اخبار محرمانه
یارگیری سیاسیون از نامزدهای شورایاری!
شنبه 8 تیر 1398 - 3:15:04 PM
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
آرمان امروز / متن پیش رو در آرمان امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
انتخاب دیگری پیش روی مردم کشور است؛ انتخاباتی که ارتباط مستقیم با زندگی و آبادانی شهر دارد. شاید برخی تصور کنند با شرکت در انتخابات شورای شهر به وظیفه خود در قبال آبادانی شهر عمل کرده‌اند اما نباید غافل از آن بود که شورای شهر تصمیم‌گیر در امور کلان شهر است و تصمیم‌گیری در مورد مناطق شهری یا روستایی بر عهده نهاد دیگر به نام شورایاری نهاده شده است. در طی دوره‌های گذشته چندان توجهی به این انتخابات نبود چرا که جامعه آنچنان که نیاز بود به اهداف این نهادها آشنایی نداشت اما در این دوره شهرداری و اعضای شورای شهر به‌ویژه در تهران هم و غم خود را معطوف به آگاه‌سازی جامعه کرده‌اند. زمان ثبت نام برای کاندیداتوری در انتخابات شورایاری‌ها از 3 خرداد آغاز شد؛ آنچنان که مشخص است افراد معتمد هر منطقه و بخش و کارشناسان دارای قدرت تحلیل در موضوعات نیازهای شهری بیش از سایرین در اولویت معرفی خود به عنوان کاندیدا هستند چرا که اشراف آنها بر مشکلات منطقه‌ای بیش از سایرین است.
نیاز به حضور زنان و جوانان در شورایاری‌ها
از سوی دیگر در کنار معتمدان نیاز است که جوانان و زنان خود را برای حضور در شورایاری‌ها کاندیدا کنند چرا که نیروی جوان و شناسایی نیازهای زنان در مناطق موضوع مهمی برای آبادانی و رفع مشکلات است. در همین راستا آرش میلانی عضو شورای شهر تهران می‌گوید: «حدود 11 درصد اعضای شورایاران را زنان تشکیل می‌دهند در حالی که نیمی از شهر تهران را زنان تشکیل می‌دهند و نقش بسیار مهمی را در پیگیری حقوق محلات دارند. تجربه هم نشان می‌دهد زنان شورایار بسیار پیگیرتر و مستقل‌تر از دفاع از حقوق محلات عمل می‌کنند.» از سوی دیگر تصمیم‌گیران انتخابات شورایاری برای افزایش جوانان در این نهاد شهری اقدام به کاهش شرط سنی کردند که میلانی درباره آن می‌گوید: «ما شرط سن برای نامزدی در انتخابات شورایاری را به 22 سال کاهش داده‌ایم تا جوانان بیشتری بتوانند در فرآیند انتخابات شرکت کنند. ان‌شاءا... با مشارکت تمام اقشار در انتخابات شورایاری، افراد نخبه، دلسوز و علاقه‌مند انتخاب شوند». الهام فخاری دیگر عضو شورای شهر هم می‌گوید: شورایارها شبکه‌ای از فعالان مدنی محلات هستند که به تعداد محله‌های تهران، کنشگر محله‌ای دارند و محله‌ها را به خوبی می‌شناسند و برای شورایاری داوطلب می‌شوند. شورایاری در روند تحولاتش، روزها و شرایطی را هم تجربه کرده که متاسفانه واسطه‌گرهای ملک و خرید و فروش زمین بر آن‌ها غلبه کرده‌اند و این اتفاق منفی‌ای بوده است اما اکنون امکان اصلاح آن وجود دارد. وی افزود: باید نقش موثرتری به شورایاری‌ها داده شود و شورایار را به عنوان یاری دهنده و بخشی از شورای شهر تعریف کند. در کمیته‌ها، کمیسیون‌ها و بخش‌های نظارتی شورای شهر، درصد مشخصی از شورایاران که در یک نظام اتحادیه‌ای که با رای داخلی می‌توانند