اخبار محرمانه
وضعیت منصورهادی در صحنه سیاسی یمن
يکشنبه 27 مرداد 1398 - 17:26:56
اخبار محرمانه - ایرنا / پایگاه خبری عربی 21 نوشت: سکوت عبدربه منصورهادی ریس جمهوری مستعفی و فراری یمن در قبال کودتای عناصرجدایی طلب شورای انتقالی جنوب علیه دولت وی نشان داد که وی هیچ جایگاهی در صحنه سیاسی این کشور ندارد.
به گزارش این پایگاه خبری، تسلط عناصر جدایی طلب شورای انتقالی جنوب بر استان عدن واکنش همه طرف های یمنی را به دنبال داشت و حتی سعودی ها در برابر کودتا علیه دولت مستعفی مورد حمایت خود واکنش نشان دادند اما در این میان عبدربه منصورهادی ریس جمهوری مستعفی و فراری یمن در برابر کودتای عناصر وابسته به امارات علیه دولت خود سکوت عجیبی اختیار کرده است. این سکوت حتی وزیر کشور دولت مستعفی را برآشفته کرد. او در یک ویدیو کوتاه از نهاد ریاست جمهوری در یمن انتقاد کرد و سکوت منصورهادی در قبال حوادث عدن را محکوم به شکست دانست.
به گفته "خالد عقلان" تحلیلگر و کارشناس مسائل یمن، عربستان سعودی و امارات، منصورهادی را عمدا برای پست ریاست جمهوری انتخاب کردند زیرا او شخصی ضعیف و ناتوان است و ریاض به راحتی می تواند دستورات خود را به وی دیکته کند.
به گفته این کارشناس، سکوت منصورهادی در قبال حوادث عدن و کودتا علیه دولت خود می تواند ناشی از دو امر باشد نخست آنکه وی به تقسیم یمن راضی است که این مساله خود خیانت است دوم اینکه وی تحت فشار عربستان سکوت اختیار کرده است که این مساله هم ناتوانی و ناکارآمدی وی را ثابت می کند.
وی افزود: منصور هادی به علت فشارهای عربستان سعودی از سرنوشت مجهول خود می ترسد و نگران زندگی خود در آینده است.
"عبدالسلام محمد" رییس مرکز تحقیقات سیاسی ابعاد گفت:منصورهادی از سوی عربستان ملزم شده است که هیچ واکنشی در قبال کودتای شورای انتقالی جنوب عدن نشان ندهد زیرا این مساله می تواند در نهایت به ضرر عربستان سعودی منجر شود.
وی افزود: دولت مستعفی یمن با سکوت خود منتظر واکنشی از سوی ریاض است اما تاکنون هیچ واکنش مناسبی از سوی سعودی ها اتخاذ نشده و همین مساله جدایی طلبان را به سوی دستاوردهای بیشتری هدایت کرده است.
به گفته محمد، ریاض در مخمصه ای گرفتار شده است که رهایی از آن بسیار سخت است، از سویی یا باید با امارات و عناصر جدایی طلب مورد حمایت آن به طور مستقیم روبه رو شود و یا باید امارت و شورای انتقالی را در جنوب یمن رها کند که در پایان به جدایی جنوب منتهی می شود و هردو مساله به ضرر راهبرد عربستان در یمن است.
این تحلیلگر افزود: از طرفی همچنین ریاض بر بقای منصورهادی در قدرت تاکید دارد زیرا گمان می کند می تواند با استفاده از ابزار دولت مستعفی منصور هادی در برابر انصارالله یمن فرصتی برای عرض اندام داشته باشد.
عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. بر اثر این تجاوز تاکنون بیش از یکصد هزار یمنی به شهادت رسیده اند.
هفتم تیرماه 98 منابع خبری اعلام کردند که امارات تصمیم گرفته است بخش بزرگی از نظامیان خود را از یمن خارج کند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/148665/وضعیت-منصورهادی-در-صحنه-سیاسی-یمن
بستن   چاپ