اخبار محرمانه
مقابله با حملات سایبری و تقویت زیر ساخت ها در دستور کار دولت ها قرار گرفته است
يکشنبه 18 شهريور 1397 - 15:08:31
اخبار محرمانه -

عزم عربستان سعودی برای افزایش سرعت تقویت امنیت سایبری
عربستان سعودی در ادامه روند حرکت کشور به سمت توسعه امنیت سایبری، در آستانه برداشتن گامی جدید در این مسیر است.
شرکت امنیت سایبری ترند میکرو (Trend Micro)، اخیراً از طرح تازه خود برای حمایت از تقویت امنیت سایبری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات عربستان سعودی، خبر داد. این شرکت با آکادمی امنیت سایبری خود در عربستان سعودی، قصد دارد به حل چالش کمبود متخصصین این حوزه در این کشور بپردازد.
این برنامه آموزشی 2 ساله، با هدف افزایش مهارت علمی و دانش سایبری عربستان برگزار می شود و امکان ارتباط متخصصین این کشور با مدیران شرکت ترند میکرو، به منظور بهره مندی از تجربیات ارزشمند متخصصان کهنه کار این شرکت، نیز فراهم است. از سوی دیگر داوطلبان با تکمیل دوره کامل آموزشی، می توانند به استخدام ترند میکرو نیز در آیند.
معتز بن علی (Moataz Bin Ali)، معاون ترند میکرو غرب آسیا و شمال آفریقا، در مورد چالش های امنیت سایبری در این منطقه گفت:
"عربستان سعودی، یکی از بزرگترین اهداف سایبری در جهان به شمار می رود. به لطف فعالیت های دولت، برای تقویت امنیت سایبری این کشور، چشم انداز امنیت ملی این کشور در حوزه سایبری، بهبود یافته است. با این حال، هنوز چالش هایی وجود دارد که به توجه فوری نیاز دارند، از جمله این نشکلات می توان به کمبود استعدادهای امنیت سایبری محلی در داخل عربستان اشاره کرد. ما خوشحالیم که فرصتی برای کمک به دولت در پیشبرد قابلیت های امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کشور، فراهم شده است."

سوئیس در پی تقویت سایبری زیرساخت‌های حیاتی خود
دولت سوئیس در پی وقوع حملات سایبری گسترده به این کشور، تقویت زیرساخت های حیاتی خود را در دستور کار قرار داده است.
دولت سوئیس، پس از وقوع چند حمله سایبری به ایمیل‌های حدود 15 هزار نفر از کارکنان دولت این کشور، به منظور افزایش توان حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی خود، استاندارد امنیتی تازه‌ای را برای شرکت‌ها و مؤسسات این کشور منتشر کرد.
پیش از این در ماه جاری، تحقیقی از سوی یکی از روزنامه های محلی این کشور نشان داد که نام کاربری و گذر واژه ایمیل حدود 15 هزار شهروند، کارمند، شرکت و دیگر نهاد های سوییس، هک شده و برای فروش در دارک نت (SonntagsZeitung)، قرار گرفته است.
از همین رو، اخیرا دفتر فدرال منابع اقتصادی ملی سوییس (FONES)، از استاندارد حداقلی حفاظت سایبری رونمایی کرد. این برنامه، یک راهنما، توصیه نامه و دستورالعمل تصمیم گیری برای تشخیص و پاسخ سریع و قاطع به حملات هکری توصیف شده است.
به عقیده مقامات امنیتی سوییس، این آیین نامه می توانند سبب تسریع شناسایی حملات سایبری شود. این در حالی است که منتقدان معتقدند که این استاندارد های حداقلی به هیچ وجه برای تامین امنیت سایبری کشوری چون سوییس کافی نیست.
افزایش دیجیتال سازی در بسیاری از جنبه های زندگی می تواند پتانسیل اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به وجود آورد، اما همچنین می تواند تهدیدات جدید را نیز مطرح کند. در این میان کشورهای توسعه یافته ای چون سوییس نیز نمی توانند به صورت کامل از تامین امنیت خود مطمئن باشند.

مقابله با حملات سایبری در عمان
طبق اعلام مراکز امنیت سایبری عمان، این کشور در سال 2017 هدف حجم گسترده‌ ای از حملات سایبری قرار گرفته است.
مرکز فناوری اطلاعات عمان به این موضوع اشاره کرد که سال گذشته 800 میلیون تهاجم سایبری رخ ‌داده است. طبق آمار دقیق این مرکز «880,843,349» حمله اتفاق افتاده و دولت این کشور همه ‌روزه اقدام به حفاظت و حراست از وبگاه‌ ها و واحد های کلیدی کرده است.
مشکلات امنیتی در زیر ساخت های حیاتی موجب حملات مختلف در فضای سایبری می شود. کارشناسان امنیتی معتقدند 96.5 حوادث سایبری، شناسایی شده و تلاش های بسیاری برای برطرف کردن این مشکلات امنیتی انجام شده است.
در سال گذشته یک هزار و 859 برنامه جاسوسی و 11 هزار و 370 بدافزار و تروجان یافت شده است. همچنین 14 پرتال و 44 وبگاه دولتی هدف حمله قرار گرفتند.
این موضوعات در حالی به وقوع پیوست که سال گذشته، عمان رتبه یکم امنیت سایبری در جهان عرب را به خود اختصاص داد. بر اساس آخرین شاخص امنیت سایبری جهانی منتشرشده توسط اتحادیه بین‌المللی ارتباطات، عمان رتبه چهارم جهانی و رتبه اول جهان عرب را در اختیار دارد.
به گفته مهندس بدر علی الصالحی (Badar Ali Al Salehi)، مدیرکل گروه آمادگی پاسخگویی به حوادث رایانه‌ای (CERT)، عمان از جایگاه خودش که نشان‌دهنده میزان بالای آمادگی امنیت سایبری است، با تمرکز بر پنج ستون اصلی امنیت سایبری یعنی قانون، دانش فنی، انسجام سازمانی، ظرفیت ‌سازی و همکاری، محافظت می‌نماید.
وی سال گذشته در مورد مقابله با حملات سایبری اظهار کرد: «ما با بیش از شش میلیون حمله سایبری به وب‌ سایت ‌های دولتی و افزایش 300 درصدی تهاجمات رو به رو شدیم. »
منبع: سایبربان

http://www.SecretNews.ir/fa/News/21696/مقابله-با-حملات-سایبری-و-تقویت-زیر-ساخت-ها-در-دستور-کار-دولت-ها-قرار-گرفته-است
بستن   چاپ