اخبار محرمانه
فشار آمریکا به عربستان برای مجازات عاملان قتل خاشقجی
چهارشنبه 22 خرداد 1398 - 17:32:19
اخبار محرمانه - ایرنا / آمریکا اصرار دارد با تحت فشار گذاشتن عربستان، عاملان قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی هرچه زودتر مجازات شوند.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت، دولت واشنگتن به تازگی در پیامی به ریاض خواستار رسیدگی به پرونده جمال خاشقچی قبل از رسیدن سالگرد قتل و مجازات عاملان آن شده است.
موضوع قتل جمال خاشقچی همچنان به عنوان یک موضوع بسیار داغ در آمریکا پرداخته می‌شود.
نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات با ارائه مدارک موثق بر این باورند که "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان نقش اصلی در قتل جمال خاشقچی داشته و با توجه به موضوع کشتار مردم غیرنظامی یمن توسط نیروهای عربستان، نمایندگان خواستار توقف فروش تسلیحات نظامی دولت ترامپ به حکومت آل سعود هستند.
مقامات آمریکایی همچنین به رویترز گفته‌اند، سعودی‌ها باید تحقیقات خود در مورد پرونده جمال خاشقچی را تکمیل کرده و اقدامات را قبل از سالگرد قتل وی انجام دهند.
منتقدان بر این باورند که دولت دونالد ترامپ تا کنون اقدامات ناچیزی در تحت فشار قرار دادن عربستان برای پیگیری پرونده جمال خاشقچی انجام داده است.
به گفته مقامات دولتی آمریکا، حساسیت‌ها در سالگرد قتل خاشقچی بیشتر خواهد شد و این به نفع همه است که تا آن زمان پیشرفت محسوسی در این پرونده صورت بگیرد.
جمال خاشقچی روزنامه نگار تبعیدی سعودی در آمریکا، 10 مهر سال گذشته (دوم اکتبر سال 2018) پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول، توسط یک تیم عملیات ویژه عربستان به قتل رسید.
ریاض پس از مواجه شدن با فشارهای شدید بین‌المللی، سرانجام پس از هفته‌ها پذیرفت که او توسط مأموران عربستان کشته شده است.
سازمان ملل متحد نیز دست داشتن پادشاهی عربستان در این قتل را تأیید کرده است.
در ماه‌های گذشته نیز شواهد بسیاری نشان می‌دادند که افرادی از نزدیک‌ترین محافل به ولیعهد عربستان سعودی عاملان قتل خاشقچی بوده‌اند.
روزنامه "واشنگتن پست" که خاشقچی در زمان حیات برای آن می‌نوشت، گزارش داده که رهبری عربستان سعودی قصد دارد از این طریق راهی برای توافق درازمدت با خانواده خاشقچی بیابد.
طبق این گزارش، ریاض می‌خواهد از جمله اطمینان پیدا کند که آنان همچنان از اظهار نظر در رسانه‌های عمومی خودداری خواهند کرد.
سنای آمریکا بر اساس اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده، محمد بن سلمان را در قتل خاشقچی مسئول دانسته است.
در مقابل اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از موضع‌گیری علنی علیه مؤتلف قدرتمند خود خودداری می‌کند

http://www.SecretNews.ir/fa/News/116206/فشار-آمریکا-به-عربستان-برای-مجازات-عاملان-قتل-خاشقجی
بستن   چاپ