اخبار محرمانه
دفتر تحليل سياسي مرکز پژوهشي راهبردي آريا بررسي کرد؛
کارگزاران و خانواده، پاشنه آشيل هاشمي
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 11:35:17 PM
خبرگزاري آريا

 دفتر تحليل سياسي مرکز پژوهشي راهبردي آريا در تحليلي به بررسي شرايط سياسي پيرامون آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني در آستانه انتخابات رياست جمهوري پرداخته است.
آريا، چکيده اين تحليل را منتشر مي کند:
آيا هاشمي نقاط­ضعف خود را در اين دوره پوشش داده است؟
ارزيابي پايگاه اجتماعي و سبد رأي هاشمي رفسنجاني حاکي از آن است که ورود هاشمي با اتکاء به سبد رأي اصلاح­طلبان عملاً او را به پيروزي نخواهد رساند، زيرا حداکثر رأيي که هاشمي در اين صورت جذب خواهدکرد، رأي مير حسين موسوي در سال 88 خواهد بود که اولاً در مورد انتقال آراي همه سبزها به هاشمي ترديد وجود دارد.
دوم اين­که، اگر هم چنين شود اين ميزان رأي براي پيروزي او کافي نخواهد بود. به همين دليل، به­نظر مي­رسد هاشمي براي پيروزي چاره­اي جز حرکت به سوي اصولگرايان به­ويژه اصولگرايان سنتي ندارد، زيرا جذب آراء اصولگرايان معتدل دو خاصيت براي او خواهد داشت.
1. افزايش آراء تا سرحد پيروزي
2. جلوگيري از تبديل­شدن اصولگرايان به جبهه واحد عليه خود
امّا هاشمي براي نيل به اين هدف بايد نکاتي را در نظر بگيرد.
1. حساسيت شديد اصولگرايان و بلکه جامعه به «خانواده هاشمي­»که وي هميشه به­طور عاطفي در برابر افکار عمومي از آنها دفاع مي­کند.
هاشمي مي­داند قدرت افکار عمومي تا آن حدي است که اگر به دفاع از فرزندان خود بپردازد عملاً فضاي مناسبي را براي رقبا جهت القاء تصوير «عدم تغيير هاشمي» و «سوارشدن خانواده هاشمي بر دوش ملت در صورت رأي به هاشمي» و «بازگشت فساد و رانت­خواري» پديدآورند، بنابراين حضور فرزندان هاشمي در رسانه­ها و خودنمايي آنها عملاً بزرگترين خدمت به رقباي هاشمي خواهد بود.
2. حساسيت اصولگرايان نسبت به حزب کارگزاران که از نظر آنها نماد «شکاف طبقاتي ميان مديران و توده مردم»، «سوء­استفاده از موقعيت کاري» و «سياست بازي و بي­اصولي در رفتار سياسي» مي­باشد.
در اين ميان مهم نيست هاشمي چگونه مي­انديشد، آنچه که مهم است برداشت توده­هاي مردم است که با اين برداشت اصولگرايان تا حد زيادي همسو هستند. ظهور و حضور اين طيف اطراف هاشمي يا در ستاد او نشانه­هايي را به اصولگرايان خواهد داد که حاکي از خطر بازگشت «طبقه جديد فرصت­طلب» به قدرت است.
3. خطر بازگشت «اصلاح­طلبان تند رو» هرچند ممکن است اصلاح­طلبان به نحو عام از حضور و حتي پيروزي هاشمي بهره برند ولي صحنه­گرداني آنها در انتخابات و ستادهاي هاشمي همان سرنوشتي را براي هاشمي رقم خواهد زد که براي ميرحسين موسوي رقم زد. اصولگرايان در صورت احساس بازگشت اصلاح­طلبان تند رو فقط از هاشمي کناره نخواهند گرفت، بلکه با تمام قوا در برابر او خواهند ايستاد.
پس اگر هاشمي بخواهد اين بار طعم شکست را نچشد، حتماً بايد از دادن علامت­هاي خطرناک چون حضور خانواده، کارگزاران و اصلاح­طلبان تندرو در ستاد و اطراف خود جلوگيري نمايد.
بنابراين، شايد براساس همين­برداشت است که انتساب بعضي از کارگزاران در ستاد او سريعاً تکذيب شد و يا بيانيه تبليغاتي شماره 2 هاشمي رنگ و بوي مذهبي، قانون­گرايانه و اصولگرايانه­تري داشت و نشانه­هايي از تلاش براي اثبات حرکت در مسير منويات رهبري را هويدا مي­کرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/148/کارگزاران-و-خانواده،-پاشنه-آشيل-هاشمي
بستن   چاپ