اخبار محرمانه
لطیفه‌‌‌ ترامپ درباره بولتون به روایت رسانه غربی
چهارشنبه 20 شهريور 1398 - 18:23:08
اخبار محرمانه - الف / به گزارش الف نویسنده این مطلب، اکلس ایمونز، به این مطلب نیز اشاره کرده است که در دوران ترامپ، هزینه های زیادی به دلیل مواضع گمراه کننده بولتون بر سیاست خارجی آمریکا تحمیل شد و آمریکا نه در برخورد با ایران و نه در برخورد با ونزوئلا توفیقی نداشته و در مجموع تصویر «غیرجذابی» از امریکا به جهانیان اراپه داده است:
« در برخورد با ترامپ روز سه شنبه راه خود را از مشاور امنیت ملی تندروی خود، جان بولتون، جدا کرد و به 17 ماه حضور او در این سمت پایان داد. در این مدت، سربازان بیشتر آمریکایی در خاورمیانه مستقر شدند، آمریکا همواره دولت ونزوئلا را به "اقدام نظامی" تهدید می کرد و کشور تا "چند دقیقه ای" بمب باران ایران پیش رفت.
در می 2018 ، کمتر از دو ماه بعد از انتصاب توئیتری بولتون، مشاور امنیت ملی بخشی از رویای خود را به دست آورد: خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و قرار گرفتن مسیر روابط ایران-آمریکا به سمت افزایش تنش. به نوشته نشریه نیویورکر، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام آنقدر برای بولتون ارزش داشت که یک نسخه از فرمان اجرایی خروج از آن قاب گرفت و در دفترش آویزان کرد.
راهبردی که مدت حضور بولتون را می توان در چارچوب آن تعریف کرد، عبارت است از ویران کردن روند کند دیپلماسی و ارائه تصویری تهاجمی از آمریکا، مهم نیست که نتایج آن چه بود. دشمنان آمریکا هم تسلیم این خواسته ها شدند. در خصوص ایران – کشوری که بولتون از مدتها پیش خواستار بمب باران آن شده بود- کارشناسان می گویند تلاش های بولتون نتیجه عکس داد و این کشور را به سمت هسته ای شدن دوباره کشاند.
از زمانی که آمریکا تحریم های خود را علیه ایران مجددا اعمال کرد تا صادرات نفتی ایران را به صفر رسانده و اقتصاد آن را فلج کند، دولت ایران نه سقوط کرده و نه تسلیم خواسته های آمریکا شده است. بعد از آنکه آمریکا سپاه پاسدارن را یک نهاد تروریستی نامید، بعد از استقرار نظامیان و ناو هواپیمابر در خاورمیانه، بعد از حمله سایبری آمریکا به ایران، بعد از سرنگونی پهباد آمریکایی به دست ایرانی ها و حتی بعد از آن که ترامپ در توئیتی مدعی شد آمریکا تا بمب باران ایران فاصله ای اندک داشت، هزینه های اقدامات گمراه کننده دولت که به خرج بولتون حاصل شد، پرداخت نشده است.
کارشناسان می گویند ایران نسبت به دو سال پیش، دیگر تا خلع سلاح هسته ای فاصله ندارد. تنها چند روز پیش ایران اعلام کرد غنی سازی اورانیوم را تسریع خواهد کرد و بدون آنکه محدود شده باشد، تانکرهای نفتی را در خلیج فارس توقیف، پهباد آمریکایی را ساقط و از گروه های شبه نظامی در خاورمیانه اعلام حمایت کرد.
لطیفه ترامپ درباره بولتون
سابقه سیاست های بولتون در قبال ونزوئلا هم به همین اندازه غیرجذاب است؛ کشوری که دولت ترامپ به دنبال خلع رئیس جمهور آن بود و از خوان گوایدو "رئیس جمهور خودخوانده" آن حمایت کرده است. بولتون در این باره گفته است، ارتش آمریکا باید هر زمان "آماده باشد که به ونزئولا برود." اما از زمان قیام اول می که "عملیات آزادی" نام گرفته و با تلاش گوایدو به تظاهرات خیابانی تبدیل شده، موقعیت مادورو مستحکم تر از هر زمان دیگر شده است.
گزارش نشریه "اکسیس" در جولای نشان میدهد از منظر ترامپ، جنگ طلبی بولتون مهم ترین دلیل حفظ وی است. گفته می شود که ترامپ درباره علاقه او به خون ریزی لطیفه ای به رهبران جهان، شبیه این گفته:" جان هرگز جنگی ندیده که دوست نداشته باشد." این سطور نشان می دهد اگر مردم از شیوه های ترامپ خوششان نیاید، شاید مجبور شوند با بولتون به عنوان پلیس بد، معامله کنند.
گزارش ها حاکی است ترامپ و بولتون بر سر مسایل ایران، افغانستان و کره شمالی با هم اختلاف نظر داشتند. ترامپ در توئیتی گفته که "با بسیاری از نظرات او شدیدا مخالف است." دشوار بتوان پیش بینی کرد که سیاست خارجی آمریکا در دولت بعدی ترامپ به چه سمتی خواهد رفت. ولی می توان گفت ماندگارترین تاثیرات بولتون ،عواقب ناشی از بی اعتنایی آشکار او به نهادهای بین المللی خواهد بود.
انتصاب کوتاه مدت بولتون به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل در سال 2005، عموما نشانی از بی اعتنایی جورج دابلیو بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا به آن نهاد تلقی می شد . (بولتون در جمله ای معرف گفته بود "اگر سازمان ملل 10 طبقه کوتاه تر هم شود هیچ تفاوتی نخواهد کرد.")
بولتون به خاطر بی اعتنایی آشکار خود به سازمان ملل و به صورت کلی قوانین بین المللی، معروف بوده است. بولتون در سخنانی در سال 2018 در "انجمن فدرالیست ها" به حضار گفته بود که " هدف مهم دادگاه بین المللی جنایی (آی سی سی) که هیچ اشاره ای به آن نمی شود، محدود کردن آمریکاست" و قول داد اجازه دهد این نهاد "خود به خود بمیرد."
در مدت حضور بولتون در دولت ترامپ بود که آمریکا برای بازرسان آی سی سی ویزا صادر نکرد و اعلام کرد از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج می شود. دولت ترامپ همچنان به دنبال راه هایی است تا کمک های مالی خود را به برنامه های امداد سازمان ملل کاهش دهد.
هنگامی که آی سی سی در ماه آوریل اعلام کرد درخواست دادستان ارشد خود را برای تحقیق درباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان نپذیرفته، بولتون خوشحال شد. وی در یک کنفرانس خبری گفت:" این مساله بیانگر حمایت جناب رئیس از تمامیت ارضی آمریکا و مخالفت با این نظر است که شهروندان آمریکا را می توان علاوه بر نهادهای قانونی آمریکا، در برابر سایر سازمان ها هم مسئول دانست."
نهاد حقوق بشری هیومن رایتس واچ از این تصمیم به عنوان "ضربه ای مهلک به قربانیانی یاد کرد که بدون دریافت غرامت، متحمل جنایات شدید شده اند." »

http://www.SecretNews.ir/fa/News/161952/لطیفه‌‌‌-ترامپ-درباره-بولتون-به-روایت-رسانه-غربی
بستن   چاپ