اخبار محرمانه
سازمان "سیا" از ترس ترامپ مأمور خود را از بیخ گوش پوتین به آمریکا منتقل کرد
چهارشنبه 20 شهریور 1398 - 3:13:13 PM
رادیو بین المللی فرانسه
اخبار محرمانه- خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه های آمریکا نوشت که این کشور در سال 20١٧ یکی از مقامات عالیرتبۀ روسیه را که دهها سال برای سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، کار می کرده از این کشور خارج ساخته است. به نوشتۀ رسانه های آمریکایی مقام روسی مأمور سازمان سیا تأئید کرده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، شخصاً دخالت این کشور را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 20١٦ در حمایت از دونالد ترامپ هدایت کرده است.

به گزارش سی ان ان، مأمور روسی سازمان اطلاعات آمریکا مستقیماً به رئیس جمهوری روسیه دسترسی داشته و مخفیانه از اسناد روی میز کار وی عکسبرداری می‌کرده است.

دوشنبه نهم دسامبر شبکۀ تلویزیون آمریکایی سی ان ان و همچنین روزنامۀ نیویورک تایمز فاش ساختند که سازمان سیا مأمور خود را دو سال پیش از روسیه خارج کرده، زیرا، او نگران بوده که رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، یا اطرافیان وی در اظهارات نابهنگام خود اطلاعاتی را در مورد وی فاش کنند.

با این حال، "برایتانی برامل"، مدیر روابط عمومی سازمان اطلاعات آمریکا در گفتگو با سی ان ان اینادعا را رده کرده که گویا نگرانی از مدیریت حساس ترین اطلاعات کشور که روزانه در دسترس رئیس جمهوری آمریکا قرار می گیرند علت خارج کردن مأمور روسی سازمان سیا از روسیه بوده است. سخنگوی کاخ سفید آمریکا نیز ادعای سی ان ان را تکذیب کرده و افزوده است که این اظهارات می توانند زندگی افراد را به خطر بیاندازند.

با این حال، رسانه های آمریکا تأکید کرده اند که اطلاعات مقام روسی مأمور سازمان سیا ارزش بسیاری برای سرویس های اطلاعاتی آمریکا داشته که توانسته اند به یاری این اطلاعات به نقش اصلی ولادیمیر پوتین در هدایت و سازماندهی دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 20١٦ در پشتیبانی از دونالد ترامپ و به زیان رقیب او هیلاری کلینتون پی ببرنند.

نیویورک-تایمز می افزاید که منبع اطلاعاتی سازمان سیا فاش کرده که رئیس جمهوری روسیه مستقیماً در هدایت هک کردن ایمیل های کمیتۀ ملی حزب دموکرات آمریکا دست داشته است. در نتیجۀ این دخالت شمار قابل توجه ای از نامه های الکترونیکی حزب دموکرات آمریکا انتشار یافت و این اقدام به زیان هیلاری کلینتون تمام شد.

به نوشتۀ نیویرک تایمز مأمور روس سازمان اطلاعات آمریکا مهمترین منبع اطلاعاتی این سازمان در روسیه بوده و خروج او از این کشور دستیابی اطلاعات آمریکا را به فعالیت های کرملین طی انتخابات میاندوره ای آمریکا در سال 2018 و همچنین تدارکات انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 با مشکل روبرو ساخت.

سه شنبه دهم دسامبر روزنامۀ "کومرسانت" چاپ مسکو به نقل از منابع آگاه در واشنگتن نوشت که مأمور یاد شده در ابتدا کارمند سفارت روسیه در واشنگتن بوده که مدتی بعد به استخدام کاخ ریاست جمهوری روسیه درآمده بود. روزنامۀ کومرسانت می نویسد که این مأمور در سال 20١7 به همراه خانواده اش در "مونتونگرو" ناپدید شد و دولت مسکو مدتی گمان می کرد که وی فوت کرده است.

شبکۀ تلویزیون آمریکایی "ان بی سی" گزارش داده است که مأمور روس سازمان سیا هم اکنون در نزدیکی واشنگتن زندگی می کند.


در واکنش به این اخبار کاخ کرملین تأئید کرد که دفتر ریاست جمهوری روسیه فردی را که رسانه های آمریکایی مأمور سیا می نامند به استخدام خود در آورده بود، اما، نامبرده ارتباطی با رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، نداشته است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، نیز گفته است که این مأمور برای ریاست جمهوری روسیه کار می کرده، اما، چند سال پیش از مقام خود برکنار شد. پسکوف توضیحی دربارۀ دلایل برکناری این فرد نداده است. دیمیتری پسکوف اظهارات رسانه های آمریکایی را "داستانسرایی محض" خوانده و افزوده است که مأمور یاد شده هیچ تماسی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نداشته است.


http://www.SecretNews.ir/fa/News/161825/سازمان-"سیا"-از-ترس-ترامپ-مأمور-خود-را-از-بیخ-گوش-پوتین-به-آمریکا-منتقل-کرد
بستن   چاپ