اخبار محرمانه
کاربردهای عمومی تکنولوژی بلاکچین در اقتصاد
شنبه 29 تير 1398 - 08:07:25
اخبار محرمانه - فارس / تکنولوژی بلاکچین به گونه ای طراحی شده که امکان تغییر و دستکاری اطلاعات در آن وجود ندارد پس هر جا که ما نیاز به ثبت اطلاعاتی داشته باشیم که غیر قابل تغییر باشد میتوان از این تکنولوزی استفاده کرد.
بلاکچین در لغت به معنی زنجیره بلوکهاست و در حقیقت یک سیستم ثبت و گزارش دهی اطلاعات است که میتوان آن را در فضای وب معادل پایگاه داده (دیتابیس) قرار داد که اطلاعات و داده ها بر خلاف پایگاه داده یک جا متمرکز نیست و غیر متمرکز است.
اگر بلاکچین را یک سیستم عامل در نظر بگیریم ارزهای دیجیتال یا واژه صحیح تر رمز ارزها مانند یک نرم افزار روی سیستم بلاکچین فرض می شوند. مشابه سیستم عامل اندروید و نرم افزارهایی که روی آن نصب می‌شوند.
بسیار از مردم بلاکچین را فقط به عنوان رمز ارزها میشناسند اما بلاکچین چیزی فراتر از این هاست. انقلاب بلاکچین تغییرات بنیادی در مفاهیم سیستمی است. هر جا که ما با گزارش دهی اطلاعات سر و کار داشته باشیم میتوانیم از این سیستم استفاده کنیم. به عنوان مثال میتوان در انتخابات از بلاکچین استفاده کرد و بواسطه تکنولوژی آن مطمئن شد که هیچ تغییر و تحریفی در نتایج آن رخ نخواهد داد.
در این باره با آرش حاجی حیدری کارشناس بلاکچین و ارزهای دیجیتال به گفت‌وگو نشستیم.
فارس : دقیقا ماینرها چه میکنند و صنعت ماین چیست؟
وظیفه ماینر ها تایید تراکنش هایی است که مردم انجام می دهند و این تایید تراکنشها به دلیل رمزنگاری که در بلاکچین وجود دارد نیازمند سیستم های سخت افزاری است. این سیستمها ماینر نامیده میشوند، که در حقیقت ماینر ها با تایید تراکنش ها به عنوان پاداش بیت کوین دریافت میکنند. و انواع مختلفی هم از این سیستم ها وجود دارند که دارای قدرت های متفاوت هستند.
فارس: بلاکچین چه کاربردی در زندگی مردم دارد؟
ببینید سیستم تکنولوژی بلاکچین به گونه ای طراحی شده که امکان تغییر و دستکاری اطلاعات در آن وجود ندارد پس هر جا که ما نیاز به ثبت اطلاعاتی داشته باشیم که غیر قابل تغییر باشد میتوان از این تکنولوزی استفاده کرد.
یک مثالش همان برگزاری انتخابات بود که گفتم، کاربرد دیگر آن میتواند این باشد که ما تمام اطلاعات یک دام را از لحظه تولد تا زمانی که به دست مشتری میرسد در این سیستم ثبت کنیم و مصرف کننده با اسکن یک qr کد بتواند به همه این اطلاعات دسترسی داشته باشد و از سلامت و ارگانیک بودن محصولی که تهیه میکند اطمینان حاصل کند.
فارس: ارزهای دیچیتال چه نیازی را از ما و اقتصاد ما برطرف میکنند ؟
اقتصاد با بلاکچین در حال پوست اندازی است. همیشه در طول تاریخ ما دوست داشتیم به سمتی برویم که یک واحد پول یکتا برای مبادلات همه انسان ها وجود داشته باشد. که توزیع آن نیز به صورت عادلانه صورت بگیرد.
بگذارید این موضوع را کمی ملموس تر کنیم برای مثال تصور کنید شما بابت کاری که در ایران انجام می دهید یک بیت کوین حقوق میگیرید و حالا شما بابت همین شغل در استرالیا هم یک بیت کوین دریافت کنید یا شما برای خرید یک شیر در هر 2 این کشور 0.001 بیت کوین پرداخت کنید. این جالب نیست؟ چرا که همه مردم دنیا میتوانند متناسب با شغلشان یک نرخ درآمد و هزینه داشته باشند و تفاوت ارزها بر روی اقتصاد تاثیر گذار نباشد که 1 دلار 13 هزار تومان ارزش گذاری شود. البته این موضوع رویای ارزهای دیجیتال و است اینکه تا چه حد در این قضیه موفق بوده بحث دیگری است.
علاوه براین میتوان به مزیت های دیگری مثل سرعت تراکنش بالا ، کارمزد انتقال بسیار پایین و داشتن منبع محدود اشاره کرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/136674/کاربردهای-عمومی-تکنولوژی-بلاکچین-در-اقتصاد
بستن   چاپ