اخبار محرمانه
گره تعطیلی روز سرگردان
پنجشنبه 31 مرداد 1398 - 1:57:23 PM
اخبار محرمانه -

دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تعیین تکلیف روز سرگردان هفته (روز پنجشنبه) با گره مواجه شد. طرح برخی نمایندگان برای تعطیلی این روز در کمیسیون اصلی رد اما در کمیسیون فرعی تایید شد. کارشناسان طرح پیشنهادی را دارای سه اشکال می‌دانند. مهم‌ترین اشکال آن، غفلت از «گنجاندن تعطیلی پنج‌شنبه در تقویم رسمی» است. با این حال احتمال مطرح شدن آن در صحن وجود دارد. کارشناسان، طرح را فرصت می‌دانند و معتقدند باید با تکمیل طرح، گره تعطیلات آخر هفته دو‌ روزه باز شود.
تبدیل تعطیلی جمعه‌ به «آخر هفته دو روزه»، بعد از مواجهه با یک گره بزرگ ناشی از محتوای گنگ طرح مجلس برای «پنج‌شنبه»‌ها، اکنون در پی دیدگاه‌های متضاد کمیسیون‌ها نسبت به طرح، گره مضاعف خورد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، طرح مجلس برای دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته که اوایل امسال تدوین و بررسی آن توسط نمایندگان آغاز شد،با سه اشکال اساسی در محتوا مواجه بود. این طرح تحت عنوان «تسری تعطیلی پنج‌شنبه‌های تهران به کلیه مراکز اداری،‌ آموزشی و قضایی مستقر در استان‌ها و شهرستان‌ها» تعریف شده است؛ درحالی‌که طبق نظر صریح مرکز پژوهش‌های مجلس و بررسی کارشناسان، پنج‌شنبه‌ها در تهران یک روز «بلاتکلیف» و در بهترین حالت، «شبه‌تعطیل» به حساب می‌آید چون بخشی از دستگاه‌ها و مراکز دولتی تعطیل و بخشی دیگر فعال هستند و از آن مهم‌تر، عمده کسب‌و‌کارهای بخش خصوصی و حتی بخشی از مراکز آموزشی همچون دانشگاه‌ها در روزهای پنج‌شنبه عین سایر روزهای کاری، فعالیت می‌کنند و به اصطلاح باز هستند. به این ترتیب، از نگاه قانون، «پنج‌شنبه»‌ها در تهران چون که در تقویم رسمی کشور به‌عنوان روز تعطیل قید نشده است، حالت مشابه جمعه ندارد، بلکه در بعضی دستگاه‌های مشمول قانون خدمات کشوری، این روز صرفا تحت‌تاثیر انتقال ساعت کاری آن به سایر روزهای هفته،‌ برای کارمندان آن دستگاه‌ها، تعطیل محسوب می‌شود.
«بلاتکلیفی» پنج‌شنبه در پایتخت، به چشم نمایندگان نویسنده طرح «تسری حالت روز پنج شنبه استان‌ها و شهرستان‌ها» نیامده است و این بزرگ‌ترین اشکال طرح به حساب می‌آید. اشکال دوم و سوم، «گزینش» مراکز شغلی و مناطق جمعیتی در طرح، به جای تصمیم سراسری برای همه فعالیت‌های شغلی و همه مناطق کشور است. در طرح مجلس، مشمولان فقط شامل مراکز اداری، آموزشی و قضایی معرفی شده است که این واژه‌های مبهم، معلوم نیست کدام فعالیت‌های دولتی، عمومی، و نیمه‌دولتی را شامل می‌شود. از طرفی، اشاره به استان‌ و شهرستان در طرح به معنای لحاظ نشدن ادارات شهرها، بخش‌ها و سایر تقسیمات کشوری در دامنه شمول طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها است. طرح «تسری تعطیلی پنج‌شنبه‌های تهران به مراکز اداری،‌آموزشی و قضایی استان‌ها و شهرستان‌ها» هفته گذشته ابتدا در کمیسیون اصلی بررسی‌کننده طرح -کمیسیون اجتماعی - رد شد، اما دو روز بعد در یکی از کمیسیون‌های فرعی - کمیسیون آموزش و تحقیقات - مورد تصویب قرار گرفت.
