اخبار محرمانه
رئیس‌جمهور تایوان علیرغم مخالفت‌های پکن عازم آمریکا شد
پنجشنبه 20 تير 1398 - 15:33:26
اخبار محرمانه - فارس / علیرغم تنش‌های اخیر پکن و واشنگتن در خصوص تأیید فروش میلیاردی سلاح به تایوان، رئیس‌جمهور تایوان، امروز عازم آمریکا شد.
در بحبوحه جنجال‌هایی که در پی اقدام وزارت دفاع آمریکا در تأیید فروش 2.2 میلیارد دلار تسلیحات به تایوان علیرغم مخالفت‌های پکن، خبرگزاری رویترز گزارش کرد که «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان امروز (پنجشنبه) برای سفری عازم آمریکا و منطقه کارائیب شد.
طبق این گزارش، رئیس‌جمهور تایوان در حالی عازم آمریکا شده است که پکن که تایوان را یکی از استان‌های جداشده خود می‌داند، از آمریکا خواسته است که به تسای اجازه ورود ندهد.
رویترز ادامه داد که زمان حضور تسای در آمریکا طولانی خواهد بود و در مجموع چهار شب را در آنجا سپری خواهد کرد که شامل دو شب در مسیر سفر به چهار کشور همپیمان کارائیب و دو شب در مسیر بازگشت به تایوان می‌شود.
تسای قصد دارد در مسیر خود به نیویورک‌ سفر کند و در مسیر بازگشت نیز در «دنور» توقف خواهد داشت.
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که هیچ تغییری در سیاست «چین واحد» آمریکا ایجاد نشده است که طبق آن واشنگتن رسماً پکن را و نه چین تایپه را به رسمیت می‌شناسد.
با اینحال، آمریکا اخیراً اقداماتی را در حمایت از تایوان و تحریک پکن انجام داده است. وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه هفته جاری خبر داد که وزارت امور خارجه این کشور فروش احتمالی تانک‌های آبرامز M12AT‌ و موشک‌های استینگر و تجهیزات مربوطه به ارزش 2.2 میلیارد دلار به تایوان را تایید کرده است.
«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه، اقدام وزارت دفاع آمریکا در تأیید فروش 2.2 میلیارد دلار تسلیحات به تایوان را نقض جدی قوانین بین‌المللی خواند.
اخیراً روابط چین و آمریکا در خصوص اقدام ترامپ در تعیین تعرفه 200 میلیارد دلاری برای کالاهای وارداتی چین و همچنین مداخله واشنگتن در امور داخلی هنگ‌کنگ و دامن زدن به سیاست‌های جدایی‌طلبانه تایوان، تیره و تار شده است.
چین، تایوان را یکی از استان‌های جداشده خود می‌داند که ترجیح می‌دهد بدون درگیری به این کشور بازگردد. اما پکن تهدید کرده ممکن است گزینه «زور» را نیز در این راستا در نظر بگیرد.
چین کل آب‌های راهبردی دریای جنوب چین را تحت حاکمیت خود می‌داند اما ناوهای آمریکایی بارها به بهانه آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی وارد این محدوده شده‌اند. تایوان این تحرکات آمریکا را به‌عنوان اقدامی در راستای حمایت از این کشور در برابر چین می‌داند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/131595/رئیس‌جمهور-تایوان-علیرغم-مخالفت‌های-پکن-عازم-آمریکا-شد
بستن   چاپ