اخبار محرمانه
آیا اسکرین شات‌ها سند محسوب می‌شوند؟
افشای اسرار خصوصی دیگران جرم است
سه شنبه 13 شهريور 1397 - 17:06:55
اخبار محرمانه - به گزارش گرداب ، به نقل از پایگاه خبری پلیس؛ طبق ماده 745(ماده 16 جرائم رایانه‌ای) افشای اسرار خصوصی دیگران جرم است و مجازات آن جزای نقدی تا دو سال حبس در نظر گرفته شده شده است و در ماده 8 قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی (نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها، فیلم‌های خصوصی) از این هم وسیع تر رفته و در زمره نسخه‌های پزشکی، احکام دادگاه‌ها واسناد مالی را در برمی گیرد.
دوم اینکه: تهدید به انجام یا رفتار یا عملی که موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی گردد خواه قصد تهدید کننده مالی یا اخاذی داشته یا نداشته باشد جرمی مستقل است که بر حسب آن ماده 669 قانون مجازات اسلامی تا 74 ضربه شلاق و 2 سال حبس برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.
بنابراین همین تهدید کردن به افشای اطلاعات حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد (که در اغلب موارد هرگز عملی نمی‌شود) ارتکاب جرم تهدید از سوی او قطعی و برای شما قابل شکایت و پیگیری است متن پیام در فضای مجازی (ادله الکترونیک) است.
و سوم اینکه: برخلاف تصور عموم که متن گفتگو در فضای مجازی اعم از تلگرام وایبر فیس بوک و یا صدای ضبط شده قابل استناد بشمار نمی‌آیند اما قانون ادله الکترونیک را به رسمیت شناخته است.
بنابراین اگر شما را مورد تهدید در موارد مذکور قرار دهند تمام این محتوا در دادگاه به عنوان دلیل از شما و علیه شخص تهدید کننده پذیرفته خواهد شد دادگاه با مکانیسم مشخص که توسط کارشناس حوزه فناوری اجرا خواهد شد صحت مدارک شما را بررسی کرده و در صورت تأیید ملاک و مبنای صدور حکم قرار می‌گیرد.
اما نکته حائز اهمیت این است که دلیل باید به روش‌های قانونی صورت پذیرد وگرنه ممکن است دادگاه آن را نپذیرد بنابراین اگر شما از طرق هک کردن ایمیل یا اکانت طرف مقابل یا کار گذاشتن غیر قانونی دستگاه ضبط صدا یا تصویر در محل اقامت دفترکار یا خودروی وی بدست آورید در دادگاه مورد پذیرش نخواهد گرفت.
در شکل شدیدتر ممکن است این‌گونه اقدامات علیه خودتان نیز استفاده گردد، بنابراین در پاسخ به یک رفتار که مجرمانه است دست به اقدامات مجرمانه دیگر نزنید.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/19154/افشای-اسرار-خصوصی-دیگران-جرم-است
بستن   چاپ