برخی رسانه‌ها طی روزهای اخیر، تصویب این طرح در کمیسیون فرعی را بدون لحاظ ماجرای رد آن در کمیسیون اصلی، به شکلی مخابره کردند که «تصویب نهایی تعطیلی پنج‌شنبه» در متن خبر القا می‌شد. اما آنچه در واقعیت، بر سر طرح مجلس گذشته است، «دو تصمیم متضاد در کمیسیون اصلی و فرعی» درباره «تعطیلی گزینشی پنج‌شنبه‌ها» است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره سرنوشت این طرح در مجلس طی روزهای آینده نشان می‌دهد: مطابق تجربه‌ای که از برخوردهای متضاد کمیسیون‌های اصلی و فرعی نسبت به یک طرح در مجلس وجود دارد، به احتمال زیاد، کمیسیون اجتماعی مجلس به‌عنوان کمیسیون اصلی مطالعه‌کننده طرح «تسری تعطیلی پنج‌شنبه‌های تهران به استان‌ها و شهرستان‌ها»، در روزهای آینده گزارش دفاعیه خود را درباره رد این طرح در صحن مجلس قرائت خواهد کرد و بعد از آن، درباره مطرح شدن کلیات طرح در مجلس یا مطرح نشدن آن تصمیم‌گیری خواهد شد.
به این ترتیب، طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نه به تصویب نهایی رسیده و نه پرونده آن به طور کامل در مجلس بسته شده است. اما با توجه به رد آن در کمیسیون اصلی، احتمال مخالفت نهایی با آن‌ زیاد است. در این میان فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌و‌کارهای تولیدی معتقدند: به‌دلیل اثرگذاری مثبت آخرهفته دو روزه بر تقویت انگیزه و روحیه شاغلان، بهره‌وری نیروی کار در 5 روز کاری هفته، از این طریق افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین لازم است تقویم رسمی کشور همچون غالب کشورهای جهان، از حالت یک روز تعطیلی آخر هفته به دو روز تعطیلی آخر هفته تغییر کند و تعطیلات تنظیم شود. در این میان، کارشناسان توصیه می‌کنند نمایندگان مجلس از فرصت به‌وجود آمده ناشی از ارائه یک طرح - هر چند گنگ و مشکل‌دار- بهره‌برداری کنند و با اصلاح اساسی آن، مسیر دستیابی ایران به تعطیلات متعارف و مناسب آخر هفته را کوتاه کنند. نیاز به آخر هفته دو روزه، در این مقطع که مشکلات اقتصادی، روحیه نشاط در جامعه را تخریب کرده، بیش از هر زمان دیگر برای شارژ روانی نیروی کار به حساب می‌آید.
با درج تعطیلی رسمی برای روزهای پنج‌شنبه در تقویم‌ رسمی کشور همچون اکثر کشورها، تعطیلات آخر هفته در کشور به دو روز تبدیل می‌شود. در این میان، بخش خصوصی اختیار دارد نسبت به انطباق‌سازی کسب‌و‌کار خود با ایام تعطیل هفته، تصمیم‌گیری و به طرق مختلف از جمله «اعلام تعطیلی روز پنج‌شنبه در محیط کار تحت مدیریت خود» یا «شیفت‌بندی» اقدام کند. هرچند تجربه نشان داده، هنگام اعلام تعطیلی سراسری، معمولا صاحبان غالب کسب‌و‌کارها نیز به تبعیت از چنین تصمیماتی کار را تعطیل می‌کنند. با این حال، درج «تعطیلی» پنج‌شنبه در تقویم، هماهنگی‌ها را بیشتر می‌کند؛ ضمن آنکه صحبت با فعالان اقتصادی نشان می‌دهد برخی از آنها برای تقویت روحیه کار پرسنل، به پیشواز تعطیلی پنج‌شنبه رفته‌اند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/149658/گره-تعطیلی-روز-سرگردان
بستن   چاپ