اخبار محرمانه
شفاف سازی به سبک آمریکایی درباره نفتکش ناپدید شده
چهارشنبه 26 تير 1398 - 19:03:38
اخبار محرمانه - فارس / یک مقام آمریکایی می‌گوید واشنگتن نمی‌داند نفتکشی که از چند روز پیش ناپدید شده بود، به چه دلیل وارد آب‌های ایران شده است.
کشتی «ام تی ریاح» از روز شنبه از نقشه راداری محو شد و از آن زمان خبری از آن وجود نداشت. آخرین نقطه ثبت‌شده از مسیر این کشتی، در نزدیکی جزیره قشم بوده است.
روز گذشته سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت نیروهای ایرانی یک کشتی خارجی را که دچار نقص فنی شده و درخواست کمک کرده، برای تعمیر به آب‌های ایران انتقال داده‌اند.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، گفته است که به نظر می‌رسد که این کشتی در آب‌های سرزمینی ایران است، اما مشخص نیست که این کشتی توقیف شده، یا به آن امدادرسانی شده است.
رویترز نوشته است که از زمان اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، بسیاری از کشتی‌ها از مسیرهای تازه تردد می‌کنند، سامانه‌های مکان‌یاب خود را خاموش می‌کنند و مقصد نهایی خود را پنهان می‌کنند. علاوه بر این، آنچه وضعیت کشتی ریاح را پیچیده کرده، دشواری مشخص کردن مالک آن است. تا این لحظه، هیچ کشور یا شرکتی ادعایی مبنی بر مالکیت این نفتکش مطرح نکرده است.
در حالی که در گزارش‌های نخست گفته می‌شد این نفتکش اماراتی است، اما دیروز یک مقام اماراتی این موضوع را رد کرد. به نوشته رویترز، بر اساس اسناد ثبت‌شده، مدیریت این کشتی با شرکت «پرایم تانکر» مستقر در امارات است. اما این شرکت اعلام کرده است که تانکر را به یک شرکت اماراتی دیگر به نام «موج البهار» فروخته است. شرکت موج البهار نیز عنوان کرده است که تا دو ماه پیش مدیریت نفتکش را بر عهده داشته، اما آن را به شرکتی به نام «کی‌آر‌بی پتروکم» واگذار کرده است. این شرکت نیز تاکنون به درخواست برای اظهار نظر، پاسخ نداده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/134814/شفاف-سازی-به-سبک-آمریکایی-درباره-نفتکش-ناپدید-شده
بستن   چاپ