اخبار محرمانه
مخاطب 9 میلیونی سینما برای گیشه‌ بهاره
دوشنبه 3 تير 1398 - 11:11:08
اخبار محرمانه - ایسنا / 19 فیلم سینمایی که در بهار امسال روی پرده رفتند 112 میلیارد تومان را در صنعت سینمای کشور به گردش درآوردند و بیش از 9 میلیون مخاطب را به سالنهای سینمایی کشاندند اما این اعداد تنها ظاهر اتفاقات رخ داده در این سه ماهه را نشان می‌دهد ...
از ابتدای سال 98 تاکنون یعنی در سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد، 19 فیلم سینمایی روی پرده رفتند. این تعداد فیلم توانستند برای سینمای ایران 112 میلیارد تومان عایدی به همراه داشته باشند.
گیشه سینما از این مقدار به تفکیک 57 میلیارد و 357 میلیون تومان در فروردین‌ماه، 26 میلیارد و 663 میلیون تومان در اردیبهشت ماه و 28 میلیارد و 791 میلیون تومان در خردادماه فروش داشت.
در یک مقایسه آماری از میزان فروش همین بازه زمانی با دو سال گذشته می‌توان دید در فروردین ماه که هر ساله به دلیل وجود تعطیلات نوروزی جزو پرفروش‌ترین ماهِ سال است، در سال گذشته (97)، حدود 42 و نیم میلیارد تومان و در سال 96، بیش از 27 میلیارد تومان بوده است. بنابر این با نگاهی اجمالی به این اعداد مشخص است که در سال 98 رشد قابل ملاحظه‌ای در گیشه سینما داشته‌ایم. اما سوال این است که آیا این افزایش فروش همراه با افزایش مخاطب هم بوده یا تنها تاثیر افزایش بها بلیت‌ها بوده است؟
بهای بلیت سینماها در سال 98 از 15 هزار تومان در سینماهای مدرن، به 20 هزار تومان (با احتساب ارزش افزوده) افزایش پیدا کرد البته با این نکته که در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه بهای بلیت به همان میزان قبل و تنها پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل بلیت سینماها افزایش قیمت دارند.
تعداد مخاطبان سینمای ایران از ابتدای سال (98) تاکنون عددی بیش از 9 میلیون نفر را به ما نشان می دهد این در حالی است که در سال گذشته براساس آماری که موسسه سینماشهر بنابر فروش مکانیزه سینماهای سراسر کشور اعلام کرد سینمای ایران در سیزده روز ابتدایی سال 1397 مجموعاً یک میلیون و 934 هزار و 783 نفر مخاطب جذب کرده است که با این رقم نسبت به مدت مشابه سال 96 با رقم یک میلیون 628 هزار و 763 نفر رشدی معادل 18.8 درصد را شاهد بوده است.
سینمای ایران در سال 97 از روزهای آغازین گیشه بهاری‌اش تا پایان خردادماه که 19 فیلم سینمایی روی پرده برد توانست حدود 9 میلیون و 800 هزار نفر را به سینما جذب کند که از این مقدار بیش از 4 میلیون نفر در تهران و بقیه در دیگر شهرستانها بودند و مجموع فروش این تعداد فیلم در سه ماهه ابتدایی سال 84 میلیارد و 560 میلیون تومان شده است.
بنابر این از نظر تعداد مخاطب تفاوت قابل ملاحظه ای در دو سال اخیر مشاهده نمی‌شود در حالی که آمار فروش افزایشی حدود 27 میلیاردی را نشان می‌دهد. بر این اساس شاید بتوان ثابت کرد سینمای ایران نتوانسته در زمینه جذب مخاطبِ بیشتر، قدمی بردارد و در بهترین حالت تنها همان مخاطبان ثابت خود را حفظ کرده است.
پرفروش‌ترین فیلم سینمایی که در این سه ماهه (سال 98) روی پرده رفته «متری شیش و نیم» سعید روستایی با فروشی نزدیک به 27 میلیارد تومان و دو میلیون و 230 نفر مخاطب بوده و در رتبه دوم «رحمان 1400» منوچهر هادی با فروش بیش از 22 میلیارد تومان و یک میلیون و 797 نفر مخاطب و در رتبه سوم «تگزاس 2» مسعود اطیابی با فروش 17 میلیاردی و یک میلیون و 700 هزار نفر مخاطب قرار دارند.
