اخبار محرمانه
جاسوسان سیا در ایران جای خالی FATF را پر می‌کردند
شنبه 19 مرداد 1398 - 14:03:20
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
جاسوسان سیا در ایران جای خالی FATF را پر می‌کردند
k ١.٤
٠


کیهان / متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
یک روزنامه آمریکایی پنجشنبه گزارش داده شبکه جاسوسی که ایران چندی پیش از دستگیری اعضای آن خبر داد قصد جمع‌آوری اطلاعات درباره مبادلات نفت ایران را داشته است.
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران 31 تیرماه سال جاری از شناسایی و دستگیری 17 جاسوس تربیت‌یافته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در داخل کشور خبر داد و گفت که آنها به اعدام محکوم شده‌اند.
او گفته بود که جاسوس‌های شناسایی شده شامل «شاغلین مراکز حساس و حیاتی و همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بودند.»
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی پنجشنبه فاش کرده که برخی از فعالیت‌های این گروه، تلاش‌هایی مخفیانه برای گردآوری اطلاعات درباره فروش نفت ایران را شامل می‌شده است.
محور گزارش نیویورک‌تایمز را اهمیت جاسوسی از صنعت نفت ایران، بعد از اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌هایی علیه فروش نفت توسط ایران تشکیل می‌دهد.
نیویورک‌تایمز نوشته است: «از زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا، ترامپ تحریم‌هایی را علیه فروش نفت ایران اعمال کرد دستیابی به اطلاعات درخصوص فروش نفت به یک سلاح باارزش ژئوپولتیک تبدیل شده... و فروش نفت ایران که زمانی یک کسب و کار ایمن و جذاب برای افراد منتفذ بود اکنون یک بازی پرمخاطره جاسوسی و ضدجاسوسی است.»
روزنامه آمریکایی در ادامه با‌ اشاره به بیانیه ماه گذشته ایران درخصوص دستگیری 17نفر از عوامل سیا می‌نویسد: «دولت ایران اهداف جاسوسی این افراد که برخی به اعدام محکوم شده‌اند را مبهم گذاشت، اما اکنون مشخص شده که اهداف آنها تلاش‌هایی مخفیانه برای گردآوری اطلاعات درخصوص فروش نفت را شامل می‌شده است.»
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در حساب کاربری خودش در توئیتر مدعی شد که افراد محکوم‌شده در ایران برای سیا کار نمی‌کرده‌اند. بیانیه او از آن جهت که دولت آمریکا تقریباً هیچ‌گاه گزارش‌های مربوط به جاسوسان سیا را تکذیب یا تأیید نمی‌کند بیانیه‌ای به شدت غیرمعمول بود.
نیویورک‌تایمز نوشته علیرغم تکذیبیه ترامپ، مقام‌های آمریکایی اذعان کردند که بخش نفت ایران از حوزه‌های به شدت حائز اهمیت برای آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور به شمار می‌رود. افراد دخیل در مبادلات نفت ایران گفته‌اند به آنها همه نوع مشوق‌های فریبنده در ازای ارائه اطلاعات درخصوص فروش نفت ایران ارائه شده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/145104/جاسوسان-سیا-در-ایران-جای-خالی-FATF-را-پر-می‌کردند
بستن   چاپ