اخبار محرمانه
شاخ و شانه کشیدن دوحه
پنجشنبه 20 تير 1398 - 19:54:49
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
شاخ و شانه کشیدن دوحه
k ٢٧
٤
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بیش از دو سال از قطع روابط سیاسی برخی کشورهای عربی با قطر و تحریم و محاصره اقتصادی آن توسط عربستان‌سعودی، امارات، بحرین، مصر و حتی کویت یا اردن می‌گذرد که دوحه تسلیم خواسته‌ها و زورگویی‌های آل‌سعود و متحدانش نشده است، بلکه بر ثبات اقتصادی و سیاسی خود در منطقه هم افزوده و در روزهایی که کشورهای حاشیه خلیج فارس از اختلافات درونی خود و جنگ طولانی در یمن متضرر هستند، این قطر است که چشم‌انداز اقتصادی، سیاسی و دفاعی خود را با دیگر کشورهای منطقه و جهان مستحکم‌تر کرده است، تا آنجا که یکی از مقامات بلندمرتبه قطری خطاب به تهدیدات ریاض علیه دوحه هشدار داد و اعلام کرد که کشورش در برابر کشورهای تحریم‌کننده عربی آماده جنگ است.
«خلیفه بن حمد آل‌ثانی»، برادر امیر قطر در حساب کاربری خود در توییتر خطاب به چهار کشور تحریم‌کننده عربی، به‌ویژه عربستان اعلام کرد که دوحه دنبال جنگ نیست، اما در صورت لزوم آمادگی این کار را دارد.
خلیفه بن حمد آل‌ثانی در این ارتباط افزود: ما جنگ‌طلب نیستیم اما اگر کشوری در اندیشه تجاوز به قطر بیفتد، با تمام توان از کشور و امیرمان، تمیم، دفاع خواهیم کرد.
انتشار سخنان مقامات قطر در خصوص روابط با عربستان در سایه ادامه‌دار بودن بحران منطقه خلیج فارس میان قطر و چهار کشور عربی به رهبری ریاض نشان‌دهنده آن است که قطر نه‌تنها از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی نکرده بلکه بیش از پیش قصد اثبات خود و قدرت سیاسی و اقتصادی‌اش را در برابر عربستان دارد.
بحران در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از 15خرداد 96 با اقدام عربستان و همراهی امارات، بحرین و مصر در قطع روابط خود با قطر به بهانه حمایت دوحه از تروریسم و در واقع به‌دلیل نزدیک شدن این کشور به محور مقاومت آغاز شد.
کشورهای تحریم‌کننده 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه با بیان اینکه تحریم‌کنندگان هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای اثبات ادعاهای خود در اختیار ندارند، تأکید دارد که این شرایط در تناقض آشکار با حق حاکمیت آن کشور است.
کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در ابتدای آغاز بحران در خیالات خود می‌پنداشتند قطر که توسط این کشورها تحریم اقتصادی شده و حتی گذرگاه‌ها و حریم هوایی کشورهای مذکور به سمت قطر بسته شده در عرض چند ماه تسلیم شروط و اوامر ریاض می‌شود اما دوحه با در پیش گرفتن تدابیر اقتصادی ویژه از جمله تأمین کالاهای مورد نیاز خود از ایران و ترکیه و تقویت اقتصادش در کنار تقویت روابط سیاسی با دیگر کشورهای جهان و برگزار مانورهای نظامی و افزایش همکاری‌های نظامی با آمریکا کوشید این نکته را به عربستان گوشزد کند که اهرم فشار سعودی دیگر در دنیای امروز نمی‌تواند باعث آن شود که کشورهای عربی دیگر مجبور به تبعیت از عربستان شوند؛ نکته‌ای که دیگر کشورهای عربی تا به امروز آن را به عربستان نشان نداده‌اند.
البته این‌گونه تنش‌ها درحالی به بالاترین مرحله خود می‌رسد و طرفین از رویارویی نظامی با یکدیگر سخن می‌گویند که امروز، سه‌شنبه امیر قطر با رییس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار خواهند کرد؛ دیداری که همزمان شده است با هشدار نظامی دوحه به ریاض.
آن‌گونه که روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشته است، دفتر پادشاهی تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد به مهم‌ترین تحولات منطقه و جهان خواهند پرداخت و تعدادی توافقنامه و یادداشت تفاهم در زمینه‌های دفاعی، انرژی، سرمایه‌گذاری و حمل و نقل هوایی امضا خواهد شد؛ تفاهمنامه‌هایی که پیش از این دونالد ترامپ در سفرهای متعدد به منطقه و دیدارش با محمد‌بن‌سلمان با موضوع نظامی و تسلیحاتی با ریاض منعقد کرد؛ ادوات و تجهیزات نظامی که ائتلاف آل‌سعود در جنگ یمن به کار برد و اکنون با گذشت بیش از چهار سال از این حملات که موجب کشته و مجروح شدن ده‌ها زن و کودک یمنی شده است، از وجود اختلاف در این ائتلاف سخن به میان می‌آید و امارات که یکی از متحدان عربستان در حمله به یمن بوده است، اکنون به عقب‌نشینی نیروهای خود از یمن مبادرت می‌ورزد.
اکنون و با گذشت بیش از دو سال از آغاز این بحران بی‌سابقه میان قطر و چهار کشور عربی مذکور، سخنان مقامات قطری نشان‌دهنده آن است که این بحران نه‌تنها در آینده نزدیک حل نخواهد شد بلکه قطر مجدانه بر سر مواضع سابق خود ایستاده و قصد تسلیم شدن در برابر شروط اعراب حوزه خلیج فارس را ندارد.
گفتنی است قطر پس از محاصره اقتصادی توسط برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در دو سال اخیر توانست با تحقق خودکفایی در زمینه تولید محصولات غذایی از واردات بخش بزرگی از این محصولات بی‌نیاز شود به طوری‌که دولت قطر از آغاز سال 2018 طرح ویژه‌ای را برای حمایت از صنایع داخلی و بخش خصوصی و تخصیص دادن بودجه قابل توجه به آن ارائه داد. دولت قطر در آغاز سال 2018 اعلام کرد که برای مبارزه با محاصره این کشور مشخصاً روی تقویت بخش خصوصی و صنایع داخلی متمرکز شده است.
دولت این کشور همین رویه را برای تخصیص بودجه سال 2019 در پیش گرفت. مقامات قطری در ماه مارس گذشته اعلام کردند که این کشور در اجرای پروژه‌های مربوط به خودکفایی از آغاز بحران منطقه خلیج فارس شاهد یک جهش قابل توجه بوده است به طوری‌که طی این مدت مجوز ساخت 250 کارخانه داخلی صادر شده و پیشرفت قابل توجهی در زمینه تولید لبنیات و فرآورده‌های گوشتی محقق شده است.
چند کشور عربی شامل امارات، بحرین و مصر به سرکردگی عربستان سعودی از خردادماه 1396 همه روابط سیاسی و اقتصادی خود را با قطر به بهانه حمایت از تروریسم قطع کردند. از آن زمان بحران دیپلماتیک در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به تضعیف شورای همکاری خلیج فارس منجر شده و با وجود آنکه قطر این اتهامات را رد می‌کند، اما روابط دوحه و کشورهای عربی محاصره‌کننده همچنان بحرانی و پرتنش است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/131714/شاخ-و-شانه-کشیدن-دوحه
بستن   چاپ