اخبار محرمانه
این «مست عشق» است یا «ملت عشق»!
شنبه 8 ارديبهشت 1403 - 15:39:32
اخبار محرمانه - هنر آنلاین / «مست عشق»‌ی که بر پرده سینما‌های ایران نشسته به جزئیات روایی شخصیت‌ها بالاخص رابطه شمس و کیمیاخاتون نپرداخته است و این باعث ضعف داستانی آن شده است.
بعد از حاشیه‌های زیاد و در نهایت اعلام گروه سنی برای امکان تماشای نسخه ایرانیزه شده‌ی «مست عشق» و پیش‌فروش بلیت‌ها، چهارشنبه 5 اردیبهشت این فیلم به کارگردانی حسن فتحی و نویسندگی مشترک فرهاد توحیدی و حسن فتحی بر پرده‌ی سینما‌هایی محدود به اکران درآمد.
شاید گفته شود «مست عشق» روایت سیر رشد معرفتی سه شخصیت اصلی فیلم یعنی مولانا، شمس تبریزی و اسکندر است؛ اما آنچه که در نسخه‌ی سینمایی‌ایرانی آن روایت شده تلاشی است بر رد اتهام‌ها به مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در کنار روایت رشد معرفتی اسکندری که در تلاش است به راز مفقود شدن شمس دست یابد.
اما اساسا ما در «مست عشق» نه تنها سیر عاشقانه تحول شخصیتی شمس را نمی‌بینیم بلکه با توجه به حواشی تولید و حضور کمرنگ شخصیت کیمیا خاتون (سلطان ولد و کِرا خاتون پسر و همسر مولانا) در نسخه نهایی این شائبه وجود دارد که جزئیات ارتباط کیمیا خاتون و شمس از نسخه نهایی حذف شده باشد.
«مست عشق» با ترکیبی از خواب معماگونه‌ی مولانا و اسکندر شروع می‌شود که هر یک به نوعِ خود با هراس از خواب بیدار می‌شوند و برای اولین بار در فیلم با بیان عبارت «شمس» توسط مولانا فیلم به زبان می‌آید. این سکانس پلانی ابتدایی است که روایت حسن فتحی و فرهاد توحیدی در برداشتی آزاد از زندگی مولانا را شکل می‌دهد.
مولانا در خواب جسد مردی را در ته چاه می‌بیند و با گفتن «شمس» مخاطب را بر این فرض وا می‌دارد که با اتفاقی شوم برای شمس روبه‌رو است. اما آنچه که مرد جنگجو (اسکندر) در خواب می‌بیند، حضور در جنگی است که او و مردی نقاب‌پوش دلاوران آنند و در این خواب در زمان رویارویی اسکندر و نقاب‌پوش به یکباره با سقوط اسکندر در گندآبه او از خواب می‌پرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/1224246/این-«مست-عشق»-است-یا-«ملت-عشق»!
بستن   چاپ