سه فیلم پایین جدول از نظر فروش نیز به ترتیب «تولدت مبارک» سمیه زارعی نژاد با نزدیک به 38 میلیون تومان، «خانه دیگری» بهنوش صادقی 79 میلیون تومان و «وکیل مدافع» سلمی بابائی و ونداد دوشن با 84 میلیون تومان قرار دارند که هر سه فیلم در جدول اکران ماه رمضان قرار داشتند.
امسال هفت فیلم سینمایی «رحمان 1400»، «متری شیش و نیم»، «چهارانگشت»، «زندانی‌ها»، «پیشونی سفید 3»، «ژن خوک» و «غلامرضا تختی» در جدول اکران نوروزی قرار گرفتند که در مجموع تنها در ایام نوروز بیش از 30 میلیارد تومان عایدی برای سینمای ایران داشتند و به تعبیری تقریباً این میزان فروش یک و نیم برابر سال گذشته است.
در این بین فیلم سینمایی «رحمان 1400» که یک اثر کمدی است به دلیل انجام یک تخلف در زمان پخش بعد از حدود یک ماه نمایش روی پرده سینماها توقیف شد و نتوانست تا پایان مهلت مقرر خود روی پرده بماند و فیلم سینمایی «تگزاس 2» جایگزین آن شد.
از دیگر اتفاقاتی که در این فصل شاهد آن بودیم ضعف شدید اکران در ایام ماه رمضان بود. امسال اکران سری دوم فیلم‌های سینمایی که اصلاحا اکران دوم نوروز گفته می‌شود، با آغاز ماه رمضان همزمان شد.
در این دوره 6 فیلم سینمایی «نبات»، «به دنیا آمدن»، «سامورائی در برلین»، «وکیل مدافع»، «تولدت مبارک» و «خانه دیگری» روی پرده رفتند اما به غیر از فیلم «سامورائی در برلین» که توانست نزدیک به پنج میلیارد تومان فروش داشته باشد دیگر آثار نمایش داده شده در این ماه حتی نزدیک به یک میلیارد فروش هم نداشتند که البته در همان ایام بسیاری از سینماگران نسبت به چیدمان اکران انتقاداتی را بیان کردند و سینماداران هم اظهار می‌کردند که این مقدار فروش حتی به انداره قبوض پرداختی سینماها هم نشده است.
در بین 19 فیلم اکران شده در این فصل نیمی از آثار در ژانر کمدی قرار داشتند و حتی در بین 5 فیلم پرفروش این سه ماهه، 4 فیلم و در بین 10 فیلم بالای جدول هفت فیلم محتوایی طنز داشتند. سهم کودکان و نوجوانان از سینما نیز تنها دو فیلم «پیشونی سفید 3» و «تولدت مبارک» بود که چیزی حدود 10 درصد از کل آثار نمایش داده شده، را شامل می‌شود.
نکته قابل اشاره دیگر در اکرانهای این فصل بحث ابلاغ تصمیمی مبنی بر اعمال محدودیت سنی برای فیلمهای سینمایی بود. به این ترتیب آثاری که روی پرده سینماها قرار گرفتند بر اساس محتوایشان دارای درجه بندی سنی شدند و در تمامی تیزرهای تبلیغاتی و همچنین سامانه فروش بلیت سینمای ایران این نشان حک شد تا مخاطبان با توجه به آن فیلم مناسب را انتخاب کنند. به طور مثال فیلمهایی مانند «شبی که ماه کامل شد»، «به دنیا آمدن»، «تگزاس 2»، «چهار انگشت» بادرجه بندی سنی 12+ و یا فیلم «متری شیش و نیم» با درجه بندی سنی 15+ سال اکران شدند.
در پایان لازم به ذکر است که تمامی آمار و ارقام استفاده شده در این گزارش بر اساس اطلاعات موجود در سامانه سینمای ایران گردآوری و تنظیم شده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/122241/مخاطب-9-میلیونی-سینما-برای-گیشه‌-بهاره
بستن   چاپ