اخبار محرمانه
توضیحات همتی درباره درآمد دولت از افزایش نرخ ارز
يکشنبه 2 تير 1398 - 11:13:19
اخبار محرمانه - ایرنا / رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز افزایش درآمدی نداشته و نتیجه عملکرد این بانک در بازار منفی بود، یعنی خرید ارز بانک مرکزی بیشتر از فروش آن بود، گفت: این بانک به دنبال این است که فشار معیشتی بر مردم به ویژه طبقات متوسط و پایین را به حداقل برساند و مقابل فشار حداکثری مقاومت حداکثری داشته باشد.
عبدالناصر همتی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با موضوع «آخرین تحولات مربوط به سیاست‌های پولی و ارزی، سیاست‌های اعتباری برای رونق تولید و روند ساماندهی نظام بانکی»، در پاسخ به این پرسش که دغدغه مردم بیشتر از همه معیشت است و به نظر می‌رسد که این امر با مباحث ارز گره می‌خورد و ارز در صدر موضوعات تحلیل‌های اقتصادی قرار گرفته است؟، افزود: بحث معیشت دغدغه مسولان و دست اندرکاران اقتصادی کشور است و معیشت مردم با اقدامات سال گذشته ترامپ برای برخورد با ایران به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی که با تحریم شروع کرد و فشارها را افزایش داد و می‌خواست سیستم سیاسی و اقتصادی را بر هم بزند.
وی با بیان اینکه، هدف اصلی بهم زدن نرخ ارز و منبع درآمدی نفتی و بستن مبادلات مالی و پولی برای افزایش نرخ ارز است، اظهار داشت: نرخ‌های زیادی برای ارز اعلام می‌کردند که البته اتفاقی نخواهد افتاد.
همتی تصریح کرد: نرخ ارز متغیر اقتصادی است و بر روی بخش تولید و سایر بخش‌ها تأثیر دارد.
وی گفت با افزایش نرخ ارز، تورم بالا رفت که عمده فشار ناشی از این امر بر طبقه متوسط و پایین است اما بر طبقات بالاتر اثر مثبت دارد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: این امر دغدغه دولت است و تلاش داریم فشار را به حداقل برسانیم و در مقابل فشار حداکثری داریم مقاوت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم وضع بدتر شود. ترامپ در توئیتی اعلام کرده که می‌خواهیم عزت ایران را برگردانیم و تازه فهمید نمی‌تواند عظمت ایران را بگیرند و امیدواریم به تدریج این مشکلات حل شود.
همتی با اشاره به اینکه دولت نمی‌خواهد اقتصاد کشور بهم بخورد، افزود: با این کار تمام بخش‌های دولت دچار مشکل می‌شود و به مردم اطمینان می‌دهم که در سال گذشته و حالا عدد معمولی هم افزایش درآمد دولت از محل ارز نداشتیم. سال گذشته نتیجه عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز منفی بود و در واقع خرید بیشتر از فروش بود.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز درآمدی نداشته است. کالاهای اساسی را با نرخ 4,200 تومان تأمین کردیم و بنابراین مقدار کمی از نرخ نیمایی اتفاق افتاد و البته این ارزها برای دولت نبود و از طریق بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و عمده نیز برای صادر کننده ها بود که عرضه شد.
وی تاکید کرد: چرا دولت باید کاری بکند که شاخص نرخ ارز بالا برود؟ وقتی نرخ دلار بالا می‌رود خانه و ماشین گران می‌شود، بنابراین دولت چنین کاری را نمی‌کند.
وی تصریح کرد: رئیس جمهوری بارها با من تماس گرفتند و خواستار تلاش بیشتر برای کاهش نرخ ارز بودند و مقام معظم رهبری نیز بر حفظ ارزش پول ملی تاکید دارند. ما تلاش می‌کنیم که ارزش پول ملی تقویت شود. ما قله مقاومت را طی کردیم و شرایط بهتر می‌شود.
همتی گفت: اگر بتوانیم و هر زمان که امکان داشته باشد نرخ دلار را از نرخ فعلی نیز پایین‌تر می‌آوریم. در واقع بخشی از فشار به نرخ ارز تقاضاهایی است که تنها در داخل کشور نیست و بیشتر در کشورهای همسایه ایران است و تقاضاهایی از طریق نرخ سازی ایجاد می‌شود. وقتی در دوحه تقاضای سنگین برای درهم ایجاد می‌شود و در هرات و سلیمانیه و … این اقدامات انجام می‌شود بر نرخ دلار تأثیر می‌گذارد.
رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: مشخص است که فشارها از جایی هدایت می‌شود ولی بانک مرکزی مقاومت می‌کند. بانک مرکزی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که در بازار و نرخ ارز اجازه آربیتراژ داده نشود و ما تقریباً نزدیک نرخ بازار حرکت می‌کنیم. در مواقعی که بانک مرکزی وارد می‌شود نرخ بازار کاهش می‌یابد.
وی اظهار کرد: در ماه‌های اخیر تلاش برای قطع کامل صادرات نفت، تروریستی اعلام کردن سپاه و … برای این بود که نرخ ارز از کانال خود خارج شود ولی با تدابیر بانک مرکزی اجازه ندادیم این اتفاق بیفتد. چند ماه است که نرخ حول و حوش 13 هزار تومان مانده و من این نرخ را نیز ارزش ذاتی دلار نمی‌دانم.
وی افزود: کسانی که در این کارها نیستند در ارز سرمایه گذاری نکنند. ممکن است دو روز سود ببرند، ولی بعد از آن ضرر می‌کنند. مردم عادی در بازار نیستند و مطمئن هستم که با منابع درآمدی جدید از ناحیه صادرات نفت و ذخایر ارزی و ارز صادرکنندگان وضع بهتری داریم و وقتی در حواله و پرداخت‌های ارزی در تجارت دست بالا داشته باشیم نرخ ارز در صرافی‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. برای 3 ماه اخیر 11 میلیارد دلار تأمین ارز کردیم و 5 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای تأمین کالاهای اساسی از این رقم بود و مابقی نرخ نیمایی بوده است.
همتی خاطرنشان کرد: ذخایر اسکناس کشور در چند سال اخیر بی سابقه است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/121850/توضیحات-همتی-درباره-درآمد-دولت-از-افزایش-نرخ-ارز
بستن   چاپ