اخبار محرمانه
تلاش عربستان براي دستيابي به بمب اتمي از طريق پاکستان
جمعه 17 آبان 1392 - 10:41:27 AM
اخبار محرمانه-شبکه خبري "بي ‌بي‌ سي" با استناد به ناتو از تلاش عربستان سعودي براي دستيابي به بمب اتمي از طريق پاکستان با هدف مقابله با ايران خبر داده است. بر طبق اين گزارش عربستان در ازاي کمک مالي به پاکستان مجهز به بمب اتمي مي‌شود
به گزارش سرويس بين الملل اخبار محرمانه؛شبکه خبري "بي‌بي سي" گزارش داده است، عربستان سعودي در پي آنچه عدم تعهد کافي آمريکا در مقابله با برنامه هسته‌اي ايران ناميده است، خود به دنبال ساخت بمب اتمي است.
عربستان سعودي با امضاي "پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي" در سال 1988 ميلادي تاکنون رسما اعلام کرده است که سلاح اتمي در اختيار ندارد، بلکه برنامه‌ي صلح آميز هسته‌اي را دنبال مي‌کند.
بر طبق اين برنامه از سال 2020 ميلادي در مجموع 16 راکتور هسته‌اي در عربستان به بهره‌برداري خواهند رسيد. اين در حالي است که شبکه خبري "بي‌بي سي" با استناد به منابعي از ناتو گزارش داده است، عربستان سعودي به توافقاتي در زمينه ساخت بمب اتمي با پاکستان رسيده است.
بر طبق اين توافق‌ها، قرار است عربستان در صورت دستيابي ايران به سلاح اتمي از برنامه‌هاي هسته‌اي پاکستان حمايت مالي کند و در ازاي آن از سوي پاکستان به سلاح هسته‌اي مجهز شود.
نگراني عربستان از دستيابي ايران به بمب اتمي
آموس يادلين، رئيس پيشين سازمان اطلاعات اسرائيل اخيرا در کنفرانسي در سوئد اعلام کرده بود چنانچه ايران به بمب اتمي دست پيدا کند، عربستان حتي يک ماه نيز براي تهيه بمب اتمي درنگ نخواهد کرد.
ملک عبدالله، پادشاه عربستان نيز در سال 2009 ميلادي به دنيس راس، ديپلمات ارشد آمريکايي هشدار داده بود که کشورش به سمت تهيه بمب اتمي در حرکت است. اين گمانه‌زني‌ها با پيشرفت در برنامه‌ي هسته‌اي ايران و احتمال ساخت بمب هسته‌اي از سوي اين کشور قوت گرفت.
علاوه بر برآورده نشدن انتظارات عربستان سعودي در ارتباط با مقابله با برنامه اتمي ايران از سوي آمريکا، اختلاف موضع ميان آمريکا و عربستان سعودي در ارتباط با بحران سوريه نيز مدتي است که به تيرگي روابط دو کشور انجاميده است. عربستان از شورشيان مخالف بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه حمايت مي‌کند و خواستار مداخله آمريکا در بحران سوريه است.
واشنگتن‌پست مي‌نويسد، مسئولان امنيتي عربستان سعودي خبر عدم دخالت نظامي آمريکا در سوريه را از طريق گزارشي تلويزيوني مطلع شده‌اند و نه از راه‌هاي ديپلماتيک متداول ميان آمريکا و عربستان.
اين نکته خود مي‌تواند نشان‌دهنده شکاف موجود ميان مواضع واشنگتن و رياض باشد. اکنون که عربستان از حمايت آمريکا در بحران سوريه نااميد شده است، در اقدامي تازه از پاکستان خواسته است تا به آموزش نظامي شورشيان در حال جنگ با ارتش سوريه بپردازند.
گزارش‌ها حاکي از آن است که عربستان با حمايت مالي خود، در نهايت به دنبال تشکيل ارتشي متشکل از 40 تا 50 هزار جنگجو است تا به نبرد در سوريه ادامه دهند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/290/تلاش-عربستان-براي-دستيابي-به-بمب-اتمي-از-طريق-پاکستان
بستن   چاپ