به مناسبت روز بسيج مستضعفين
مقام معظم رهبري:ارتش دهها ميليونى بايد عملى شود
شنبه 2 آذر 1392 - 3:21:03 PM
|
|
هفته بسيج؛ بهانه زنده نگهداشتن روح بسيجى هفته بسيج، در حقيقت فرصت و بهانه اى براى زنده نگهداشتن ارزشها و روح بسيجى در آحاد ملت، مخصوصاً جوانان پُرشور و مدافعان عاشق صادق است. سعى كنيد اين روحيه بسيجى را براى كشور و انقلاب و اسلام حفظ كنيد.(14) شجره طيبه بسيج؛ آيه قدرت الهى بسيج يكى از آيات قدرت الهى است كه خداى متعال به آن بنده صالح، به آن مرد بزرگ، به آن شخصيت كم نظير يا بى نظير تاريخ اسلام بعد از ائمه(ع) عطا كرد. فكر پردازش بسيج عمومى، بسيج مستضعفين كه امام بزرگوار آنرا مطرح كرد و عمل كرد و با همه توان پشت سر اين فكر ايستاد، اين نهال را آبيارى كرد تا تبديل شد به شجره طيبه اى كه «تؤتى اكلها كلّ حين باذن ربّها»، يكى از الطاف الهى نسبت به آن مرد بزرگ و آن بنده صالح و آن عبد خاشع پروردگار بود.(15) بسيج؛ معجزه انقلاب وجود بسيج يكى از معجزات انقلاب است. اين ابتكار امام بزرگوار ما، آگاهى او را، حكمت او را، اتصال دل نورانى او را به اراده الهى، به حكمت الهى، نشان مىدهد. بسيج يك پايه مستحكمى براى انقلاب شد.(16)
بسيج؛ همزاد انقلاب بسيج همزاد انقلاب است. شايد به يك معنا بشود گفت كه حضور بسيجى مردم، خود موجب پيروزى انقلاب شد يا موجب پديدآمدن انقلاب شد.(17) بسيج؛ عظيمترين و ماندگارترين يادگار امام(ره) شايد بشود گفت كه در ميان يادگارهاى ارزشمند باقىمانده از امام عزيز و عظيم القدر ما، يادگارى كه از همه بيشتر گسترش دارد، بسيج است. عظيمترين و ماندگارترين يادگار آن بزرگوار، همين بسيج مردمى است كه در همه جا حضور دارد؛ در همه فعاليتها مىتواند پيشرو باشد و روحيه بسيجى را نشان دهد.(18) بسيج؛ مكتب مجاهدت معنوى و مخلصانه مكتب بسيج، مكتب مجاهدت معنوى و مخلصانه است.(19) يكى از برجسته ترين خصوصياتى كه ما براى فرد بسيجى قائل هستيم، عبارت است از صفا و خلوص - اخلاص، اخلاص - و معنويت بسيجى، ارتباط با خدا در بسيجى، يك خصوصيت عمده است.(20) بسيج؛ بهترين مدافع اسلام و انقلاب بسيج، در جبهه هاى جنگ، در داخل شهرها و در پايگاههاى مقاومت نشان داد كه بهترين مدافع انقلاب و اسلام است. حتى دشمنان ما هم به اين نكته اعتراف كردهاند. آن وقتى كه خيل بسيجيان، با ايمان و شور و شوق خود به سمت هدفى در ميدان جنگ سرازير مى شدند، هيچ نيرويى نمىتوانست جلوى آنها را بگيرد. در داخل شهرها هم از روز اول انقلاب، اين پايگاههاى مقاومت، سنگر دفاع از انقلاب و اسلام شد و تا امروز هم همينطور است.(21) بسيج؛ مجموعه اى دينى بسيج مثل انقلاب سيراب از معارف اسلامى و سلوك دينى است. بسيج يك مجموعه دينى است. در ميدانهاى نبرد هشت ساله، هيچكس به جوانهاى بسيجى نمى گفت شما بياييد اينجور توسل كنيد، اينجور توجه كنيد، اينجور عبادت كنيد، اينجور دعا كنيد، از درون مى جوشيدند، دلشان و ايمانشان آنها را به سمت تعبد مى برد. بسيج يك موجود متدين و متشرع است.