اخبار محرمانه
سودان در آستانه تحولی جدید
يکشنبه 27 مرداد 1398 - 10:54:39
اخبار محرمانه - ایرنا / سودانی ها امروز (شنبه) امضای نهایی سندهای دوره انتقالی قدرت را با حضور مقامات داخلی و خارجی و نمایندگانی از سازمان های بین المللی جشن می گیرند.
به گزارش خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، قرار است رهبران شورای نظامی انتقالی و رهبران جنبش اعتراضی سند اعلام قانون اساسی را امضا کنند و بزرگ ترین خواسته معترضان یعنی تشکیل یک دولت مردمی انتقالی محقق شود. بسیاری از مقامات کشورهای خارجی برای شرکت در جشن امضای توافق و ورود سودان به مرحله ای جدید به خارطوم سفر کرده اند.
در همین راستا " مولود چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه دیشب (جمعه) وارد خارطوم شد. "ادریس دبی" رییس جمهور چاد، "ابی احمد" نخست وزیر اتیوپی، "سام کوتیسا" وزیر خارجه اوگاندا، "محمود علی یوسف" وزیرخارجه جیبوتی، "تارتت اونانقا" معاون دبیرکل سازمان ملل در شاخ آفریقا و "خلیفه الحارثی" نماینده سلطان نشین عمان نیز از جمله مقامات شرکت کننده در این مراسم هستند.
روزنامه سعودی الشرق الاوسط نیز در خبری به نقل از یک مقام مسؤول در وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که ریاض نیز در این مراسم شرکت خواهد کرد.
خبرگزاری "فرانس 24" نیز با پوشش این خبر نوشت: توافق بر سر سند قانون اساسی در چهارم آگوست به هشت ماه آشفتگی در سودان که از اعتراضات گسترده به "عمر البشیر" رییس جمهور مخلوع کلید خورد، پایان داد و مردم این اتفاق را یک پیروزی برای انقلاب خود و نظامیان آن را برای دور نگه داشتن کشور از جنگ داخلی مؤثر می دانند.
قرار است فردا یکشنبه نیز اعضای دولت جدید انتقالی که اکثریت آن را غیر نظامیان تشکیل می دهند، اعلام شود.
در همین راستا ائتلاف آزادی و تغییر روز پنجشنبه اعلام کرد که بر سر انتخاب "عبدالله حمدوک" نماینده سابق در سازمان ملل برای پست نخست وزیری به توافق رسیده اند و پیش بینی می شود که حمدوک اقتصاددان تلاش های خود را در زمینه اصلاح اقتصاد سودان متمرکز کند.
قرار است در این دوره سه ساله شورایی 11 نفره که اکثریت آن را غیرنظامیان تشکیل می دهند، اداره امور را در دست گیرند و طبق این توافق شورای نظامی وزیر دفاع و وزیر کشور را تعیین خواهد کرد.
از سوی دیگر بسیاری از سودانی ها شک دارند که دولت انتقالی بتواند قدرت ها نظامی را در این دوره سه ساله مهار کند.
قرار است در این دوره سه ساله شورایی 11 نفره که اکثریت آن را غیرنظامیان تشکیل می دهند، اداره امور را در دست گیرند و طبق این توافق شورای نظامی وزیر دفاع و وزیر کشور را تعیین خواهد کرد.
اعتراض‌های مردمی سودان از 19 دسامبر 2018 (28 آذر 97) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد اما این اعتراض‌ها به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند.
دولت البشیر سرانجام 22 فروردین ماه با دخالت ارتش این کشور سرنگون و پس از آن، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت.
عفو بین الملل خوستار تحویل البشیر به دادگاه لاهه شد
به گزارش روزنامه "سودان تریبیون"، سازمان عفو بین الملل در آستانه شروع به کار دولت انتقالی جدید خواستار تحویل فوری "عمر البشیر" رییس جمهور مخلوع به دادگاه کیفری بین المللی (لاهه) شد.
عمر البشیر علاوه بر اتهام هایی که در داخل سودان با آن روبرو است تحت پیگرد دادگاه جنایی بین المللی به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در منطقه دارفو است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/148353/سودان-در-آستانه-تحولی-جدید
بستن   چاپ