اخبار محرمانه
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 26 اردیبهشت
شنبه 26 مرداد 1398 - 14:00:24
اخبار محرمانه - امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بگذارید مجموعه‌ عظیمی از نسل انقلاب اسلامی را در کشورمان شاهد باشیم که از لحاظ سطح فهم، مسائل مدیریتی، خدمت‌رسانی، ایجاد عدالت و قیام به قسط، به جایی رسیده باشد که ذهن‌های معمولی بشر به آنجا نرسیده و باید از او الگو بگیرند.(1398/5/10) ***سالروز ولادت با سعادت حضرت امام علی‌النقی الهادی(علیه‌السلام) مبارک باد***
پایگاه بصیرت
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز
درخشش مجدد رویکرد مقاومت!
غروب پنجشنبه (24 مرداد) به وقت ایران، قاضی دیوان عالی جبل‌الطارق با بیان اینکه درخواست آمریکا برای توقیف کشتی به دست دادگاه نرسیده، اعلام کرد مجوز آزادی کشتی گریس‌ـ1 را صادر کرده است. همچنین خبرگزاری هند اعلام کرد، 24 خدمه هندی کشتی گریس‌ـ1 آزاد شده‌اند. هر چند مطابق با آخرین اخبار، نفت‌کش گریس‌ـ1 هم اکنون به «آدریان دریا» تغییر نام داده و پرچم جمهوری اسلامی را بر فراز خود نصب کرده است، اما آمریکایی‌ها به دنبال توقیف این کشتی هستند. در هر حال، این خبر واکنش‌های گوناگون و تحلیل‌های متفاوتی را در سطح جهان در پی داشته است.
در این زمینه روزنامه «گاردین» نوشت: «ایران برای تلافی یک نفت‌کش انگلیسی را در خلیج‌فارس آن هم جلوی چشمان نیروی دریایی سلطنتی توقیف کرد. این حرکت، علی‌رغم ادعاهای بریتانیا درباره اقدام مستقل جبل‌الطارق [در توقیف گریس‌ـ1] باعث شد کشتی‌های تجاری بریتانیایی در منطقه آسیب‌پذیر به ‌نظر برسند.» در پایان این یادداشت با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای توقف آزادی نفت‌کش حامل نفت ایران و مصادره آن، تأکید شده است: «در هر صورت، بریتانیا بیش از پیش در قدرت‌نمایی اقتصادی آمریکا و ایران کشیده شده و اگر گریس‌ـ1 مجدداً توقیف شود، بحران نفت‌کش‌ها به این زودی‌ها پایان نمی‌یابد.»
«عبدالباری عطوان» تحلیل‌گر سرشناس جهان عرب نیز در «رأی‌الیوم» نوشت: «توقیف نفت‌کش ایرانی با تحریک دولت ترامپ و به دلایل تحریک‌آمیز و غیر قانع‌کننده، اشتباه بزرگ دولت انگلیس بود که این اشتباه خود را در ارزیابی نادرست از واکنش ایران نشان داد؛ زیرا لندن فکر می‌کرد مسئولان ایرانی با التماس خواهند آمد و طلب عذر و بخشش خواهند کرد. به نوشته این تحلیلگر عرب، مسئولان انگلیس دو بار اشتباه کردند. یک بار وقتی به دستورات آمریکا تن دادند و نفت‌کش را توقیف کردند و بار دوم وقتی این اشتباه را اصلاح نکردند و تهدید‌های ایران را به اندازه کافی جدی نگرفتند.
اما جدای از این تحلیل‌ها، واقعیت ماندگار و تاریخی این رخداد آن بود که ایران نه تنها نفت‌کش انگلیسی را آزاد نکرد، بلکه هیچ تعهد و ضمانتی نیز برای آزادی آن صادر نکرد و با اتخاذ رویکردهای مبتنی بر مقاومت، انگلیس مجبور به آزادی گریس‌ـ1 شد. به نظر می‌رسد، پس از ساقط کردن پهپاد آمریکایی، این پیروزی تاریخی دیگری است که در کارنامه اقتدار جمهوری اسلامی به ثبت رسیده است.