(22) بسيج؛ خالصترين و شرافتمندترين انسانها بسيج، يعنى حضور بهترين و با نشاطترين و با ايمانترين نيروهاى عظيم ملت در ميدانهايى كه براى منافع ملى، براى اهداف بالا، كشورشان به آنها نياز دارد، هميشه بهترين و خالصترين و شرافتمندترين و پر افتخارترين انسانها اين خصوصيات را دارند. بسيج در يك كشور، معنايش آن زمرهاى است كه حاضرند اين پرچم افتخار را بر دوش بكشند و برايش سرمايه گذارى كنند، آسان هم كه نيست.(23) بسيج؛ مكتب شهيدان گمنام پايه اصلى كار بسيجى، اخلاص است. «گمنام»، از جمله تعبيرات امام(ره) است؛ «مكتب شاهدان و شهيدان گمنام». گمنام يعنى دنبال نام و نشان نبودن. اگر اخلاص شد، آنوقت خودپرستىها و خودمحورىها و اينها بركنار خواهد شد؛ ثروت اندوزى براى خود، دست دراز كردن به اينجا، به آنجا، ديگر ممنوع خواهد شد.(24) بسيج؛ مردمى و گسترده در همه عرصهها بسيج مثل انقلاب، مردمى بود و مردمى است. بسيج، گسترده در همه عرصه هاى زندگى است. آن وقتى كه نوبت سازندگى است، بسيج پيشرو است، آن وقتى كه نوبت مددرسانى و خدمات است، بسيج پيشرو است، آن وقتى كه نوبت تحقيقات بسيار دقيق و ريز و حساس است، نيروهاى بسيجى در صفوف اولند. در همين قضيه هسته اى، در اين فناورى پيچيده و بسيار دشوار، جوانهايى كه آنجا هستند، جوانهاى متدين و اجزاى طبيعى و حقيقى بسيج را تشكيل مىدهند. در همه جا همينجور است.(25) بسيج؛ رمز پايدارى و ماندگارى و عزت ملى بسيج رمز پايدارى و ماندگارى و عزت ملى است. جمعى از بهترين و مؤمنترين مردم در هر عرصهاى كه كشور و نظام به آن احتياج دارد، بى محابا وارد شوند، همه توان خودشان را كف دست بگيرند، بياورند توى ميدان، اجر و مزدى هم نخواهند، نام و نشانى هم برايشان مطرح نباشد، اين خيلى چيز مهمى است.(26) بسيج؛ توأم كردن ايمان و عمل مجاهدانه معناى بسيج، توأم كردن ايمان و عمل است؛ عمل مجاهدانه، نه صرفاً عمل شخصى. از نظر اسلام، ايمان مجرد از عمل، يك حداقل است. ايمان كامل و ايمان حقيقى، آن ايمانى است كه با جهاد در ميدان عمل همراه باشد. مؤمن حقيقى آن كسى است كه ايمان را با جهاد و هجرت و نصرت همراه مىكند. تشخص بسيجى به اين است.(27) بسيج؛ ارتش بى رنگِ بى ادعاى همه گير بسيج، يك ارتش بى رنگِ بى ادعاى همه گير در سطح كشور است و اين ارتش براى مبارزه در همه عرصه ها است؛ نه فقط در عرصه نظامى. عرصه نظامى يك گوشه محدودِ گاهگاهى است.(28) بسيج؛ سازش ناپذير با دشمنان بسيج مثل انقلاب با دشمنان سازش ناپذير است، بسيج هم در مقابل فشارها و قواعد ظالمانه و جوسازيها هرگز تسليم نمىشود و يك قدم به عقب نمى رود.(29) بسيج؛ آمادگى براى اقدام بسيج، آن مجموعه جاندار نظام است كه تصميم، عزم و اميد دارد تا آرزوهايى را كه براى خود ترسيم كرده - چون انسان بى آمالى نيست - عملى كند، مىخواهد اين كجرويها و اشتباه رفتارى را اصلاح و درست كند. بسيج يعنى آمادگى براى اقدام، اقدام وسيع در برنامه ريزى كارهاى بزرگى كه براى پيشرفت كشور و بقاى انقلاب و نظام لازم است. چيز كوچكى نيست.