اخبار محرمانه
سه نما از پیروزی ها و اقتدار انصارالله یمن
يکشنبه 27 مرداد 1398 - 20:38:39
اخبار محرمانه - انصارالله یمن اکنون خود را به عنوان یک جنبش قدرتمند منطقه ای تثبیت کرده است. دیدار هیئت انصارالله با رهبر معظم انقلاب و همچنین دیدار این هیئت با سفرای اروپایی و تعیین سفیر دولت نجات ملی یمن در ایران به عنوان موفقیت های سیاسی انصارالله به شمار می رود. اما انجام بزرگترین حمله پهپادی به جنوب شرق عربستان را می توان اوج باردارندگی انصارالله دانست.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری
انصارالله یمن پس از 52 ماه نبرد با متجاوزان سعودی و اماراتی اکنون به جایگاهی رسیده که به درستی می توان آن را تثبیت اقتدار داخلی و منطقه ای دانست. این اقتدار از جبهه های مختلف قابل بررسی است. در اینجا به سه نما از این اقتدار خواهیم پرداخت.
دیدار هیئت انصارالله با رهبر معظم انقلاب
در رویدادی مهم محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن و هیئت همراه به تهران سفر کرده و در جریان این سفر با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کردند. در این ملاقات نامه سیدعبدالملک بدرالدین رهبر جنبش انصارالله تقدیم رهبر انقلاب شد. رهبر معظم انقلاب در این دیدار بشارت پیروزی به انقلابیون یمن دادند. این دیدار از آنجا بسیار مهم و حائز اهمیت است که مقامات انصارالله در 52 ماه گذشته به ندرت موفق به خارج شدن از یمن می شدند. اما در سایه پیروزی های اخیر انصارالله به نظر می رسد که به تدریج متجاوزان از نبرد با انصارالله به سمت دیگر نقشه ها برای یمن مانند تجزیه پیش می روند. در این راستا عربستان و امارات با هماهنگی هم در جنوب یمکن به دنبال اجرای نقشه تجزیه این کشور هستند. نکته مهم هم در این دیدار این است که شیعیان زیدی یمن در اعتقادات خود بر این باورند امام کسی است که ضمن داشتن شروط امامت از لحاظ علمی و اجتهاد، دعوت به خود قیام به سیف کند؛ یعنی برای تشکیل حکومت اسلامی اقدام به مبارزه مسلحانه کند. محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن در این دیدار خطاب به رهبر انقلاب گفت: ما ولایت شما را امتداد خط پیامبر اسلام (ص) و ولایت امیرالمومنین (ع) می دانیم و مواضع حیدری و علوی شما در حمایت از مردم مظلوم یمن را ادامه خط امام خمینی (ره) و مایه برکت و بسیار روحیه بخش می دانیم. این سخنان بار دیگر اثبات کرد که اتحاد میان محور مقاومت و ایران و یمن چیزی فراتر از اتحادهای سیاسی و منطقه ای می‌باشد. در واقع دیدار هیئت انصارالله با رهبر معظم انقلاب به معنای یک پیروزی سیاسی و منطقه ای به شمار می رود. چرا که رهبر معظم انقلاب قطعا با علم به پیروزی انقلابیون یمن بشارت پیروزی را در این دیدار داده اند.
انقلاب پهپادی انصارالله
انصارالله یمن دیروز موفق شد تا بزرگترین عملیات پهپادی را در تاریخ یمن و در 52 ماه گذشته علیه عربستان انجام دهد. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که با 10 فروند پهپاد تهاجمی، تأسیسات نفتی آرامکو را در نزدیکی مرز امارات هدف قرار داده و این عملیات در چارچوپ عملیات «بازدارنده شماره یک» است. به گفته وی در این عملیات حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» از شرکت‌های وابسته به آرامکو در شرق عربستان و در نزدیکی مرز امارات (10 کیلومتری مرز امارت ابوظبی) هدف قرار گرفته است. ارتش یمن همچنین از شرکت‌های خارجی خواست که از اهداف مهم در عربستان خارج شوند و از آن دوری کنند. او گفت که حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» بزرگترین ذخایر استراتژیک عربستان را در خود جای داده است. میدان نفتی الشیبه در سال 1998 کشف شد. میزان ذخیره نفت خام این میدان بالغ بر 14 میلیارد بشکه برآورد می‌شود. ظرفیت تولید میدان نفتی الشیبه به طور میانگین معادل یک میلیون بشکه در روز اعلام شده است. این عملیات موفق پیام های مهمی به دنبال داشته است. یکی از مهم ترین پیام های حمله پهپادی انصارالله به جنوب شرق عربستان اتمام حجت با آل سعود بود. انصارالله با انجام بزرگترین عملیات پهپادی در تاریخ یمن به عربستان این پیام را مخابره کرد که در صورت تداوم تجاوز و تلاش ها برای تجزیه یمن،حملات بعدی قطعا سخت تر خواهد بود. علاوه بر این عملیات هشداری به امارت نیز بود که اخیرا سعی دارد با همکاری عربستان، جنوب یمن را تجزیه کند. در این راستا سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن، با اشاره به عملیات یگان پهپادی ارتش یمن و انصارالله علیه میدان نفتی «الشیبه»، آن را بزرگترین عملیات یمنی‌ها از ابتدای جنگ ائتلاف سعودی دانست و خاطرنشان کرد، عملیات پهپادی یمن درس مشترک و هشداری مهم به امارات است. سرتیپ عزیز راشد، دستیار سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله نیز در گفتگو با شبکه خبری المیادین هشدار داد: پیام حمله به پالایشگاه الشیبه، دربردارنده این تهدید برای امارات است که حمله بعدی علیه این کشور خواهد بود. وی افزود: این عملیات پیامی برای عربستان و امارات به ویژه پس از حوادث جنوب یمن داشت. این بدان معناست که تهدیدات نیروهای مقاومت یمن مبنی بر اینکه هدفِ حمله بعدی، امارات است، واقعیت داشته و یک بلوف سیاسی محسوب نمی شود.
