اخبار محرمانه
استقبال اوباما از گفتگو با ايران
چهارشنبه 27 شهريور 1392 - 1:22:05 PM
راديو فردا
اخبار محرمانه- رسانه هاي غربي از ارسال سيگنال هاي جديد و چراغ سبز از سوي اوباما خبر مي دهند.
به گزارش سرويس مونيتورينگ اخبار محرمانه راديو فردا گزارش داده است که باراک اوباما، رئيس‌جمهوري آمريکا، سه‌شنبه 26 شهريور ماه در گفت‌وگويي با شبکه تلويزيوني اسپانيايي زبان «تله‌موندو» گفت رئيس‌جمهوري جديد ايران نگاه بازي به گفت‌وگو با غرب و آمريکا دارد و فرصتي براي ديپلماسي شکل گرفته است.
رئيس‌جمهوري آمريکا مي‌گويد تهران بايد جديت خود را در مورد اينکه به دنبال استفاده نظامي از انرژي هسته‌اي نيست، نشان دهد.
اوباما در اين گفت‌وگوي تلويزيوني ابراز اميدواري مي‌کند که ايران از فرصت پيش آمده استفاده کند؛ فرصتي که آن را بختي براي ديپلماسي مي‌نامد؛ «نشانه‌هايي وجود دارند که روحاني، کسي‌ست که به دنبال گفت‌وگويي باز با غرب و ايالات متحده است؛ به شکلي که پيشتر ما شاهدش نبوده‌ايم».
باراک اوباما مي‌گويد: ما بايد اين را بيازماييم.
خبرگزاري رويترز، تازه‌ترين گفته‌هاي اوباما در مورد ايران را نشانه‌هايي ناميده است که رئيس‌جمهوري آمريکا به دنبال گذشتن از موضوع سوريه و جست‌وجوي راهي ديپلماتيک در برابر تهران است.
تازه‌ترين گفته‌ها در مورد برنامه اتمي ايران يا ديپلماسي تنها از کاخ سفيد شنيده نمي‌شود.
علاوه بر گفته‌هاي حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران، براي تعامل با غرب، آيت‌الله علي خامنه‌اي، رهبر ايران نيز روز سه‌شنبه در ديداري با فرماندهان سپاه پاسداران ايران گفت موافق «نرمشي قهرمانانه» در ديپلماسي‌ست.
رهبر جمهوري اسلامي گفته است با «حرکت‌هاي صحيح ديپلماسي» مخالف نيست؛ گفته‌هايي که در رسانه‌هاي غربي نيز بازتاب پيدا کرده و از آن به طور عمومي با عنوان «انعطاف» رهبر ايران نام برده شده است.
برخي تحليلگران ايراني نيز مي‌گويند چنين گفته‌هايي مي‌تواند «دست رئيس‌جمهوري ايران را در مذاکرات باز بگذارد».
خود آقاي روحاني نيز در يکي از تازه‌ترين سخنان خود در مورد مذاکرات اتمي روز جمعه، 22 شهريورماه، در سيزدهمين اجلاس سران سازمان همکاري شانگهاي، در قرقيزستان گفت «با عزم سياسي و احترام متقابل و تامين منافع مشترک و از طريق تحقق عيني حقوق ايران مي‌توان صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران را تضمين كرد».
راديو فردا مدعي شده است که برخي گزارش‌ها، خبر از آماده شدن ايران براي تعليق غني‌سازي 20 درصدي مي‌دهند؛ غني‌سازي 20 درصدي حساسيت زيادي را طي سال‌هاي گذشته برانگيخته و ايران همواره با توقف آن مخالفت کرده است.
سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه، دو روز پيش گفته بود تهران براي مذاکره براي چنين موضوعي آماده مي‌شود و نشريه آلماني اشپيگل نيز از قول منابع اطلاعاتي خود، روز گذشته، خبر داد که حسن روحاني قصد دارد فعاليت‌هاي سايت فردو را متوقف کند. غني‌سازي 20 درصدي در اين سايت انجام مي‌شود و فعاليت‌هاي اتمي در آن پيشتر نيز با انتقادهاي غرب روبه‌رو بوده است.
به گفته اشپيگل قرار است يک‌شنبه آينده، کاترين اشتون، نماينده شش کشور طرف گفت‌وگو با ايران و محمد جواد ظريف، وزير خارجه و نماينده ايران، با يکديگر در نيويورک ديدار کنند. به گفته اشپيگل، آقاي ظريف در اين ديدار رئوس کلي طرح ايران و توافق با غرب را مطرح خواهد کرد.
پرونده برنامه اتمي تهران طي هشت سال گذشته -در دوره رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد- پس از راه يافتن به شوراي امنيت سازمان ملل متحد، تحريم‌هاي بين‌المللي را براي ايران به دنبال داشته است. علاوه بر اينها، کشورهاي غربي تحريم‌هاي يک‌جانبه سخت‌گيرانه‌تري را نيز اعمال کرده‌اند که فروش نفت و کسب درآمد از آن را براي دولت جمهوري اسلامي مشکل‌تر کرده است.
غرب نگران است که هدف تهران ساخت سلاح اتمي‌ست؛ ايران همواره بر صلح‌آميز بودن برنامه‌هاي اتمي خود تاکيد کرده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/274/استقبال-اوباما-از-گفتگو-با-ايران
بستن   چاپ