اخبار محرمانه
رایزنی‌های شورای دموکراتیک سوریه شدت گرفت
چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 22:32:36
اخبار محرمانه - ایسنا / منابع کرد در استان "الحسکه" سوریه اعلام کردند: یک هیئت از شورای سوریه دموکراتیک (مسد) از دو روز پیش وارد دمشق شده و دو هیئت دیگر از این شورا نیز به مسکو و قاهره رفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، منابع کرد در سوریه اعلام کردند، پس از توافق آمریکا و ترکیه برای تاسیس مرکز هماهنگی مشترک به منظور ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه و تاسیس ایست بازرسی در طول مرزهای مشترک میان سوریه و ترکیه؛ سه هیئت از شورای سوریه دموکراتیک به منظور بررسی وضعیت کنونی و آینده منطقه شرق فرات به دمشق، مسکو و قاهره رفته‌اند. این امر همزمان با تلاش‌های وزارت دفاع آمریکا جهت بازآفرینی مجدد گروه تروریستی داعش در قالب قبیله‌ای صورت گرفته است که برخی از عشایر وابسته به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، حامی آن باشند.
منابع مذکور همچنین اعلام کردند: الهام احمد، رئیس هیئت اجرایی شورای سوریه دموکراتیک ریاست هیئت کردها در سفر به دمشق را برعهده دارد. این هیات از دو روز پیش به منظور دیدار با تعدادی از مسئولان دولتی وارد دمشق شده‌ است. هیات دیگری به مسکو رفته است که ریاست این هیات بر عهده عبدالکریم عمر، رئیس هیئت امور خارجی نهاد موسوم به "خودمختاری" کردها در شمال شرق سوریه است. سیهانوک دیبو، عضو شورای ریاستی "مسد" ریاست هیئت اعزامی کردها به اردن را بر عهده دارد و قرار است این هیئت از اردن به قاهره برود. قاهره برای میانجی‌گری میان این گروه‌های کرد با ریاض در مورد برخی از عشایر حامی عربستان در شرق فرات تلاش می‌کند.
منابع اعلام کردند: طرف‌های آمریکایی و ترکیه‌ای به توافقی بر سر ایجاد منطقه امن دست یافته که این توافق به ضرر طرح "خودمختاری کردها" در شمال شرق سوریه است. با اصرار ترکیه برای آنکه عمق منطقه امن 20 تا 30 کیلومتر در داخل اراضی سوریه باشد، طرح خودمختاری در آستانه فروپاشی است و این علی رغم آن است که رهبران کرد امتیازات زیادی را به ترکیه دادند و به موجب آن، با ایجاد منطقه امن به عمق پنج کیلومتر موافقت کردند.
این منابع همچنین اعلام کردند: آنچه که مانع از این می‌شود که واشنگتن با "شریک ترکیه‌ای" خود علیه گروه‌های کرد همسویی کند، این است که کردهای شرق فرات به حضور غیرقانونی آمریکا در سوریه مشروعیت بخشیدند، زیرا کردها یکی از طرف‌ها در سوریه هستند که می‌توان از آنها در چنین مناسبت‌هایی بهره‌جویی کرد. آمریکا بالاخره راه حل مناسبی برای این معضل پیدا کرد که این راه حل عبارت از کودتا علیه کردها و ادامه دادن به طرح‌های مشترک با ترکیه در مناطق شرق فرات است. این طرح‌های مشترک شامل تقسیم نفت، منابع، بستن مسیرهای بین‌المللی با عراق و ایران، جلوه دادن سوریه به عنوان کشوری شکست خورده و تجزیه شده‌ است که آمریکا و ترکیه در آینده آن نقش مهمی دارند.
منابع مذکور همچنین اعلام کردند، با توجه به این که مناطق خودمختار کرد در مجاورت مرزهای شمالی ترکیه قرار دارد، این مناطق این اهداف را محقق نمی‌ساختند. راه حل این معضل با سفر ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان در امور خاورمیانه به همراه مسئولان عالی‌رتبه آمریکایی در اواسط ماه ژوئن گذشته به حسکه و رقه آغاز شد و آنها با برخی از بزرگان و سرشناسان عشایری که ارتباطات مالی و قبیله‌ای با کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان دارند، نشست برگزار کردند و واشنگتن عشایر را جایگزین مناسبی برای پیشبرد طرح خود تلقی کرده و در این حالت، اقداماتش نیز با منافع ترکیه در تعارض قرار نمی‌گیرد. واشنگتن همچنین برای احیای داعش در شرق فرات و انتقال هزاران داعشی از منطقه "باغوز" به مناطق مختلفی از استان‌های رقه، دیرالزور و الحسکه تلاش می‌کند. آمریکا به گروه "اویس قرنی" (از برجسته‌ترین همپیمان داعش در هنگام اشغال منطقه توسط این گروه) توجه دارد که این گروه در حال حاضر برجسته‌ترین شاخه امنیتی نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در رقه شده است. علاوه بر آن، ارتش آمریکا در مناطق اطراف پایگاه "التنف" هزاران داعشی را آموزش داده و آنها را از مناطق مختلفی از دیر الزور، حسکه، حومه دمشق، اطراف یرموک در درعا و تپه‌های الصفا در صحرای سویداء منتقل کرده و اسامی مختلفی همچون "تک‌آوران انقلاب" "شیرهای شرقی" "ارتش جدید سوریه" بر آنها اطلاق کرد.
پیشتر سرگئی رودسکوی، رئیس اداره عملیات وابسته به ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه در اواخر ماه ژوئیه اعلام کرد که مربیان آمریکایی در حال آموزش نیروهای "تک‌آوران انقلاب" در منطقه 55 کیلومتری "التنف" سوریه و تعدادی از گروه‌های مسلح کوچک وابسته به "جیش الکتائب العربیه" (ارتش گردان‌های عربی) هستند.
ترکیه و آمریکا پیشتر به توافقی برای ایجاد مرکز عملیات مشترک در ترکیه دست یافتند. جزئیات کامل این توافق فاش نشده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/146151/رایزنی‌های-شورای-دموکراتیک-سوریه-شدت-گرفت
بستن   چاپ