اخبار محرمانه
پلیس، حجاب و پیامک‌های ارشادی
پنجشنبه 20 تير 1398 - 15:39:15
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
پلیس، حجاب و پیامک‌های ارشادی
k ٢
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
طرح «امنیت اخلاقی» پلیس این روزها واکنش‌های بسیاری را به‌ همراه داشته است. با این همه اما آنچه منجر به جلب‌ نظر دوچندان افکار عمومی به موضوع شده و بعضا انتقادهایی را نیز به‌ همراه داشته بیش از آنکه مشخصا به جزییات این طرح مربوط باشد به تصاویری مربوط بود که توسط برخی کاربران فضای مجازی هم‌رسانی شد و بعضا از برخوردهایی خشن و نامتعارف از سوی بعضی نیروهای پلیس با شهروندان حکایت داشت. حکایتی تلخ از ماجرای بازداشت توام با اجبار یک دختر نوجوان در پارکی در شرق تهران موسوم به «پارک پلیس» تا موارد انتشار تصاویری از درگیری زنی میانسال و ماموری دیگر از نیروهای انتظامی.
نمایندگان به فرماندهی پلیس رفتند
در این میان اما شاید آنچه حتی فراتر از این چند ویدیوی جنجالی، بحث از چگونگی ارشاد شهروندانی که به‌ گفته مسوولان قضایی و نیروی انتظامی، مرتکب تخلفاتی در نحوه پوشش و رعایت حجاب اسلامی شده بودند، انتشار شماره‌ای بود که البته عمدتا از سوی مسوولان قضایی مطرح شد و طی آن از شهروندان خواسته شد تا با اطلاع‌رسانی و ارایه گزارش‌های پیامکی از شهروندانی که به ‌زعم آنها هنجارهای قانونی و عرفی را رعایت نمی‌کنند، زمینه برخورد با آنها را فراهم کنند. موضوعی که بلافاصله با انتقاد برخی نمایندگان مجلس، فعالان مدنی و ناظران سیاسی روبه‌رو شد. حالا اما چنانچه محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس به «اعتماد» خبر داده، چند نفر از نمایندگان مجلس برای پیگیری این مسائل و انجام وظایف نظارتی خود، راهی فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ شده‌اند و درباره این موارد با مسوولان نیروی انتظامی تهران بزرگ تشکیل جلسه دادند. به‌ گفته صادقی، این دیدار که با هماهنگی‌هایی ازسوی طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، دیگر نماینده اصلاح‌طلب تهران انجام شده، روز گذشته و با حضور سردار رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، سردار ذوالقدر، فرمانده پلیس امنیت اخلاقی و سردار یعقوبی، معاون عملیات ناجای تهران در مقر فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ انجام شده و محمدعلی وکیلی و ابوالفضل سروش، دو نماینده دیگر تهران نیز به‌جز صادقی و سیاوشی در این جلسه حضور داشته‌اند. صادقی همچنین گفت که دکتر فرجی از اساتید برجسته رشته جرم‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس نیز از دیگر حضار در جلسه بوده است.