(30) بسيج؛ نيروى كارآمد براى همه ميدانها بسيج، يعنى نيروى كارآمد كشور براى همه ميدانها. بدانيد، همه كشورها چنين چيزى را دارند، منتها به اين برجستگى ندارند، منتها به اين درخشندگى، به اين فراگيرى، به اين زيبايى، به اين فداكارى، من در جايى سراغ ندارم، بنده مثل بسيج خودمان در دنيا جايى را سراغ ندارم.(31) بسيج؛ حركت منطقى منطبق بر نيازها بسيج، يك حركت بى ريشه و سطحى و صرفاً از روى احساسات نيست، بسيج يك حركت منطقى و عميق و اسلامى و منطبق بر نيازهاى امروز دنياى اسلام و - به طريق اولى - جامعه اسلامى است.(32)
بسيج؛ نماد حضور و مقاومت و آگاهى ملت بسيج، نماد حضور ملى و مقاومت ملى و آگاهى يك ملت است؛ آن هم آگاهى همراه با تحرك، همراه با معنويت و همراه با اخلاص. بسيج، حقيقت است. اما شبيه افسانه ها است. بسيج براى جوانان، شورآفرين است، براى دوستان، اميدآفرين است، براى دشمنان، بيم آفرين است.(33) بسيج؛ مظهر وحدت مقدس ملت بسيج، عبارت است از تشكيلاتى كه در آن، افراد متفرق و تنها به يك مجموعه عظيم و منسجم، به يك مجموعه آگاه، متعهد، بصير و بيناى به مسايل كشور و به نياز ملت تبديل مىشوند، مجموعه اى كه دشمن را بيمناك و دوستان را اميدوار و خاطرجمع مىكند. معناى بسيج، اين است. بسيج در حقيقت، مظهر يك وحدت مقدس، ميان افراد ملت است.(34) بسيج؛ نمونه اخلاق و رعايت مقررات شما بايد نمونه اخلاق و تواضع و مهربانى و رعايت مقررات باشيد. اين فكر غلط بايد از ذهنهاى ديگران بيرون رود كه بسيجى كسى است كه مقررات را رعايت نمىكند، برعكس، آن كسى بسيجىتر است كه مقررات را بيشتر رعايت مىكند، به خاطر آنكه اين فرد بيشتر از همه براى نظام دل مى سوزاند و مقررات، لوازم قطعى اداره درست نظام است.(35) بسيج؛ 90% جوانان بسيج در واقع، يك حركت گسترده مردمى است. خيلى ها ممكن است داخل در نيروهاى بسيج و گردانهاى مقاومت و نيروى مقاومت سپاه هم نباشند، اما در دل، بسيجى باشند. در نظرخواهى هايى كه از جوانهاى ما كردند، بيش از 90 درصد جوانهاى كشور در اين نظرخواهى اعلام كردند كه آماده دفاع از ملتند. اين، معناى بسيج است.(36) بسيج؛ عملگرايى همراه با آرمانگرايى بسيج يعنى حركت عظيم ملت ايران؛ همراه با آگاهى، احساس آميخته با عقلانيت، حركت و عمل آميخته با مبناى فكرى، عملگرايى همراه با آرمانگرايى و ديدن افقهاى دوردست. اينها مجموعهاى است كه ذهنيت و هويت بسيج را تشكيل مىدهد.(37) بسيج؛ فرهنگ و حركت فرهنگى بسيج يك فرهنگ است، بسيج، يك ذهنيت برجسته و والا در جامعه ما است.(38) در حقيقت، بسيج يك فرهنگ و يك حركت فرهنگى است. فرهنگ بسيجى يعنى چيزى كه ما براى هر يك از آحاد جامعه اسلامى، آنرا آرزو مى كنيم. اينكه مى گوييم همه بايد بسيجى باشند، معنايش همين است.(39) فرهنگ بسيجى؛ معنويت و شجاعت و غيرت فرهنگ بسيجى، فرهنگ معنويت و شجاعت و غيرت و استقلال و آزادگى و اسير خواستهاى حقير نشدن است. خواستهاى زندگى، براى همه مهم است، اما آنچه مهمتر است، آرمانها و ارزشها و هدفها است. هفته بسيج، هفته بزرگداشت اين ارزشها و اين حقيقت زنده و مجسم (است).