اخبار محرمانه
توقف شوک در بازار ارز
پنجشنبه 27 تير 1398 - 09:08:09
اخبار محرمانه - خبرآنلاین / رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری غیردولتی معتقد است: «از آن‌جایی که بانک‌مرکزی تلاش دارد بازار ارز و پول به ثبات رسیده و سرعت گردش پول را نیز مدیریت کند، به درستی تاکید دارد ارز دیجیتال یا رمزینه ارزها تحت مدیریت و انحصار این نهاد قرار داشته باشد.»
مریم فکری: بازار ارز چندی است که مسیر نزولی را طی می‌کند؛ تا جایی که طی یک‌ماه بیش از یک‌هزار و 300 تومان کاهش پیدا کرده است. این روند به باور مدیران بانک مرکزی و برخی تحلیلگران اقتصادی، ادامه‌دار است.
عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی اخیرا در اظهارات خود از تخلیه شوک ارزی خبر داد و عنوان کرد که به دنبال این اتفاق، تورم نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در این خصوص رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری غیردولتی می‌گوید: در شرایط امروز اقتصاد ایران، کاهش تورم، مقابله با رکود، ایجاد ثبات و حفظ ارزش پول ملی نیاز به هم‌راستایی سیاست‌گذار بازارهای پولی، مالی، ارزی، کالا و خدمات دارد و صد البته پرهیز از اقداماتی که به افزایش ریسک و نااطمینانی در اقتصاد منجر می‌شود، از هر اقدامی واجب‌تر است.
کورش پرویزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌افزاید: «بانک‌مرکزی طی سال‌های اخیر تلاش موثری در مدیریت بازار پول و شبکه پولی و بانکی کشور به ویژه ساماندهی موسسات غیرمجاز و نظم‌بخشی در حوزه نظام پرداخت و اعتبار داشته که نتیجه این مدیریت، به ثبات نسبی و توقف شوک در بازار ارز و بازگشت آرامش ذینفعان شبکه بانکی اعم از سپرده‌گذاران و سهامداران منجر شده است. »
وی عنوان می‌کند: «در شرایطی که خصومت‌های برخی دولت‌های خارجی علیه کشور و ملت ایران لحظه‌ای قطع نمی‌شود، دستیابی و حفظ ثبات در اقتصاد بدون شک نیازمند مدیریت اولویت‌ها است. »
رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری غیردولتی تصریح می‌کند: «اعمال اصلاحات ساختاری در حوزه بانکی و پولی اگرچه لازم و مفید است، اما شرط موفقیت این اصلاحات، زمان‌بندی درست برای اعمال آنها و اولویت‌دهی حفظ آرامش حوزه بانکی و پولی نسبت به آنها است که بانک‌مرکزی به‌درستی تلاش دارد این تقدم و تاخر را رعایت کند. »
پرویزیان ادامه داد: «یکی دیگر از مصادیق مدیریت اولویت‌ها، تقدم‌بخشی به حفظ آرامش نسبت به کاهش ریسک استفاده از ابزارها و روش‌های نوین خصوصا در حوزه ابزارهای الکترونیک است. اگرچه به‌کارگیری شیوه‌های نوین در حوزه اقتصاد مانند هر حوزه دیگری مستلزم پذیرش حد قابل قبولی از ریسک برای بهره‌مندی از منافع این شیوه‌ها است، اما باید به این واقعیت هم توجه داشت که شرایط خاص کشور ما، آستانه ریسک‌پذیری را محدود کرده است. »
وی ضمن تایید فواید محتمل استفاده از رمزارزها متذکر می‌شود: «بهره‌گیری از سازوکار رمزارزها، توکن‌ها و... در ایجاد پویایی در اقتصاد خصوصا مواردی مانند خارج کردن دارایی‌های بانک‌ها از حالت راکد و عمومی‌سازی اقتصاد قطعا مفید است، اما باید توجه داشت این روش‌ها در حوزه بازار متشکل پولی و بانک‌ها صرفا با الزام به ایجاد زیرساخت مناسب و در هماهنگی و با مجوز نهاد نظارتی امکان‌پذیر است. »
پرویزیان با ذکر مثالی، می‌گوید: «در مورد روش توکنیزاسیون قرار دادن دارایی‌ها به عنوان پشتوانه‌، در حوزه بازار الکترونیک و توکن‌های قابل مبادله مساله مهمی است که هم برای اطمینان‌بخشی به علاقمندان این حوزه و هم برای مدیریت و ارزیابی ریسک‌های مرتبط ضروری است. »
رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تصریح می‌کند: «از آن‌جایی که بانک‌مرکزی تلاش دارد بازار ارز و پول به ثبات رسیده و سرعت گردش پول را نیز مدیریت کند، به درستی تاکید دارد ارز دیجیتال یا رمزینه ارزها تحت مدیریت و انحصار این نهاد قرار داشته باشد؛ البته با این تخصیص که اصرار بر انحصار در مورد رمزارزهایی است که به پشتوانه دارایی زمینه انتشار پیدا می‌کنند و از این طریق در معرض تبادل قرار می‌گیرند. »

http://www.SecretNews.ir/fa/News/135057/توقف-شوک-در-بازار-ارز
بستن   چاپ