اخبار محرمانه
حرف روز/ دولت و اولویت فرهنگ
چهارشنبه 6 شهريور 1398 - 11:06:39
اخبار محرمانه - هفته دولت فرا رسیده و فرصت برای نقد و بررسی عملکرد دولت و مرور انتظارات و مطالبات از دستگاه اجرایی کشور فراهم شده است؛ انتظاراتی که بخشی از آن از حقوق ملت بوده و مسئولان باید در قبال آن پاسخگو باشند[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یادداشت : هفته دولت فرا رسیده و فرصت برای نقد و بررسی عملکرد دولت و مرور انتظارات و مطالبات از دستگاه اجرایی کشور فراهم شده است؛ انتظاراتی که بخشی از آن از حقوق ملت بوده و مسئولان باید در قبال آن پاسخگو باشند. این انتظارات برآمده از این حقیقت است که دولت را می‌توان موتور محرکه نظام اسلامی برای پیشرفت و توسعه دانست. قدرت اجرایی دولت هموارکننده مسیر تغییر و حرکت جامعه به سوی اهداف و آرمان‌هایی است که در اذهان خود می‌پروراند. دولت، تحقق اهداف را با بسیج امکانات مادی و معنوی کشور محقق می‌کند و با ابزارهای مؤثری که در اختیار دارد، خواسته‌های خود را بر جامعه تحمیل می‌کند؛ در نتیجه وضع موجود تا حدود زیاد محصول سیاستگذاری‌های مجموعه قوه مجریه و عملکرد دولت است.
در این میان، یکی از شروط حیاتی موفقیت دولت‌ها، تشخیص دقیق فوریت‌ها و اولویت‌هاست. باید توجه داشت که بدون اولویت‌سنجی، هم توان و انرژی کشور به درستی خرج نخواهد شد و هم آفت و مشکلات کشور جامعه را آزار خواهد داد؛ اما درباره اینکه اولویت‌ها در نظام جمهوری اسلامی چیست باید پای صحبت حکیم فرزانه انقلاب اسلامی بنشینیم. معظم‌له در طول سال‌های متمادی همواره تلاش کرده‌اند تا در عرصه‌های گوناگون اولویت‌ها را مورد توجه قرار دهد و مسئولان و متولیان امور را به پرداختن به آن موضوع ترغیب کند و در مواردی موظف بدارند.
حکیم فرزانه انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با اعضای دولت دوازدهم تأکید کردند که «اقتصاد و فرهنگ دو مسئله مهم کشور است.» از منظر معظم‌له هرچند آنچه امروز برای مردم فوریت دارد تنظیم اقتصاد و معیشت است، نباید فراموش کرد که تدبیر صحیح عرصه اقتصاد نیز بدون تصحیح و ارتقای سطح فرهنگ ممکن نخواهد بود. امروز بخش عمده‌ای از معضلات اقتصادی در معضلات اخلاقی و فرهنگی جامعه نهفته است. فرهنگ کار، فرهنگ مصرف، فرهنگ تعاون و همکاری، اعتماد به نفس اجتماعی، روحیه صبر، ایستادگی، مقاومت و... مقولات کلیدی هستند که بدون تقویت، ارتقا و اصلاح آنان، امکان حل مشکلات اقتصادی نیز ممکن نخواهد بود.
متأسفانه فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی مقوم هویت جامعه اسلامی، در سال‌های اخیر چندان مورد توجه دولت نبوده و این نهاد، رسالت چندانی برای خود در این عرصه قائل نبوده است؛ غافل از اینکه بخشی از مشکلات گره‌خورده پیش روی دولت به همین غفلت تاریخی باز می‌گردد. دو سال باقی‌مانده از عمر دولت اعتدال، فرصتی برای جبران ‌بخشی از بی‌توجهی‌ها به عرصه فرهنگ خواهد بود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/152140/حرف-روز--دولت-و-اولویت-فرهنگ
بستن   چاپ