اخبار محرمانه
مشاور ترامپ: اقدام ترکیه در خرید اس-400 غیرقابل قبول است
دوشنبه 31 تير 1398 - 12:42:29
اخبار محرمانه - فارس / «جک کین» ژنرال بازنشسته آمریکایی و مشاور دونالد ترامپ ضمن غیرقابل قبول خواندن خرید اس-400 روسیه از سوی ترکیه تاکید کرد، تنش‌ها در بین اعضای ناتو به سطحی بی سابقه رسیده است.
یک رسانه روس در گزارشی به نقل از دو چهره شناخته شده آمریکایی به تازه‌ترین مخالفت‌های آمریکایی‌ها با اقدام ترکیه در خرید سامانه پدافند موشکی «اس-400» پرداخته است.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «جک کین» قائم مقام ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا طی سال‌های 1999 تا 2003 که «مشاور مستقل» دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا است، در یک مصاحبه هشدار داده که اقدام ترکیه در خرید اس 400 روسیه، تهدید برای ثبات کشورهای عضو ناتو است.
این ژنرال چهارستاره بازنشسته، به روزنامه «تایمز» انگلیس گفت: «خرید اس-400 عملا چالشی در برابر سیاست ناتو در مخالفت با استفاده از سامانه‌های نظامی روسی است و این کار، اقدامی غیرقابل قبول است».
این آمریکایی 76 ساله، اقدام دولت ترامپ در قطع مشارکت ترکیه در برنامه جنگنده‌های اف-35 را اقدامی درست خواند، اما درباره تبعات جدا شدن بیشتر ترکیه از ناتو هشدار داده است.
کین با اشاره به اینکه ترکیه تنها کشور اسلامی عضو ناتو است، افزود: «(این کشور) مسیر دسترسی ناتو به خاورمیانه و آسیا است و کشوری است که در ائتلاف (ناتو) در استراتژیک‌ترین منطقه واقع شده است.»
از سوی دیگر، «اریک ادلمن» سفیر پیشین آمریکا در ترکیه با اشاره به تنش‌ها بر سر خرید اس-400 تاکید کرد که واشنگتن و آنکارا در حال ورود به یک «بحران جدی، عمیق و ادامه‌دار» هستند.
به ادعای او، «ترکیه مدت زمانی است که متحد قابل اتکایی در ناتو نبوده است، اما مکانیسمی برای خارج کردن متحدان بد (از ناتو) وجود ندارد».
سفیر اسبق واشنگتن در آنکارا در اظهاراتی انتقادی از وضعیت سیاسی کنونی در ترکیه گفته است: «یک ترکیه کاملا دموکراتیک می‌تواند متحدی قوی برای آمریکا و ناتو باشد و باید هم اینگونه باشد».

http://www.SecretNews.ir/fa/News/137500/مشاور-ترامپ--اقدام-ترکیه-در-خرید-اس-400-غیرقابل-قبول-است
بستن   چاپ