ناجا ناآرامی‌های 96 را مدیریت کرد
صادقی با اشاره به پیگیری‌های نمایندگان تهران برای ساخت کلانتری‌هایی در شهرهای مختلف استان که فاقد کلانتری هستند از تلاش مجلسی‌ها برای تخصیص بودجه به نیروی انتظامی و تعامل بیشتر با شوراهای شهرهای مختلف تاکید کرد و به «اعتماد» گفته است:«دستور اصلی این جلسه بحث درباره روش‌های مواجهه نیروی انتظامی با شهروندان و نیز صحبت در ارتباط با آنچه از سوی مسوولان ناجا به عنوان «امنیت اخلاقی» مطرح می‌شود، بود.» او گفت: «سردار رحیمی با ارایه یک پاورپوینت مستند به آمار و ارقام عملکرد نیروی انتظامی را به ‌ویژه از سال 96 به این‌ سو که مسوولیت فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ را برعهده گرفتند، تاکید کرد که رویکردهای نیروی انتظامی در این مدت تغییر کرده و با اشاره به ناآرامی‌های دی ‌ماه 96 گفت تلاش ناجا همواره این بوده که با حداقل برخورد، فضا مدیریت شود. همچنین در بحث «امنیت اخلاقی» تاکید شد تلاش نیروی انتظامی این بوده که رویکردهای سلبی با رویکردهای ایجابی جایگزین شود.» این عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به توضیحات فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در این رابطه گفت:«به‌گفته مسوولان، نیروی انتظامی سعی دارد به‌ جای پرونده‌سازی و ارجاع آن به دادسرا یا مراجع قضایی با رویکردی توام با رافت و احترام، هم با جوانان و هم با والدین‌شان مواجه شده و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت، این جوانان را توجیه کند. همچنین با نمایش خودروهایی که برای جابه‌جایی متهمان و بازداشت‌شدگان در نظر گرفته شده، گفتند که سعی دارند به‌ جای استفاده از خودروهای متهم‌بر از خودروهای معمولی نیروی انتظامی استفاده کنند. البته تاکید داشتند، نیروی انتظامی در برخورد با «اراذل و اوباش» به ‌تعبیر سردار رحیمی، برخوردی «قاطع و مقتدر» انجام دهد. سردار رحیمی همچنین خبر داد که در بحث «امنیت اخلاقی» یگان امداد کنار گذاشته شده و بر این اساس سعی دارند، روش‌های ایجابی را جایگزین کنند.»
برگزاری 450 تجمع مسالمت‌آمیز از ابتدای سال
صادقی همچنین با اشاره به تاکید ویژه مسوولان ناجا مبنی بر اینکه «پلیس مکلف به اجرای قانون است» گفت: مسوولان ناجا گلایه می‌کردند در شرایطی که ما در مباحث فرهنگی- اجتماعی 26 دستگاه متولی داریم اما سایر دستگاه‌ها اغلب وظیفه خود را انجام نمی‌دهند در نتیجه همه بار بر دوش پلیس که حلقه آخر است، می‌افتد.» این نماینده مجلس با اشاره به آمار ارایه ‌شده درخصوص تجمعات مختلف در سال جاری گفت: «به‌ گفته سردار رحیمی از ابتدای امسال 450 تجمع در سراسر تهران برگزار شده و تلاش ناجا همواره این بوده که این تجمعات را با آرامش مدیریت کند. در عین حال تاکید شد که اغلب تجمعات با انگیزه‌های معیشتی انجام شده اما برخی از موارد نیز تجمعاتی با ماهیت سیاسی بوده است.» او ادامه داد:«در عین حال گفته شد که ناجا از ارجاع حدود 40 تا 45 پرونده‌ به دستگاه قضایی جلوگیری کرده و سعی دارد، مسائل در سطح همان کلانتری‌ها حل و فصل شود. در ادامه نیز آماری درباره تعداد پرونده‌ها ارایه شد و بر این اساس اعلام کردند حدود 96 هزار پرونده در سال 97 در پلیس تهران مطرح شده که با تلاش ناجا 78 هزار مورد به سازش ختم شده است.» این نماینده مجلس اضافه کرد:«در آماری دیگر نیز گفته شد که سهم سرانه کشف جرم در تهران بزرگ قبل از سال 96 چیزی حدود 37 درصد نسبت به کل کشور بوده که این آمار درحال حاضر به 21 درصد رسیده است. در ادامه از تعداد بازداشتی‌های طرح «امنیت اخلاقی» آماری ارایه شد و از آنجا که مایل به اعلام عمومی آن نبودند، بنده نیز اشاره نمی‌کنم.»
حجاب جرم‌ انگاری شده اما نمادین است
با این همه اما این نماینده مجلس با اشاره به صحبت درباره موضوع حجاب در این جلسه گفت:«درحالی که بحث بی‌حجابی در قوانین ما جرم‌انگاری شده و مطابق ماده 638 قانون مجازات اسلامی، مجازات حبس از 10 روز تا 2 ماه پیش‌بینی شده اما مسوولان ناجا تاکید داشتند که سعی دارند به ‌جای اعمال مجازات، فرد خاطی را تحت آموزش قرار دهند.» او ادامه داد:«نمایندگان نیز گفتند که باید با همه شهروندان به ‌خصوص با نسل جوان‌تر که از حساسیت‌های روحی دوچندان برخوردارند، برخوردی منطقی‌تر صورت گیرد و از قضا سردار رحیمی نیز همچون نمایندگان بر لزوم تغییر رویکرد پلیس تاکید داشت. نمایندگان در عین حال گفتند که باید بررسی شود به عنوان ‌مثال آیا وقتی فردی بازداشت می‌شود در آن شرایط گوش شنوایی برای آموزش‌های مدنظر ناجا دارد!» صادقی همچنین با تاکید بر لزوم جرم‌انگاری جرایم گفت:«اگرچه در برخی موارد ازجمله در اختیار داشتن آنتن و تجهیزات ماهواره‌ای جرم‌انگاری انجام شده اما برخی از این موارد بیشتر جنبه نمادین دارد و در عمل اجرایی نبوده و عملیاتی نیست. همچنین جرم‌انگاری‌هایی که در حوزه‌های اخلاق یا حجاب صورت گرفته نیز از این دست است.»
