اخبار محرمانه
سرمقاله جمهوری اسلامی/ عدالت، دست‌یافتنی است
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 16:30:51
آخرین خبر تحلیل
اخبار محرمانه -
سرمقاله جمهوری اسلامی/ عدالت، دست‌یافتنی است
١٣٨
٠


جمهوری اسلامی / « عدالت، دست‌یافتنی است » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
آنچه در روزهای اخیر از رئیس قوه قضائیه درباره مبارزه با فساد از درون خود این قوه شنیده می‌شود، انگشت گذاشتن بر روی ماده اصلی فساد است. به عبارت روشن‌تر، اگر قوه قضائیه سالم باشد کل کشور را می‌تواند از فساد نجات بدهد و اگر خود این قوه دچار فساد باشد، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و حتی زمینه فساد را نیز بیشتر می‌کند.
آقای رئیسی در سخنانی که در همایش حفاظت اطلاعات گفته، بر روی دو نکته اساسی تاکید کرده؛ یکی اینکه فرد ناصالح نباید به پرونده‌ها رسیدگی کند و دیگر اینکه مبارزه با فساد باید از خود قوه قضائیه شروع شود و تا ریشه‌کن شدن ماده فساد باید ادامه یابد.
اینها مطالبی اساسی هستند که البته اجرائی و عملی ساختن آنها آسان نیست ولی شدنی است. همانطور که در سخنان خود آقای رئیسی هم آمده به مجرد اینکه با بعضی مسئولین یا کارکنان و یا قضات دستگاه قضائی برخورد شد، مقاومت‌ها هم شروع و فریاد‌ها بلند شد. وعده رئیس قوه قضائیه در همین سخنان اینست که به این فریاد‌ها اعتنائی نخواهد شد و اقداماتی که برای مبارزه با فساد در درون قوه قضائیه شروع شده ادامه خواهد یافت. این، وعده بسیار خوبی است بشرط آنکه عمل به آن تا آخر ادامه یابد و در میانه راه در مقابل موانع، نیمه‌کاره رها نشود.
از این واقعیت خبر داریم که موانع زیادی بر سر راه مبارزه قوه قضائیه با فساد وجود دارد. این موانع، هم از درون خود قوه است و هم از بیرون. جنس این موانع نیز مخلوطی از سیاسی و اقتصادی، اقتدارگرایانه و حتی بظاهر دین‌مدارانه است. به همین دلیل ادامه راه مبارزه با فساد بسیار دشوار است اما بازهم تاکید می‌کنیم که شدنی است. کافی است برای انجام این کار، اراده‌ای وجود داشته باشد، اراده‌ای که مقهور سیاست، قدرت، ثروت، تبلیغات و فضاسازی‌ها نشود و پاکسازی قوه قضائیه را هدف غیرقابل عقب‌نشینی بداند.
قبل از انتصاب آقای رئیسی به ریاست قوه قضائیه، افراد زیادی با خیرخواهی و دلسوزی درباره وجود فساد در این قوه می‌گفتند و می‌نوشتند ولی یا با بی‌توجهی مواجه می‌شدند و یا حتی با آنها برخورد می‌شد. در چنان فضائی امکان اصلاح وجود نداشت. اینکه در ماه‌های اخیر، ده‌ها نفر از قضات و مسئولین و کارکنان قوه قضائیه اخراج و یا بازداشت شدند و به نظر می‌رسد این روند ادامه خواهد یافت، روشن‌ترین دلیل بر صحت اظهارنظرهایی است که خیرخواهان و دلسوزان می‌کردند ولی گوش شنوائی پیدا نمی‌شد و فضا به‌گونه‌ای ساخته شده بود که امکان ادامه آن دلسوزی‌ها و خیرخواهی‌ها وجود نداشت.
با رئیس محترم قوه قضائیه دو نکته را با قاطعیت در میان می‌گذاریم. اول اینکه اگر قرار باشد به مبارزه با فساد در داخل قوه قضائیه و خارج از آن ادامه بدهید و این کار را به نتیجه برسانید، راهی طولانی و پرسنگلاخ در پیش دارید که فقط با عزمی راسخ به نتیجه خواهید رسید. نکته دوم اینکه برای موفقیت در این مبارزه، روی رسانه‌ها حساب کنید که اگر به آنها میدان داده شود می‌توانند کمک کار خوبی برای شما باشند.
تا قبل از انتصاب شما آقای رئیس قوه قضائیه، تلقی متولیان اصلی قوه این بود که رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی در مقابل این قوه قرار دارند. شاید آنها خود را قوه قضائیه می‌پنداشتند که چنین تصوری داشتند، اما واقعیت اینست که رسانه‌ها قوه قضائیه را جزئی از نظام می‌دانند و مشتاق همراهی با آن برای انجام صحیح وظایف ذاتی که برعهده دارد هستند و در همراهی با این قوه از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد. در خود قوه قضائیه نیز قضات شریفی حضور دارند که از آنها می‌توانید به‌عنوان بازوان توانمندی برای مبارزه با فساد استفاده کنید.
سخن آخر اینکه فرصت مدیریت قوه قضائیه در نظام جمهوری اسلامی، فرصتی است برای اینکه ریاست دستگاه قضا خود را بیازماید که با امکان مهمی که در اختیار دارد آیا می‌تواند عدالت را در کشور برقرار کند؟ ما معتقدیم اگر بخواهید می‌توانید و شما البته جواب این سوال مهم را در پایان فرصتی که حکم انتصاب در اختیارتان قرار داده است می‌توانید بدهید، زمانی که عملکردتان با بهترین زبان به این سوال پاسخ می‌دهد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/145382/سرمقاله-جمهوری-اسلامی--عدالت،-دست‌یافتنی-است
بستن   چاپ