اخبار محرمانه
دولت آمریکا مدعی پیشرفت در مذاکرات با طالبان شد
دوشنبه 28 مرداد 1398 - 12:34:07
اخبار محرمانه - ایرنا / «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرد مذاکراتی که دولتش با طالبان و دولت افغانستان داشته پیشرفت خوبی داشته است.
به گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز، ترامپ یکشنبه شب گفت قصد دارد نیروهایش را ازافغانستان خارج کند اما عملیات مهم گردآوری اطلاعات در این کشور به قوت خود باقی خواهد ماند تا مانع تبدیل شدن دوباره افغانستان به «آزمایشگاه تروریست ها» شود.
این اظهارات ترامپ در حالی مطرح شده که اقدامات آمریکا در افغانستان این کشور را به پناهگاه امن تروریست ها تبدیل کرده است.
آمریکا در سال 2001، پس از حادثه 11 سپتامبر، به ادعای مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد. تنها چند ماه بعد «جورج بوش» پسر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که ماموریت این کشور در افغانستان با موفقیت پایان یافته است، اما با گذشت بیش از 17 سال، ناامنی در افغانستان بیشتر شده است که کارشناسان دلیل آن را حضور نظامی آمریکا در این کشور می دانند.
ترامپ بعد از شرکت در جلسه ای با موضوع طرح صلح آمریکا- افغانستان خطاب به خبرنگاران در نیوجرسی گفت: ما مذاکرات بسیار خوبی با طالبان ودولت افغانستان داشتیم و درباره این موضوع تصمیم گیری خواهیم کرد که آیا باید حضور بیشتری در افغانستان داشته باشیم یا نه.
ترامپ گفت: مذاکرات خوب پیش می رود اما در عین حال تاکید کرد که به کسی اعتماد ندارد و اوضاع افغانستان را هولناک توصیف کرد.
واشنگتن تایمز نوشت: انتظارمی رود که مذاکرات صلح افغانستان به کاهش نیروهای آمریکایی در این کشور از حدود 15 هزار نفر به تقریبا 8 هزار نفر منجر شود.
شبکه خبری سی ان ان در گزارشی درهمین زمینه نوشت: مذاکرات، شامل آتش بس خواهد بود اما انتظار نمی رود که تعهدی را در طالبان برای خودداری از حمله به مردم و نظامیان افغان ایجاد کند.
از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن پست امروز (دوشنبه) گزارش داد با نزدیک شدن به اعلام توافق نهایی میان آمریکا و طالبان، مردم افغانستان نگران کارشکنی و دور زدن آنان توسط آمریکا در این دور از مذاکرات هستند.
این روزنامه آمریکایی با اشاره به انتظار مردم افغانستان برای روشن شدن نتایج مذاکرات و این که آیا این مذاکرات سرانجام منجر به صلحی پایدار خواهد شد و یا آنها را به عقب و درگیری دوباره با طالبان سوق خواهد داد، نوشت نگرانی مردم افغانستان روز شنبه با انتشار اخباری مبنی بر ارائه توافق صلح از سوی «زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به ترامپ بیشتر شد.
واشنگتن پست با استناد بر گزارش ارائه شده از سوی خلیل زاد نوشت بر اساس توافق انجام شده آمریکا هزاران نیروی نظامی خود را از افغانستان خارج می کند اما طالبان تاکنون تعهدی در قبال آتش بس نداشته و با آغاز مذاکرات سیاسی با مقام های افغان موافقت نکرده است.
آمریکا و طالبان در دور هشتم مذاکرات در دوحه قطر در 12 اوت(21 مرداد) در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تضمین مبارزه با تروریسم، آتش بس و مذاکرات بین افغان به توافق رسیدند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/149192/دولت-آمریکا-مدعی-پیشرفت-در-مذاکرات-با-طالبان-شد
بستن   چاپ