اخبار محرمانه
مقام یمنی که به دیدار رهبر انقلاب رفت، کیست؟
چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 22:27:35
اخبار محرمانه - «محمد عبدالسلام» سخنگو و رئیس هیأت مذاکره‌کننده صنعاء در مذاکرات صلح یمن روز سه‌شنبه در دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، پیام رهبر انصارالله را به ایشان تسلیم کرد.
به گزارش مشرق، دیدار « محمد عبدالسلام » سخنگوی انصارالله یمن با مقام معظم رهبری ، توجه بسیاری از رسانه‌ها را جلب کرد؛ فردی که در سال‌های گذشته بازوی رسانه‌ای و دیپلماتیک انصارالله یمن بوده و علاوه بر سخنگویی، ریاست هیأت صنعاء در مذاکرات صلح یمن را نیز بر عهده دارد.
بیشتر بخوانید:
رمزگشایی از دیدار مهم هیأت «أنصارالله» با رهبر انقلاب
مهم‌ترین دستاورد این دیدار چه بود؟
به گفته منابع خبری یمن، عبدالسلام پیش از انقلاب 2011 همواره زندگی دور از انظاری داشته است؛ تا جایی که برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند که محمد عبدالسلام وجود خارجی ندارد و شخصیت دیگری در پشت پیام‌های صوتی که از سوی او منتشر می‌شود، قرار دارد. حتی برخی روزنامه‌نگاران یمنی در ابتدای حضور او در رسانه‌ها مدعی بودند که عبدالسلام به علت تشابه لحن و گفتار همان «عبدالملک الحوثی» است.
تا جایی که از رسانه‌های یمنی بر می‌آید، «محمد عبدالسلام» (کنیه: ابویاسر) در روستای «القلعه» در شهرستان «رازح» واقع در استان «صعده» به دنیا آمده است. پدر وی «صلاح فلیته» از علمای معروف زیدی و شاعر است.
عبدالسلام در سال2007 میلادی و همزمان با چهارمین جنگ دولت ژنرال علی عبدالله صالح و سعودی‌ها علیه شیعیان در شمال یمن، به عنوان سخنگوی انصارالله در رسانه‌ها ظاهر و پس از آن بارها به دست دولت صالح بازداشت شد اما هر بار با فشار بزرگان اهل صعده آزاد شد.
ادعای ترور
در نوامبر 2009 و چند ماه پس از آزادی از زندان، ژنرال «منصور الترکی» سخنگوی وزارت کشور عربستان مدعی شد که «محمد عبدالسلام» به همراه سه تن دیگر در زادگاه خود در روستای «القلعه» هدف حمله هوایی قرار گرفته و کشته شده‌اند. پس ازآن، بعد از ظهر همان روز «محمد عبدالسلام» در مصاحبه با شبکه المنار این ادعا را رد کرد.
سخنگوی انصارالله یمن ، مسئولیت نمایندگی این جنبش در دیدارها و مذاکرات دیپلماتیک را نیز بر عهد دارد. حضور او به عنوان رئیس هیأت صنعاء در مذاکرات استکهلم سوئد و امضای توافق مرتبط با استان الحدیده، از بارزترین فعالیت‌ها و حضور دیپلماتیک وی محسوب می‌شود.
به نوشته پایگاه خبری المصدر آنلاین، اهمیت «عبدالسلام» برای انصارالله یمن کمتر از تانک و کاتیوشایی که با آن می‌جنگند نیست. او بخوبی توانسته در طول سال‌های قبل و پس از جنگ، منطق انصارالله را مطرح و از آن دفاع کند.
عبدالسلام تا کنون سفرهای مختلفی به کشورهای منطقه از جمله عراق، لبنان و عمان داشته و با شخصیت‌های چون سید حسن نصرالله و آیت‌الله سید علی سیستانی دیدار کرده است. او حتی در ژوئن سال 2016 در چارچوب مذاکرات کویت، وارد عربستان شد و با شخصیت‌های سعودی دیدار کرد. پیش از آن یک بار دیگر نیز او به عربستان سفر کرده بود.
مقاومت تنها راه دفع تجاوز
با وجود تلاش‌های دیپلماتیک فراوان هیأت یمنی به رهبری محمد عبدالسلام برای پایان درگیری‌ها و برقراری صلح اما تأکید بر مقاومت و پاسخ به حملات ائتلاف سعودی همواره جزء نکات اصلی سخنان این مقام یمنی است.
او معتقد است که «یمن با ملت عظیم‌الشأن خود با پایداری، یقین و نگاه نافذ، آینده‌ای درخشان همراه با عزت و تاریخی وزین، رقم می‌زند که این مشخصات، آن را مقابل چالش‌ها و خطرات حفظ می‌کند. اعتماد به خدا و درستی راه ما، چیزی است که در هر دیدار آن را لمس می‌کنیم». این جدیدترین اظهارنظر او در توییترش بعد از دیدار با رهبر انقلاب است.
عبدالسلام در دیدار با رهبر معظم انقلاب بر خلاف دیگر اعضای هیأت یمنی یا بر خلاف دیگر دیدارهای رسمی دیپلماتیک، پوشش رسمی و سنتی اهل یمن را بر تن داشت؛ امری که توجه بسیاری از کاربران در فضای مجازی را به خود معطوف کرد و آن را نشانه توجه به حفظ هویت و همچین رویکرد ایران در تعامل محترمانه با مردم یمن دانستند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/146122/مقام-یمنی-که-به-دیدار-رهبر-انقلاب-رفت،-کیست؟
بستن   چاپ