اخبار محرمانه
سرمقاله اعتماد/ لزوم اقناع افکار عمومی
پنجشنبه 13 تير 1398 - 10:51:16
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
سرمقاله اعتماد/ لزوم اقناع افکار عمومی
٢٧
٠
اعتماد / « لزوم اقناع افکار عمومی » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته علی‌اکبر فرازی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بعد‌از تاخیر فراوان و کش‌و‌قوس‌های متعدد، اروپایی‌ها عاقبت اعلام کردند که یک سال و چند ماه بعد از خروج ایالات متحده امریکا از برجام، ساز و کار مالی جایگزین اروپایی با عنوان اینستکس برای اجرای تعهدات اقتصادی اروپا به ایران اجرایی شده است. من بارها در نوشته‌های پیشینم تاکید کرده‌بودم که اینستکس به عنوان یک طرح خام به مرحله‌ای نرسیده است که بتواند به عنوان یک عنصر اثرگذار ایفای نقش کند. ممکن است این طرح روی کاغذ جذابیت‌هایی داشته‌باشد و به شکل بالقوه ظرفیت برآورده کردن بخشی از انتظارات ایران را داشته‌باشد، اما باید منتظر ماند و دید که در عمل تا چه اندازه اینستکس می‌تواند در عمل تجارت خارجی ایران را تسهیل کند و به بی‌اثر کردن تحریم‌های ایالات متحده امریکا کمک کند. آن‌گونه که از گفته‌های مقام‌های مسوول جمهوری اسلامی ایران برداشت می‌شود، به نظر می‌رسد که هنوز خواسته‌های حداقلی و کف مطالبات تهران برآورده نشده است. طبیعی است اگر اروپایی‌ها از برجام منتفع می‌شوند و اگر از خروج یک‌جانبه امریکا از این توافق انتقاد می‌کنند، باید اقدامات عملی جهت تقویت ساز و کارهای بنیادین برجام را انجام داده و گام‌هایی قاطع در جهت اجرای تعهدات برزمین مانده برجامی انجام دهند. به گمان من جمهوری اسلامی ایران باید به صورت موازی و همزمان دو مسیر را پیش ببرد. در شرایطی که رسانه‌های جریان اصلی و قدرتمند جهانی مسیر بزرگ‌نمایی و وارونه نشان دادن اقدامات جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفته‌اند، مقام‌های مسوول در جمهوری اسلامی ایران باید اهتمام ویژه‌ای برای توضیح به افکار عمومی دنیا در پیش بگیرند و به همگان یادآوری کنند که طرف پایبند به اصول و قواعد بین‌المللی هستیم و برجام را نقض نکرده‌ایم، بلکه این طرف‌های مقابل هستند که برجام را نقض کرده‌اند یا تعهدات خود را ناقص اجرا می‌کنند. رسانه‌های جریان اصلی و حامی امریکا اقدامات ایران را «خطرناک» و «ناقض برجام» توصیف می‌کنند. ایران نباید از این رقابت عقب بماند و باید برای افکار عمومی جهانی که...