▼ گزارش روز
جدی و مستمر
«انقلاب اسلامی مطلقاً فساد را نمی‌پذیرد و اجازه نمی‌دهد فساد در هیچ جایی لانه کند؛ چرا که بنای نظام مبتنی بر نپذیرفتن فساد است. صلاح و ضدفساد بودن در ذات انقلاب اسلامی است و ما در هر کجای نظام اقتصادی، اداری، فرهنگی و سیاسی کشور اجازه وجود فساد نمی‌دهیم؛ چون فلسفه دستگاه قضا پاسداری از انقلاب است.» این اظهارات رئیس دستگاه قضا ترجمه‌ای است از آنچه این روزها در برابر دیدگان مردم قرار گرفته است و ما شاهد عزم جدی قوه قضائیه برای برخورد دقیق، موشکافانه، بدون تعارف و مصلحت‌جویی با فساد از سوی این قوه هستیم! در این راستا متهمان به فساد فارغ از وابستگی‌های خانوادگی و جناحی احضار و بازداشت شده و با دقت و وسواس پرونده آنها رسیدگی می‌شود! اما در کنار این جدیت، در این حوزه دو نکته دیگر نیز بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه داشت:
اول؛ استمرار و مداومت مقابله با فساد؛ مبارزه با فساد هر قدر هم که جدی و محکم باشد، اگر به یک بازه زمانی خاص محدود بماند، نمی‌تواند تأثیر مطلوب را بگذارد، موضوعی که خوشبختانه مورد توجه ویژه مسئولان قضایی نیز قرار دارد و آقای رئیسی در این باره اعلام کرده است: «برخورد با فساد مقطعی نخواهد بود؛ بلکه به سان موجی، فساد را با خود خواهد برد و ادامه‌دار و مستمر خواهد بود.»
دوم؛ ملموس بودن نتیجه مبارزه با فساد برای مردم؛ محاکمه شدن متهمان اقتصادی گام بسیار مهمی است که الحمدلله برداشته شده و رضایت افکار عمومی نیز در این مسئله در سطح جامعه کاملاً قابل مشاهده است؛ اما در کنار این موضوع اجرای دقیق احکام صادره و بازماندگی این اقدامات و بازگشت دارایی‌های عمومی به بیت‌المال نیز باید برای مردم ملموس و قابل درک و مشاهده باشد. موضوعی که با ادامه یافتن روند کنونی ان‌شاءالله محقق خواهد شد.
▼ خبر ویژه
بهبود شاخص حفظ سرمایه‌های انسانی کشور
براساس آخرین مطالعه انجام شده در «بنیاد ملی نخبگان» در زمینه آمار مهاجرت قطعی از کشور، 2712 نفر از برگزیدگان المپیادهای دانشجویی و 35313 نفر از رتبه‌های یک تا هزار کنکور سراسری مورد تحلیل قرار گرفتند که میزان خروج قطعی از کشور در رشته ریاضی از حدود 60 درصد برای دانش‌‌آموختگان سال‌های 90 تا 92 به حدود 38 درصد برای دانش‌آموختگان سال‌های 95 تا 97 رسیده است، در رشته علوم ‌تجربی از حدود 10 درصد برای دانش‌آموختگان سال‌های 90 تا 92 به کمتر از 7 درصد برای دانش‌آموختگان سال‌های 95 تا 97 رسیده است و در رشته‌های علوم‌انسانی از حدود 20 درصد برای دانش‌آموختگان سال 92 به کمتر از 8 درصد برای دانش‌آموختگان سال 97 کاهش داشته است. میزان خروج از کشور برای برگزیدگان المپیادهای ریاضی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر، نجوم و زیست‌شناسی با سیر نزولی، از حدود 62 درصد برای دانش‌آموختگان سال‌های 90 تا 92 به حدود 37 درصد برای دانش‌آموختگان سال‌های 95 تا 97 رسیده است. همچنین روند بازگشت متخصصان ایرانی به کشور و همکاری با آنها، با طراحی و اجرای برنامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» از سال 1393 تا کنون منجر به آغاز همکاری با بیش از 4700 نفر از متخصصان و فارغ‌التحصیلان ایرانی خارج از کشور در زمینه‌های مختلف شده است. موضوعی که یکی از هدف‌گذاری‌های مهم در حوزه حفظ سرمایه انسانی و زمینه‌ساز پیشرفت کشور خواهد بود.