پیامبر هرگز فردی را به‌ خاطر حجاب تعزیر نکرد
این عضو فراکسیون امید ادامه داد:«در حقوق اسلامی، منابع روایی و فقهی، مجازاتی برای بی‌حجابی تعیین نشده است. در واقع مجازات این موضوع نه از جنس حدود است نه از جنس قصاص و دیه. به بیان دیگر این مجازات از جنس تعزیرات است که در این مورد هم البته سابقه‌ای نداریم که مثلا پیامبر اکرم(ص) یا ائمه(علیهم‌السلام) فردی را به ‌دلیل بدحجابی تعزیر کرده باشند. هم‌اکنون اما قانون‌گذار این مورد را جرم‌انگاری کرده و ما حدود 850 عنوان مجرمانه در قوانین جزایی‌مان داریم اما برخورد با این جرایم به تعبیر پلیس «توام با اقتدار» نیست و اگر بخواهیم صرفا درخصوص برخی از این جرایم، همچون بحث حجاب، به این ترتیب مقتدرانه عمل کنیم آن هم از جنسی که اخیرا‌ تصاویری از آن در فضای مجازی هم‌رسانی شد، قابل ‌قبول نیست.» به‌ گفته این عضو فراکسیون امید «نمایندگان همچنین در مورد اینکه نیروی انتظامی باید نظارت‌پذیرتر و پاسخگوتر باشد، تاکید کرده و خواستار آن شدند که ناجا با تقویت معاونت پارلمانی خود، تعاملی دوچندان با نمایندگان داشته باشد.»
«پلیس ناظر» یا «دادسرای ارشاد»
صادقی در ادامه به طرح «پلیس ناظر» نیز اشاره کرد و گفت:«سردار رحیمی تاکید کرد، قرار بر این نیست که شهروندان راسا اقدام به ارایه گزارش درباره جرایم احتمالی دیگر شهروندان کنند بلکه افراد همکار در این طرح همگی از نیروهای پلیس بوده و قرار است با نام و نشان و مشخصات دقیق گزارش پیامکی بدهند. برخورد پلیس نیز به این نحو خواهد بود که ابتدا تذکر داده می‌شود و متخلفان نیز غیابا مورد برخورد انتظامی قرار نمی‌گیرند.» این نماینده مجلس البته با اشاره به در دست بودن گزارش‌های مردمی مبنی بر اینکه برخی شهروندان عادی اقدام به ارسال پیامک درباره‌شان کرده‌اند، گفت:«مسوولان ناجا توضیح دادند که این مورد ارتباطی به طرح پلیس نداشته و مربوط به «دادسرای ارشاد» بوده است.» صادقی به «اعتماد» گفت:«بنده همچنین به شکایت برخی شهروندان که مدعی بودند، گزارش‌هایی نادرست درباره‌شان ارسال شده، اشاره کردم اما سردار رحیمی توضیح داد که فرم‌های اعتراض نیز برای شهروندان در نظر گرفته شده و هنگامی که تاکید کردم به ‌گفته برخی شهروندان چنین فرمی در اختیارشان قرار نگرفته و از همه تعهد گرفته شده است، سردار رحیمی گفت که اگر فردی به این گزارش‌ها معترض باشد و موضوع شکایت را انکار کند، پلیس اظهارات آن شهروند را حمل بر صحت می‌گیرد.»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/131599/پلیس،-حجاب-و-پیامک‌های-ارشادی
بستن   چاپ