(40) فرهنگ بسيجى؛ پيشروبودن در همه عرصه ها بسيجى يك فرهنگ است و اگر بخواهيم اين فرهنگ را در يك جمله تعريف كنيم، بايد بگوييم: «پيشروبودن در همه عرصه هاى اساسى زندگى». بسيج يعنى به صحنه آمدن و به ميدان آمدن.(41) بسيج؛ عرصه جهاد، نه قتال عرصه حضور بسيج، خيلى وسيعتر از عرصه نظامى است. اين كه من بارها گفتم و تكرار مىكنم كه نبايد بسيج را يك نهاد نظامى به حساب آورد، تعارف نيست، بلكه حقيقت قضيه اين است. بسيج عرصه جهاد است، نه قتال. قتال يك گوشه اى از جهاد است. جهاد يعنى حضور در ميدان با مجاهدت، با تلاش، با هدف و با ايمان، اين مىشود جهاد؛ جهاد با نفس، جهاد با مال.(42) معيار بسيج و معناى بسيجى بعضى تصور كردند بسيج منحصر است در همين تعداد گردانهاى بسيجى يا سازمانهاى نظامى بسيجى - اينها البته جزو بهترين بسيجى ها هستند - اما بسيج فقط اين نيست، بسيج گسترده است؛ در همه عرصه ها. بسيج حضور دارد؛ يك حضور فراگير و مقتدر و تمام نشدنى. بسيج نه به پول وابسته است، نه به عنوان و جاه و جلال وابسته است، نه به دستور از بالا وابسته است. معيار بسيج، بصيرت است و ايمان. ايمان از دل او مى جوشد، او را به كار وادار مى كند؛ بصيرت هم به او تفهيم مىكند كه چگونه حركت كند، معيارها را چگونه تشخيص بدهد، راه را چگونه طى كند. اين معناى بسيجى است.(43) شاخص؛ بصيرت، اخلاص، عمل به هنگام آنچه براى همه ما، براى همه بسيجيان عزيز، براى جوانها در هر نقطه اى از اين عرصه عظيم كه مشغول كار هستند، بايد بهعنوان شاخص مطرح باشد، عبارت است از اين سه عنصر: بصيرت، اخلاص، عمل به هنگام و به اندازه. اين سه عنصر را هميشه با يكديگر توأم كنيد و در نظر داشته باشيد. آنچه راه را مشخص مىكند، بصيرت است. با چهره ها نمىشود حق را تشخيص داد. بايد حق را شناخت، قدرت تحليل بايد پيدا كرد، قدرت تشخيص بايد پيدا كرد. عنصر دوم، اخلاص است. فرمود: اگر كسى در ميدان جهاد فى سبيل اللَّه دنبال يك خواسته شخصى برود، دنبال غنيمت برود و كشته شود، شهيد فى سبيل اللَّه نيست. بى اخلاصى، يك جايى خودش را نشان خواهد داد. عنصر سوم، عمل به هنگام و به اندازه است. لحظه ها را بايد شناخت. اگر چنانچه انسان وقت شناس نباشد، نداند كدام كار را در كجا بايد انجام داد، ممكن است خطاهاى بزرگى از انسان سر بزند.(44) مهمترين امتياز بسيج مسؤوليت مجموعه بسيج، پاسدارى از هويت ملى و دينى و حضور در ميدانهاى نياز نظام در عرصه هاى مختلف فرهنگى، سياسى، اجتماعى، اقتصادى و نظامى است.(45) تنها مجموعه اى كه در همه اين عرصه ها - (عرصه هاى مختلف علمى، هنرى و تبليغى به همراه توجه جدى به خودسازى اخلاقى) - فعاليت دارد، بسيج مىباشد و اين مهمترين امتياز بسيج بر ساير مجموعه ها است.(46) مهمترين وظيفه بسيج امروز مهمترين وظيفه بسيج، ترويج فضايل اخلاقى و استقرار معنويت در جامعه و راهنمايى دلسوزانه نسل جوان كشور به سوى حقيقت است.