▼ اخبار
آل‌سعود منتقدانش را به عنوان تروریست محاکمه می‌کند!
روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی به تلاش‌های حکومت عربستان سعودی برای سرکوب مخالفانش پرداخت و نوشت: حاکمان سعودی با توسل به هر ابزار ممکن در تلاش برای ساکت کردن مخالفان و فعالان در این کشور هستند. در این گزارش به قلم پسر سلمان العوده، از مبلغان مخالف سعودی با عنوان «پدرم خواستار اصلاحات در عربستان شده بود و اکنون با حکم اعدام مواجه است» آمده است: در سپتامبر سال 2017 پدرم در توئیتر خود از دولت عربستان خواست به بن‌بست دیپلماتیک با قطر پایان دهد؛ اما چند ساعت بعد، مقامات امنیتی سعودی او را در خانه دستگیر کردند و اکنون تحت جرم درخواست برای ایجاد سلطنت مشروطه، تحریک نارضایتی عمومی و به استهزا گرفتن دستاورد‌های دولت، در صف اعدام است. وی ادامه داد: با گذشت یک سال از زمان بازداشت، پدرم به خاطر یک توئیت به عنوان تروریست در دادگاهی حاضر شد که از سال 2008 تنها با هدف پیگرد مظنونان تروریستی ایجاد شده بود، اما عملاً به ابزاری برای سرکوب همه مخالفان یا فعالان در داخل این پادشاهی تبدیل شده است!
2ـ قدرت جبهه مقاومت می‌تواند قدس را بازگرداند
«سیدحسن نصرالله» با اشاره به قدرت روزافزون محور مقاومت گفت: «آنچه جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان را متوقف کرد، قدرت حزب‌الله و «معادله طلایی» این حزب [ارتش، مقاومت و مردم] در مقابله با دشمن صهیونیست بود.» دبیر کل حزب‌الله لبنان همچنین با تأکید بر اینکه با قدرت جبهه مقاومت می‌توان قدس و مقدسات اسلامی را بازگرداند و با مقاومت است که امید در دل‌های فلسطینیان زنده می‌شود، هشدار داد: «اگر صهیونیست‌ها جنگی دیگر را راه بیندازند، شاهد پخش مستقیم تصویر نابودی تیپ‌های ارتش خود خواهند بود.» نصرالله در ادامه با اشاره به توطئه‌های آمریکا علیه ملت ایران، افزود: «اگر جنگی علیه ایران اعلام شود، این به معنای اعلام جنگ علیه تمام محور مقاومت است و به ‌منزله منفجر شدن سراسر منطقه خواهد بود، آتشی که برخی می‌خواهند آن را در منطقه مشتعل کنند، شعله‌های آن، نه‌ تنها دستان آنها؛ بلکه چهره و وجود آنها را نیز خواهد سوزاند.»
3ـ اسناد درخواست آمریکا از انگلیس در اختیار ایران است!
«حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: «در چند وقت اخیر آمریکایی‌ها شکست‌های متعددی را از جمهوری اسلامی پذیرا شدند که شکست اول در ارسال پیام ترامپ به رهبر معظم انقلاب از طریق شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن بود. ضمن اینکه شکست دوم هم برای آمریکایی‌ها ساقط شدن پهپاد متجاوز آنها بود؛ از این رو آنها می‌خواستند با توقف کشتی گریس‌‌ـ1 این شکست‌ها را جبران کنند؛ اما تصور نمی‌کردند جمهوری اسلامی به صورت جدی وارد عرصه شود.» وی فاش کرد: «ما اسنادی را در اختیار داریم که آمریکایی‌ها از انگلیسی‌ها مُصِراً خواسته‌اند برای جبران شکست‌های پی در پی در منطقه اقدامی انجام شود و درخواست کرده‌اند که نفت‌کش گریس‌ـ1 را متوقف کنند.»
