیش‌بینی می‌کرده است.
میردامادی درباره نحوه گزینش نجفی گفت: همزمان با بررسی نامزدهای شهرداری در شورای شهر تهران، جلساتی با حضور تعدادی از دوستان درباره شهرداری با هدف ارائه دیدگاه‌ها به اعضای شورا تشکیل می‌شد و آقای کرباسچی نیز در اکثر این جلسات حضور داشت. در جلساتی که بحث آقای نجفی مطرح بود، کرباسچی یا فردی دیگر سخنی درباره مسائلی نگفت که اخیرا درباره آقای نجفی گفته می‌شود.
وی درباره نقش آقای حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی و از چهره‌های نزدیک به کرباسچی، در انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار تهران تأکید کرد: مرعشی ارتباط نزدیکی با کرباسچی دارد و قاعدتا اگر نکته منفی درباره آقای نجفی داشت، باید حداقل به کرباسچی اطلاع می‌داد. زمانی‌که مرعشی به‌عنوان یکی از نامزدهای مدنظر شورای شهر برای شهرداری تهران برنامه پیشنهادی خود را در جلسه شورا ارائه داد، به دوستان شورا توصیه کرد به نجفی برای مسوولیت شهرداری رأی دهند.
میردامادی همچنین با اشاره به کینه‌های شخصی کرباسچی به نجفی گفت: آنچه درمجموعِ این ماجرا جای تأمل و تأسف دارد، این است که اختلاف‌ها و کینه‌های شخصی کرباسچی به نجفی چقدر اهمیت داشته که دوست و همکار سی‌وچند‌ساله و هم‌حزبی بیست‌وچندساله خود را شادمانه لگد می‌زند که امروز بخشی به‌دلیل خطای خود و بخشی با سناریویی که برایش طراحی و اجرا شد، زمین خورده است؟
موضوع نجفی مردانه است
اعضای شورای شهر تهران که متهم ردیف اول در انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار تهران به‌حساب می‌آیند، در روزهای گذشته، به اعلام واکنش درباره زندگی خصوصی نجفی تمایلی نشان نداده‌اند. دراین‌میان، نوع واکنش و موضع‌گیری محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، جالب می‌نمود. محسن هاشمی هفته گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ماجرای قتل «میترا استاد» به‌وسیله محمدعلی نجفی، شهردار پیشین پایتخت، واکنش نشان داد و گفت: این موضوع مردانه است و وقتی جمع خبرنگاران مردانه شد، پاسخگوی شما هستم». آقای علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز چنین گفت: موضوع قضایی است و باید در مسیر خودش دنبال شود و من هم صلاحیتی برای اظهارنظر درباره این موضوع ندارم.
هیچ تذکری برای نجفی نگرفتیم
آقای مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران و از چهره‌های نزدیک به طیف مشارکت نیز اظهارات کرباسچی درباره نحوه شهردارشدن نجفی را رد کرد. او چند روز پیش در توییتی نوشت: برخلاف ادعای یکی از فعالان سیاسی مبنی بر اینکه قبل از انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار، در‌این‌زمینه به شورای شهر تذکراتی داده شده، به‌عنوان رییس موقت شورا در آن مقطع گواهی می‌دهم آن زمان هیچ نکته منفی از زندگی شخصی نجفی نه از طرف این فرد و نه از طرف نهادهای مسوول به شورا اعلام نشد.
دعواهای قبیله‌ای و جناحی اصلاح‌طلبان پس از آغاز به کار شورای شهر پنجم تشدید شد. جنگ لفظی سران جریان اصلاحات با پیش‌آمدن ماجرای اعتراف محمدعلی نجفی در کشتن همسر دومش، دامنه ناپیداتری نیز به‌خود گرفت. نتیجه این درگیری‌ها هرچه نباشد، قطعا ریزش مخاطب اجتماعی جریان اصلاحات را در پی خواهد داشت؛ مسأله‌ای که آینده این جریان و میزان موفقیت آن در انتخابات‌های آتی در کشور را با مشکل بزرگی مواجه می‌کند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/116122/موریانه-اختلاف-بر-جان-اصلاحات
بستن   چاپ