اخبار محرمانه
حرف روز/ مداحی در تراز هیئت انقلابی
چهارشنبه 13 شهريور 1398 - 11:41:30
اخبار محرمانه - با آغاز مجالس سوگواری سید و سالار شهیدان آنچه اهمیت دارد این است که جهت‌گیری این جلسات در راستای اقامه امر سیدالشهداء(ع) و مبتنی بر اهداف و آرمان‌های نهضت حسینی باشد[...]
پایگاه بصیرت
یادداشت : با آغاز مجالس سوگواری سید و سالار شهیدان آنچه اهمیت دارد این است که جهت‌گیری این جلسات در راستای اقامه امر سیدالشهداء(ع) و مبتنی بر اهداف و آرمان‌های نهضت حسینی باشد.
در این میان مراسم مداحی و ذکر مصیبت که توسط ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) اجرا می‌شود، یکی از ارکان هیئات مذهبی به حساب می‌آید که باید برنامه آنان در تراز آموزه‌های اسلامی بوده و از انحراف به دور باشد، که این امر با توجه به ملاحظاتی ممکن خواهد بود.
1ـ یکی از این ملاحظات توجه به محتوای کلام و روضه‌هایی است که خوانده میشود. از تریبون مداحی انتظار آن است که در راستای ارتقاء سطح فرهنگی‌ـ معرفتی جامعه مخاطب تلاش کند و از ارائه هرگونه خرافه و انحراف و مطالب سخیف و کم‌عمق در این عرصه به دور باشد. لذا حکیم انقلاب ضمن آنکه به مداحان تأکید دارند که «نباید بگذارید منبرِ 10 دقیقه‏‌ای یا 20 دقیقه‏‌ای شما از معارف خالی بماند.» می‌افزایند: «مداح‏‌ها بدانند چه می‏‌خوانند و چه می‌‏گویند»!
2ـ ملاحظه دیگر الفاظ و تعابیری است که وسیله انتقال معنا بوده و یکی از مهم‌ترین ابزار مداحی به حساب می‌آیند. این الفاظ باید مبتنی بر اصول و چارچوب و قاعده‌ای انتخاب شود و این‌گونه نیست که هر لفظی برای انتقال مفاهیم مقدس مناسب باشد.
3ـ اثرگذارترین بخش مداحی، ریتم و آهنگی است که بر الفاظ بار می‌شود تا کلام را به یک اثر هنری بدل کرده و بر اعماق جانها اثرگذار شود و عواطف و احساسات را برانگیزد و شور و شوق و تحول و حرکت ایجاد کند. لذا ظریف‌ترین بخش کار نیز همین بخش است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «هر آهنگ و آوازی به درد شما نمی‏خورد.» و موسیقی مناسب است که متناسب با شأن اهل بیت(ع) باشد.
4ـ و سرآخر آنکه، آنچه از محتوا و لفظ و ریتم و موسیقی گفتیم، برای آن است که اهداف هیئت که حرکت در مسیر مکتب اهل بیت(ع) است محقق شود. به واقع جهت‌گیری کلی مداحی نیز باید در جهت اهداف نهضت ائمه(ع) باشد. از جمله این اهداف؛ اعتلای کلمه اسلام، تربیت نیروی مؤمن انقلابی، بسط و گسترش اخلاق اسلامی، تقویت نظام اسلامی و آرمان‌های آن و به طور ویژه «حفظ وحدت جامعه اسلامی و پرهیز از اختلاف است. لذا مداحی که با صدای خود اختلافات جامعه اسلامی را افزون می‌کند، در مسیر مکتب اهل بیت(ع) حرکت نمی‌کند و آن مجلس، مجلس مورد رضای اهل‌بیت(ع) نخواهد بود!

http://www.SecretNews.ir/fa/News/157913/حرف-روز--مداحی-در-تراز-هیئت-انقلابی
بستن   چاپ