پیروزی دیپلماتیک انقلابیون یمن
اما در کنار این پیروزی مهم نظامی، انصارالله یمن به پیروزی مهمی در عرصه سیاسی نیز دست یافته است. کشورهای غربی به دلیل حمایت از عربستان و امارات در سال های گذشته به صورت مکرر انصارالله یمن را یک گروه شورشی و نامشروع دانسته و به ندرت حاضر به گفتگو با این جنبش می شدند. اما اکنون و پس از موفقیت های میدانی و پیروزی در میدان نبرد مجبور به اعتراف به مشروعیت و حقانیت انصارالله شده و حاضر به گفتگو با این جنبش شده اند. همزمان با پیچیده‌تر شدن تحولات یمن، وزارت خارجه ایران روز شنبه 26 مرداد میزبان نشستی با حضور علی اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر خارجه در امور سیاسی، محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله و سفرای چهار کشور اروپایی انگلستان، آلمان، فرانسه و ایتالیا بود. به گفته منابع خبری محور این مذاکرات در‌خصوص حل و فصل سیاسی بحران یمن، توقف جنگ و نیز راهکاری برای نجات غیرنظامیان یمنی بود. این نشست در‌واقع ششمین دور مذاکرات میان ایران و اروپا بر سر یمن به حساب می‌آید. پیروزی دیگر انصارالله نیز نزدیک شدن این جنبش به تکمیل دولت قانونی و مشروع در صنعا است. در تحولی مهم، دولت نجات ملی یمن «ابراهیم محمد محمد الدیلمی» را به عنوان سفیر فوق العاده یمن در ایران تعیین کرد. علاوه بر این سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن نیز تعیین شده و به‌زودی به عنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در صنعا، کار خود را آغاز خواهد کرد. در واقع همزمانی این عملیات بزرگ نظامی با این عملیات بزرگ دیپلماتیک که بیانگر رسمیت یافتن دولت قانونی یمن یکپارچه به پایتختی صنعا و شناسایی رسمی آن توسط ایران به‌عنوان مهم‌ترین قدرت منطقه‌ای، پیام مهمی را به طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ارسال می‌کند که نشان‌دهنده آغاز گام دوم انقلاب مردم یمن با اعلام دولت رسمی و فراگیر این کشور است. رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته در دیدار سخنگوی جنبش انصارالله یمن خاطرنشان کرده بودند: «مردم یمن با تمدن عمیق و تاریخی خود و با روحیه مجاهدت و ایستادگی که در این پنج سال از خود نشان داده‌اند، آینده خوبی را در پیش دارند و به لطف خداوند، دولتی قوی را تشکیل خواهند داد و در چارچوب آن دولت، به پیشرفت خواهند رسید.»
نتیجه
در کل انصارالله یمن اکنون خود را به عنوان یک جنبش قدرتمند منطقه ای تثبیت کرده است. دیدار هیئت انصارالله با رهبر معظم انقلاب و همچنین دیدار این هیئت با سفرای اروپایی و تعیین سفیر دولت نجات ملی یمن در ایران به عنوان موفقیت های سیاسی انصارالله به شمار می رود. اما انجام بزرگترین حمله پهپادی به جنوب شرق عربستان را می توان اوج باردارندگی انصارالله دانست. در واقع پیام مهم یمن این است که پهپادهایی که توانسته به میدان الشیبه برسد، قادرست میادین دیگر همچون میدان نفتی بزرگ «الغوار» عربستان که روزانه حدود پنج میلیون بشکه نفت (نیمی از تولیدات مجموعه‌های نفتی عربستان) تولید می‌کند، هدف قرار دهد. علاوه بر این پیام دیگر هشدار آشکار به امارات مبنی بر اینکه دو شهر ابوظبی و دبی و فرودگاه‌های آن به راحتی قابل دسترسی است و اگر امارات از تصمیم خود برای خروج نیروهایش از یمن منصرف شود و هواپیماهای آن در بمباران شهرهای یمن مشارکت داشته باشند، این دو شهر مهم امارات را هدف قرار خواهد داد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/148766/سه-نما-از-پیروزی-ها-و-اقتدار-انصارالله-یمن
بستن   چاپ