4ـ ایران یک شریک استراتژیک جامع‌الاطراف برای چین است
روزنامه «گلوبال تایمز» چین در یادداشتی با عنوان «ائتلاف دریایی آمریکا علیه ایران فرومی‌پاشد» طرح واشنگتن برای ایجاد ناوگان دریایی بین‌المللی به منظور حفاظت از نفت‌کش‌ها در آب‌های جنوب ایران را بررسی کرد و نوشت: فقط تعداد کمی از کشورها به «پروپاگاندای واشنگتن» علیه ایران پیوسته‌اند؛ چرا که آمریکا برای ادعاهای ضد ایرانی خود هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای ندارد. این روزنامه در ادامه تمایل برخی از آمریکایی‌ها برای پیوستن چین به ائتلاف دریایی ضد ایران را «خیال خام» توصیف کرد و نوشت: «ایران یک شریک استراتژیک جامع‌الاطراف برای چین است و چین نیز متعهد است صلح و ثبات را در خلیج‌فارس حفظ کند. چنین ائتلافی فقط به منافع ایران ضربه می‌زند و به تبع آن چین نیز آسیب می‌بیند.»
▼ اخبار کوتاه
◄ «عباس عبدی» با انتقاد از فرایند انعقاد برجام گفت: دوستانی که پیشنهاد مذاکره می‌دادند و به آن اصرار داشتند، چرا ضمانت اجرای آن را مورد توجه قرار ندادند؟ اگر قرار بود وارد برجام شویم، باید فرض می‌کردیم چنانچه طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، ما چه باید انجام دهیم تا از ترس عمل ما، طرف مقابل به تعهداتش ملتزم باشد؟ به نظرم بسیاری از افراد درک درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و سیاست واقع‌گرایانه ندارند و روابط بین‌الملل را به گفت‌وگو و صلح‌خواهی تقلیل می‌دهند، در حالی که روابط بین‌الملل در اصل متکی به قدرت است و بس.
◄ رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه‌ «بانک‌ها باید در چارچوب برنامه‌های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی، دستورالعمل‌ها و تصمیمات جدی و قاطعی که در بانک مرکزی اتخاذ و به آنها ابلاغ خواهد شد، با جدیت تمام پیگیری و اجرا نمایند.» هشدار داد: «بانک‌ها توجه کنند که دوره تخطی برخی از آنها از مقررات ابلاغی و برخی نسبت‌ها، به ویژه درصدهای سهامداری، اجرای حاکمیت شرکتی، اعطای برخی وام‌های خاص، خصوصاً به اشخاص و شرکت‌های مرتبط و... به سر آمده است.»
◄ «سیدشریف حسینی» معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت صمت درباره اولویت‌های مهم امسال وزارت صمت گفت: وزارت صمت در سال جاری در هفت محور اساسی فعالیت‌های خود را آغاز کرده و یکی از محورها را به موضوع جایگزینی معادن به جای نفت تخصیص داده است. در گام نخست در بخش معدن جلوگیری از خام‌فروشی در دستور کار قرار گرفته و 23 میلیون تن صادرات خام به 8 میلیون تن رسیده است و اصل را روی فرآوری و ایجاد ارزش‌افزوده قرار دادیم.
◄ مشاور ارشد «باراک اوباما» در امور غرب آسیا، در مصاحبه با وبگاه «بنیاد پلاشرز» درباره سیاست دولت ترامپ در قبال ایران‌ـ که به سیاست «کارزار فشار حداکثری» معروف شده‌ـ گفت: ترامپ سخت در اشتباه است؛ چرا که ایرانی‌ها اهل تسلیم نیستند. «رابرت مالی» افزود: ترامپ با این سیاست به دنبال عقب نشاندن تهران است؛ اما احتمال اینکه ترامپ با این روش به خواست خود برسد، صفر است.
◄ «کریم یاوری» مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار در سه ماه اول سال جاری نسبت به پایان اسفند ماه سال 1397 کاهش یافته و از 1351 بنگاه در اسفند 1397 به 1262 بنگاه رسیده است. وی تأکید کرد: در سه ماهه اول سال جاری با حمایت از حدود 470 بنگاه، حدود 100 هزار فرصت شغلی تثبیت شده است.
◄ «حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران از اوج تأثیرگذاری تحریم‌ها عبور کرده است، اظهار داشت: آثار تحریم‌ها رو به سرازیری بوده و آمریکایی‌ها هیچ حربه دیگری برای تحریم‌های جدید اقتصادی علیه کشورمان ندارند؛ از این رو به تحریم‌های سیاسی متوسل شد‌ه‌اند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/147560/نشریه-اخبار-و-تحلیل‌ها-شنبه-26-اردیبهشت
بستن   چاپ