(47) اساسى ترين كارهاى بسيج از جمله اساسى ترين كارهايى كه بر عهده بسيج است و در بافت درونىِ هويت بسيج دخالت دارد، عبارت است از حمايت و دفاع از اصول مسلّم اسلامى. اين هم در بيانات امام(ره) هست؛ اصول تغييرناپذير اسلامى. خط مستقيم به سمت اهداف والاى انقلاب اسلامى، بدون هيچگونه انعطاف و انحراف؛ از خصوصيات بسيج اين است.(48) بسيج؛ تضمين كننده توفيقات بيشتر اگر بتوانيد بسيج را هرچه فراگيرتر كنيد و دلهاى بيشتر و نشاطِ متراكم ترى را وارد اين صحنه عمل بكنيد، آينده اين كشور تضمين شده تر است. روحيه بسيجى، يك روحيه اى است كه اگر در هر نقطه اى و در هر قشرى به وجود بيايد، در آنجا فعاليت و نشاط و حركت و حيات را مضاعف و چند برابر مىكند؛ اين معناى بسيج است. اگر هر كدام از دستگاههاى گوناگون كشور، روحيه بسيجى پيدا كنند، توفيقاتشان بيشتر مى شود. فرهنگ بسيجى است كه مى تواند بر همه تحولات اين كشور فايق بيايد و حركت اين كشور را تضمين كند.(49) توصيه اى براى حفظ هويت بسيجى بسيجى ماندن و ايستادگى در راه، مهمتر است و بسيجى ماندن نيز به مراقبت و مواظبت دائم نياز دارد.(50) (لذا) معارف دينى خود و معارف انقلابى خود را هرچه مىتوانيد تعميق كنيد، مثل پاره هاى پولاد؛ نفوذناپذير و نفوذكننده و در مقابل دشمن، بُرّنده و با اراده قوى باشيد. اگر بخواهيد اين هويت را به صورت كامل براى خودتان تأمين كنيد و حفظ كنيد و انشاءالله كسانى كه در آينده به شما ملحق خواهند شد در نسلهاى بعدى، همينطور اين شجره طيبه و اين جريان مقدس ادامه پيدا كند، بايستى پايه هاى معارف را در دلهاتان مستحكم كنيد. من توصيه مىكنم در زمينه مسائل دينى، جوانها از معارف بلندى كه جزو بهترين آنها آثار شهيد مطهرى است، حتماً استفاده كنند. شعارها خيلى خوب است، جهت گيرىها خيلى خوب است، بايستى به اين جهت گيرىها و به اين شعارها عمق داد.(51) طرح صالحين و لزوم بالارفتن روحيه بسيجى عيار روحيه بسيجى در مجموعه بسيج، از جمله در اين مجموعه هاى «صالحين» بايد بالا برود؛ خلوص را بايد تضمين كنيم و در مجموعه كارها تضمين كنيد. اين يك قدرى سخت است. يك علت اينكه جهاد در ميدان مقابله با نفس و مسائل معنوى، «اكبر» ناميده شده است، همين سختتربودن كار است.(52) لزوم اجتناب از سطحى نگرى يك نكته اساسى، كيفيت و عمق اين مجموعه هايى است كه بدنه بسيج را و پايه هاى اصلى بسيج را تشكيل مى دهند. آنچه ضرر مى زند، ضربه مى زند، سطحى نگرى در اعتقاد و در فهم و در گزينش منطق و مبنا است. سطحى نگرى ضربه مىزند، مثل يك سربارى كه بر روى يك مجموعه بارى گذاشته باشند، يك باد شديد، يك تكان شديد، او را مى اندازد. عمق بايد داد، ريشه بايد داد اعتقادات را. اصل تشكيل مجموعه هاى «صالحين»، بر اساس همين ديد به وجود آمد كه از لحاظ معنوى، از لحاظ تربيتى، از لحاظ تعليمى، عمق بخشيده بشود به فكر و به روحيه جوانان بسيجى ما در بخشهاى مختلف.(53) ارتش دهها ميليونى بايد تحقق يابد بسيج براى دفاع از كشور اسلامى و انقلاب اسلامى به وجود آمد. آمادگى براى دفاع، امروز و هميشه يك وظيفه اسلامى و انقلابى و ملى است. بنابراين، نيروى مقاومت بسيج بايد كار جذب و سازماندهى بسيجيان عزيز را با برنامه ريزى صحيح ادامه دهد و تشكيل ارتش بيست ميليونى را ميسور و عملى سازد.