اخبار محرمانه
بلومبرگ: سفیر واشنگتن در اسرائیل غیردیپلماتیک عمل می‌کند
شنبه 9 شهريور 1398 - 18:36:37
اخبار محرمانه - ایسنا / سایت شبکه خبری بلومبرگ گزارشی را درباره سفیر آمریکا در اراضی اشغالی منتشر کرد و او را مردی غیردیپلماتیک دانست.
بلومبرگ در گزارشی درباره دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی نوشت: غیر دیپلمات‌ترین بین دیپلمات‌ها دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی است. این سفیر سیاست آمریکا در خاورمیانه را دگرگون کرده است. فریدمن تمامی قواعدی را که دیپلمات‌های قبلی از آن دوری می‌کردند با اظهاراتی که فلسطینی‌ها را به خشم آورد، درهم شکست. وی در این اظهارات گفت که اسرائیل حق دارد مناطق کرانه باختری را به خود ملحق کند. ژوئن عملیات حفاری در زیر یک خانه فلسطینی در مراسمی که شیلدون ادیلسون، یکی از مهم‌ترین حامیان کمپین ریاست‌جمهوری ترامپ در آن حاضر شد صورت گرفت و این درحالی بود که اسرائیل از ورود دو نماینده حزب دموکرات آمریکا به کرانه باختری ممانعت به عمل آورد و این تصمیمی بود که فریدمن از آن حمایت کرد. میزان تأثیر فریدمن به وضوح در کمپین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای انتخاب مجددش در 17 سپتامبر دیده می‌شود. فریدمن از حمایت کلی از نتانیاهو صحبت نکرده اما روابط نزدیکش با کاخ سفید به او برای تغییر سیاست آمریکا و اسرائیل در قبال نتانیاهو کمک کرده است. دیوید ماکوفسکی، از مرکز پژوهش‌های خاورمیانه نزدیک گفت: معمولا به سفیر آمریکا به عنوان فردی نگریسته می‌شود که می‌خواهد فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را گردهم آورد اما فکر نمی‌کنم او به این مساله به عنوان بخشی از مأموریتش نگاه کند.
فریدمن 61 ساله که پسر یک خاخام است قبلا رئیس مرکز حمایت از شهرک سازی بود. او آمریکا را به انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس ترغیب کرد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین او را "ابن الکلب" (توله سگ) خواند. به نظر می‌رسد روابط شخصی فریدمن با ترامپ به او قدرت زیادی برای تأثیرگذاری داده است. این روابط باعث شد که فریدمن به عنوان رئیس شرکت کننده در کمیته مشورتی درباره اسرائیل در کمپین ترامپ انتخاب شود. او سال 2017 به رغم محکومیت برخی گروه‌های لیبرال یهود مثل جی استریت که به دلیل مواضع افراطی‌اش با تعیین او مخالفت کرده بود، به عنوان سفیر تعیین شد. دولت آمریکا به دنبال اعلام بعد سیاسی معامله قرن است. فریدمن اشاره‌هایی به این طرح داشته است. او در سخنرانی در مقابل کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل(آیپک) اعلام کرد که اکنون زمان آن رسیده که تضمین‌هایی برای حفظ امنیت اسرائیل در کرانه باختری بدهیم.
صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) اعلام کرد که فریدمن باعث می‌شود بنیامین نتانیاهو "چپ‌گرا" به نظر برسد. در زمانی که موضوع فلسطین و اسرائیل در دستور کار اصلی کاخ سفید است اما رئیس‌جمهوری به کمپین انتخاب مجددش توجه دارد طوری که فریدمن در اداره روابط آمریکا و اسرائیل تنهاست آن هم در زمانی که همگان در واشنگتن مشغول کمپین انتخاب مجدد ترامپ هستند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/154276/بلومبرگ--سفیر-واشنگتن-در-اسرائیل-غیردیپلماتیک-عمل-می‌کند
بستن   چاپ