انتخاب شوند حضور داشته باشند، کار کارشناسی کنند و بتوانند بازتاب دهنده و تعامل‌گر محله‌ای باشند و همچنین بتوانند وضعیت یک سویه قدرت از بالا به محلات را تعدیل و اصلاح کنند. فخاری خاطرنشان کرد: شورایاری یکی از مهم‌ترین نهادهاست. یکی از وظایف حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری و نهاد عمومی و اجتماعی‌اش، همین متعادل‌سازی رفتار شهروندی است. اینکه ما کلاس‌ها و کارگاه‌هایی برگزار کنیم در کلیشه‌ای‌ترین شکل ممکن، بی‌فایده است در صورتی که کارگاه به معنی کنشگری محله است. آیا شهردار، محله را آماده کرده برای اینکه مردم با هم روبه‌رو شوند؟ فخاری گفت: وقتی کنشگر محلی با بقیه پیوند می‌خورد و معتمد سیاست شهری واقع می‌شود به یک نتیجه مثبت می‌رسیم. فکر می‌کنم اینجا باید شورایارها در سیاست‌های شهری حضور داشته باشند و یک جاهایی این نگاه‌های قدرت را تعدیل کنند.
وای از سیاسیون!
یکی از ایرادات عمده در انتخابات‌های کشور حضور بی‌معنای سیاسیون است بدین معنا که آنها با تصاحب کرسی‌هایی که نسبتی با تخصص و کارآمدی آنها ندارد، درصدد عرض اندام و افزودن برگه عضویت در شورایاری به رزومه خودشان هستند که بزرگترین ظلم به این نهاد شهری و محله‌ای است. اکنون مشاهده می‌شود احزاب مختلف از دو طیف سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا به دنبال تهیه لیست شورایاری هستند تا مردم هر محل را ترغیب به رای دادن به لیست خودشان کنند. شاید در موضوعات بسیار محدود اعضای شورایاری نیازمند به تصمیم‌گیری سیاسی شوند اما میزان آن نسبت به تصمیم‌گیری برای آبادانی محله و رفع اشکالات آن بسیار ناچیز است. نکته قابل تامل آنجاست برخی احزاب از قرار دادن نام اعضایشان در لیست‌های شورایاری را نوعی پاداش و تشکر از آنها برای تلاش‌هایشان در انتخابات‌های گذشته می‌دانند و لحظه‌ای به نتیجه این اشتباه بزرگ فکر نمی‌کنند که بی‌اعتمادی مردم به شورایاری‌ها از جمله این آسیب‌هاست. محسن هاشمی رئیس شورای شهر هم مخالف ورود سیاسیون به انتخابات شورا یاری است و می‌گوید: «حس می‌کنم اگر انتخابات شورایاری‌ها سیاسی نشود، بهتر است. علت این حرف من این است که اگر انتخابات به صورت حزبی و جناحی برگزار شود، موجب اختلاف بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌شود و ممکن است با حزبی و سیاسی شدن انتخابات شورایاری‌ها دو دستگی به وجود آید». «رویداد24» هم نوشته است: علیپور عضو چهار دوره شورایاری با بیان اینکه شورایاری سازمانی اجتماعی و محلی است، گفت: شورایاری تنها گروه اجتماعی است که در تهران دارای ساختار و سازمان است و با 3 هزار و 520 عضو بزرگ‌ترین گروه محلی در ایران است که در 4 دوره فعالیت می‌کند، این ویژگی گروه‌های سیاسی را به طمع می‌اندازد تا برای دستیابی به اهداف خود از این ظرفیت استفاده کنند، در واقع از آن جایی که یک بار هم مسیر از بهشت تا پاستور با موفقیت طی شد، این گمان ایجاد شد که بازهم می‌شود این مسیر را طی کرد.»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/124431/یارگیری-سیاسیون-از-نامزدهای-شورایاری!
بستن   چاپ