تحت بمباران اخبار جعلی و گمراه‌کننده قرار دارد توضیح بدهد که حرکات ایران دقیقا در چارچوب برجام، بر اساس اصول و مفاد آن است. برجام ایران را مقید نمی‌کند که در شرایط عدم اجرای تعهدات طرف مقابل در یک حد ثابت از تعهدات باقی بماند. در کنار این اقدام، مسیر دیگر لزوم توضیح و اقناع افکار عمومی داخلی است. تیم رسانه‌ای دولت باید در داخل بسیار بیش از این فعال باشد و این مطلب را برای مردم روشن کند که حرکات جمهوری اسلامی ایران کاملا حساب شده و در چارچوب و مقررات است. دستگاه سیاست خارجی و اجرایی کشور باید برای مردم شفاف و روشن تشریح کند که قصد هیچگونه ماجراجویی ندارد و آنچه دولت انجام می‌دهد فقط و فقط برای احقاق حقوق مردم و تامین رفاه، رونق و پیشرفت کشور است. همزمان در داخل باید حرکت به سمت وحدت نظر میان همه گروه‌ها و جناح‌ها وجود داشته‌باشد. خوشبختانه نشانه‌هایی دیده می‌شود، اما این کافی نیست. در چنین مساله‌ای که منافع ملی و امنیت کشور در گرو آن قرار دارد، باید وحدت و یکپارچگی آرا را در میان همه گروه‌های موثر سیاسی و اجتماعی شاهد باشیم و از تضعیف و تنگ‌نظری دوری کنیم. چنین وحدتی در میان جناح‌ها و گروه‌ها باعث می‌شود که دولت ازحمایت معنوی مردم در اقدامات قاطعانه خود برای احقاق حقوق کشور در برجام برخوردار شود. از رصد رسانه‌های خارجی و مشاهده فضاسازی‌های رسانه‌های بین‌المللی می‌توان به وضوح مشاهده کرد که گروه‌های قدرتمند سیاستگذار و تبلیغاتی، علیه ایران اقدام می‌کنند و افکار عمومی را به سمت نگرانی و وحشت از اقدامات ایران سوق می‌دهند. ایستادگی ما روی اصول و حقوق‌مان نهایتا غربی‌ها را متقاعد خواهد کرد که یا تلاش کنند شرایط غیرمنصفانه، غیرمشروع و ناعادلانه تحریم را بی‌اثر کنند یا صراحتا اعلام کنند که توان اجرای تعهداتی را که در برجام به ایران سپرده‌اند ندارند و از اجرای این توافق بازمانده‌اند. اینکه اروپایی‌ها مرتبا در حال خدمات گفتار درمانی هستند و حتی از مرزها عبور کرده‌اند و به جمهوری اسلامی ایران هشدار می‌دهند که پا فراتر از برجام نگذارد، نشان‌دهنده این است که می‌خواهند ما را از مطالبات و حقوق خودمان منصرف کنند. اما این رویکرد اروپایی‌ها به این معنی نیست که ما افکار عمومی دنیا را علیه خودمان بسیج کنیم، بلکه شایسته است روی حقوق خودمان در چارچوب مقررات بین‌المللی تاکید کنیم و در چارچوب همین مقررات، به ویژه برجام با برنامه‌ریزی و حمایت کامل داخلی در کنار حضور فعالانه رسانه‌ای و تبلیغاتی، این حقوق را احیا کنیم.
هم رییس‌جمهور و هم وزرای امور خارجه و نفت ایران اعلام کرده‌اند اگر اینستکس فقط صندوقی باشد که پولی در آن نیست، فقط طرح زیبایی روی کاغذ باقی خواهد ماند. درآمد ایران از صادرات نفت خام باید وارد این حساب شود. این اقدام دور از دسترس نیست، اما باید عزم و اراده کافی در میان کشورهای اروپایی به ویژه سه قدرت اروپایی عضو برجام برای اجرای آن وجود داشته‌باشد. هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای جنوب و شرق آسیا از جمله خریداران نفت خام جمهوری اسلامی ایران هستند. اگر اروپایی‌ها عزم جدی برای اجرای اینستکس داشته‌باشند باید واردات نفت خام ایران را از سربگیرند و شرایطی فراهم کنند تا دیگر کشورهای خریدار نفت خام ایران هم از این صندوق برای معاملات با ایران استفاده کنند. واقعیت این است که موانع این تصمیم برای اروپایی‌ها، باید به خرج و هزینه خودشان حل شود، نه از جیب ایران. اگر اروپا در اجرای تصمیم‌هایش با واشنگتن دچار اختلاف نظر است یا مانعی از سوی ایالات متحده امریکا احساس می‌کند، به جای هشدار دادن به ایران و انداختن بار به دوش تهران، باید به واشنگتن هشدار دهد، امریکا را تحت فشار بگذارد و این کشور را وادار کند که به خواسته‌های به حق و مشروع ایران احترام بگذارد. ایران هیچ مانعی برای اجرای کامل برجام قرار نداده است، ایران آماده است تا در شرایطی که همه طرف‌های باقی مانده در توافق تمام تعهدات خود را کامل اجرا کنند، تعهداتش را عملی کند. طرفی که برای اجرای برجام مانع ایجاد می‌کند، در غرب اقیانوس با خیالی راحت بدون نگرانی از تنبیه و محاکمه، در حال توطئه‌چینی است و اروپایی‌ها نباید به جای تعقیب متهم اصلی، انگشت اتهام به سمت ایران بگیرند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/127308/سرمقاله-اعتماد--لزوم-اقناع-افکار-عمومی
بستن   چاپ