اخبار محرمانه
مقاله منصور مظفری مدیرمسئول آفتاب یزد
متنی که در حاشیه گم شد
شنبه 3 شهریور 1397 - 3:35:59 PM

اخبار محرمانه- مقاله حاضر توسط مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد نوشته و در آن نشریه منتشر شده است.اخبار محرمانه جهت آشنایی با دیدگاههای یک فعال سیاسی - رسانه ای بدون قضاوت آن را نشر می کند.

 

«متنی که در حاشیه گم شد» بهترین عنوانی است که میتوان برای انعکاس رسانه ای تجمع زیرزمین فیضیه نام برد. تجمعی که معلوم نشد عامل برپایی آن چه کسانی بودند؛ اما بجای اینکه در باب مطالبات اقتصادی مردم سخن گفته شود، عملا مبدل به تریبون به چالش کشیدن جایگاه مرجعیت و حوزه‌ها‌ی علمیه شد. درحالی که فضاسازی‌ها‌ و جنجال آفرینی‌ها‌ فقط به یک شعار دستنویس روی یک پلاکادر کاغذی که در حاشیه این اجتماع بلند شده بود، خلاصه شد و طوری وانمود شد که اصل موضع‌گیری مراجع عظام تقلید و حتی جامعه مدرسین هم برای همین یک پلاکادر بوده که در این اجتماع مشاهده شده بود.
اما واقع اعتراضات حوزوی به سخنانی بود که بی جا، خلاف واقع و به دید مراجع عظام هتک حرمت جایگاه مرجعیت و حوزه‌ها‌ی علمیه، آنهم از داخل فیضیه بود، البته با حواشی نامناسبی که داشت.
سخنرانی که تمام سواد خود را از خواستگاهی می‌داند که امروز آن را متهم به بیسوادی می‌کند؛ گفته بود:
"️علت‌ بی‌توجهی دروس خارج به مسائل حکومتی بیسوادی حوزه است...قم کارخانه تولید انبوه مرجع شده...️هنر نیست، در درس خارج‌ فقها بحثهای طهارت،نجاست و... تکرار بشود. درس خارج‌ها‌یی برگزار می‌شود که به جای این که تمدن دینی را تئوریزه کنند فقه سکولار می‌سازند و در مورد بانک‌ها‌ و روابط اجتماعی این دست مسائل حرفی نمی‌زنند. ریشه سکولاریسم در حوزه است؛ سکولاریسم یعنی تفکیک دین از حکومت و دولت و تمدن؛ به جای این همه رساله، مسائلی که حل نشده است را پاسخ دهید.
در فقه حکومتی نیز حوزه هنوز در مسائل اصلی جوابی ندارد؛ حوزه هنوز بعد از 40سال دارد بحث می‌کند بانک‌ها‌ ربوی هستند یا خیر"
باید از جناب سخنران این تجمع پرسید:
این درسها همان فقه جواهری است که همیشه در حوزه‌ها‌ بوده و باید هم باشد، مگر مرحوم امام خمینی(ره) هم همین درسها را نمی‌گفتند و تا آخر سفارش به همینها نمی‌کردند؟ آیا امام نهیی از این دروس به حوزه‌ها‌ کردند؟
آقایان مسئولین و زعمای نظام از اول انقلاب و حتی مقام معظم رهبری درسشان همین طهارت و صلاه و حج و مکاسب بوده و هست.
حوزه انقلابی و اعاظم و دروس آنها را نادیده انگاشتن خطایی نابخشودنی است. از خانواده بزرگ حوزه‌ها‌ی علمیه بابیشترین سهم انقلابی گری و پایبندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی چه در دوران مبارزات قبل از انقلاب و چه در دوران دفاع مقدس و درحال حاضر را کوچک شمردن و یا نادیده گرفتن جای بسی تاسف دارد.
سخنان ایراد شده در این تجمع موجب شد آیت ا... العظمی مکارم شیرازی در وهله اولیه طی بیانیه ای موضعگیری شدیدی نماید که:
"حادثه‌ای که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود.
متاسفانه جمعی از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند تا درباره مسائل اقتصادی مردم صحبت کنند، سپس ورق برگشت، گوینده‌ای را که هیچ اطلاعی از وضع حوزه‌های علمیه شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد.آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه این‌گونه سخنان گفته شود؟حوزه علمیه‌ای که محل پرورش امام،بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب بوده است، حوزه علمیه‌ای که بیشترین شهیدان را نسبت به سایر مردم تقدیم انقلاب نموده، حوزه علمیه‌ای که در سال ده‌ها هزار نفر برای تبلیغ به اقصی نقاط در داخل یا خارج کشور برای دفاع از اسلام و مذهب اهل‌بیت(علیهم السلام) می‌فرستد، حوزه علمیه‌ای که در سال صدها کتاب برگزیده درباره علوم اسلامی و مسائل مورد نیاز مردم و مسائل اقتصادی و سیاسی می‌نویسد و منتشر می‌کند، حوزه علمیه‌ای که مراجع آن هزاران مدرسه،مسجد، خانه عالم و مراکز خیریه در نقاط محروم کشور ساخته‌اند!
اگر گروهی از طلاب و اساتید می‌خواستند نسبت به برنامه‌های اقتصادی انتقاد کنند، مانعی نداشت که با بیان منطقی سخنان خود را بازگو کنند و راه‌کار برون‌رفت نشان دهند، چه کسانی دستور داشتند افتخارات شیعه را به این آسانی زیر سوال ببرند و دشمن را که گفته تا مرجعیت و عاشورا در میان شیعیان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامی ممکن نیست، خوشحال کنند؟"
اما در این بین یک پلاکادر دست نوشته با شعر و شعار خاص در این مدت در فضای مجازی که برای اولین بار از کانالهای معاند سرباز کرد، به سرعت و بسیار گسترده دست به دست شد و همه اذهان را به خود جلب کرد!! طوری که حتی در اذهان عمومی واکنش مراجع و جامعه مدرسین و حوزویان را هم به سمت آن معطوف کرد و همچون حاشیه ای شد که متن را در خود گم کرد.


http://www.SecretNews.ir/fa/News/13695/متنی-که-در-حاشیه-گم-شد
بستن   چاپ