(54) در كشور ما، ارتش بيست ميليونى بايد يك تحقق واقعى باشد.(55) امام(ره) با اين مضمون فرمودند كه وقتى بيست ميليون انسانِ آماده مبارزه با سلاح در يك جامعه اى باشد، هيچ قدرتى در دنيا طمع نمى ورزد؛ مى فهمد هزينه تهاجم به اين مجموعه، هزينه زيادى است. «ارتش بيست ميليونى» را امام(ره) مطرح كردند، البته بيست ميليون در مقايسه با جمعيت آن روز كشور كه حدود چهل ميليون بود. بعد ما عرض كرديم «ارتش دهها ميليونى». واقع قضيه هم همين است. البته اين معنايش اين نيست كه همه جامعه نظامى مى شوند، همه تفنگ دست مى گيرند؛ معنايش اين است كه همه آماده دفاع مى شوند، آماده مبارزه اند. ملتى كه همه آماده مبارزه اند، اين ملت ديگر شكست نخواهد خورد.(56) تا بسيج هست، دشمن نمى تواند غلطى بكند تا بسيج هست، نظام اسلامى و جمهورى اسلامى از سوى دشمنان تهديد نخواهد شد؛ اين يك ركن اساسى است. مطمئن باشيد تا بسيج در اين كشور هست، تا اين روحيه صدق و صفا و خدمت بى مزد و منت در ميان مردم ما به خصوص جوانان ما وجود دارد، دشمن هيچگونه لطمه اى به اين انقلاب و به اين نظام و به اين كشور نخواهد توانست وارد كند.(57) افتخار مىكنم كه يك بسيجى باشم من افتخار مىكنم كه يك بسيجى باشم. به عنوان يك بسيجى، هرجا كه انقلاب به وجود من نياز داشته باشد، حاضرم خدمت كنم. همه بايد به اين عضويت افتخار كنيم، چون اساسى ترين كار انقلاب را بسيج انجام مى دهد. دفاع از اين نظام، اولين و مقدسترين و واجبترين فرايض ملت ايران است و بسيجى كسى است كه سينه اش را سپر مىكند و با هر وسيله اى كه در اختيارش باشد، دفاع از انقلاب را به عهده مى گيرد، چون در حقيقت از اسلام و قرآن دفاع كرده است.(58) از خدا مىخواهم با آنها محشورم گرداند به يكايك بسيجيان در سرتاسر كشور، از زن و مرد و پير و جوان، ارادت و اخلاص صادقانه خودم را عرض مى كنم و همانطور كه امام(ره) و پيشواى راحل عظيم الشان ما فرمودند، من هم آرزو مىكنم و از خدا مى خواهم كه با بسيجيان محشور باشم.(59) فرازهايى ازسخنان رهبر حكيم انقلاب: 14) 7/9/1369 15) 2/8/1389 16) 1/9/1391 17) 24/7/1391 18) 27/8/1371 19) 2/6/1384 20) 5/9/1376 21) 5/9/1369 22) 5/9/1386 23) 29/7/1379 24) 22/07/1390 25) 5/9/1386 26) 4/9/1388 27) 2/8/1389 28) 2/4/1389 29) 5/9/1386 30) 18/3/1382 31) 2/9/1377 32) 8/9/1374 33) 2/6/1384 34) 5/9/1376 35) 6/4/1368 36) 2/6/1384 37) همان 38) 7/9/1384 39) 8/9/1374 40) 8/9/1374 41) 5/3/1384 42) 2/4/1389 43) 4/9/1388 44) 2/8/1389 45) 21/08/1380 46) 02/06/1384 47) 21/08/1380 48) 22/07/1390 49) 7/9/1384 50) 04/09/1389 51) 14/2/1387 52) 1/9/1391 53) همان 54) 2/9/1368 55) 01/ 09/ 1369 56) 22/07/1390 57) 4/9/1388 58) 6/4/1368 59) 7/9/1369
http://www.SecretNews.ir/fa/News/295/مقام-معظم-رهبري-ارتش-دهها-ميليونى-بايد-عملى-شود
|